امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 08 ارديبهشت 1394 ساعت 16:39:09
نغمه هاى قرآنى در غزل هاى امام خمینى (س)

بررسی و جست وجو در سبک غزل هاى امام رحمه الله گونه ها و شاخه هاى چندى دارد که تتبّع در هر یک از آن ها، دفتر و مقالى جداگانه مى خواهد تا در همۀ ویژگى هاى شعرى آن  بزرگمرد روزگار ما، از جمال لفظ و کمال معنى و حدّت ذهن و ژرفایى دانش و عرفان  معظّم له پاسى گشوده شود و تحلیلى به عمل آید. اینک در این مقاله نمونه هایى اندک، برگرفته از مجموعه اشعار آن بزرگوار، به رسم عرض تکریم و سپاس عرضه مى شود تا مگر شیفتگان و دلباختگان کلام امام رحمه اللهکه هماره پروانه وار گرد شمع وجودش مى گشتند، در شعله هاى انفاس سوزان غزلش پر و بال بسوزند و دل را به نفحه هاى قرآنى به یادش بیفروزند.

بى هواى دوست اى جانِ دلم جانى ندارم           دردمندم عاشقم بى دوست درمانى ندارم

آتشى از عشق در جانم فکندى خوش فکندى         من که جز عشق تو آغازى و پایانى ندارم

عالم عشق است هر جا بنگرى از پست و بالا       سایۀ عشقم که خود پیدا و پنهانى ندارم[1]

که بیت اخیر اشارتى است به آیۀ شریفۀ:

«وَ لِلّٰهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأیْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللّٰهِ»؛[2] و مشرق و مغرب از آنِ خدا است؛ پس به هر سو رو کنید آن جا (روى به) خدا است.

در دلم بود که آدم شوم اما نشدم                                 بى خبر از همه عالم شوم اما نشدم

بر در پیر خرابات نهم روى نیاز                                       تا به این طایفه محرم شوم اما نشدم

هجرت از خویش کنم خانه به محبوب دهم                   تا به اسماءْ معلَّم شوم اما نشدم[3]

در بیت اخیر تلمیحى به آیۀ 31 سورۀ بقره است که ترجمۀ آن این است:

خدا همۀ (معانى) نام ها را به آدم آموخت؛ سپس آن ها را بر فرشتگان عرضه نمود و فرمود: اگر راست مى گویید از اسامى این ها به من خبر دهید. گفتند: منزّهى تو! ما را جز آنچه (خود) به ما آموخته اى، هیچ دانشى نیست؛ تویى داناى حکیم.[4]

و در این غزل، به دنبال علم و هدایتى که جز از تعلیم بارى تعالى راه افاضه اى نیست، آرزوى امام این است که از «صفا» به سوى دار فنا راه یابد و به مرحلۀ تسلیم در برابر یار وفادار فایز گردد؛ چنان که در آیۀ زیر به آن اشاره شده است:

«اِنَّ الصَّفَا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِاللّٰهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَیْتَ أوِاعْتَمَرَ فَلاَجُنَاحَ عَلَیْهِ أنْ یَطَّوَّفَ بِهِمَا وَ مَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَإنَّ اللّٰهَ شَاکِرٌ عَلِیمٌ»؛[5] در حقیقت، صفا و مروه از شعایر خدا است (که یادآور او است) ؛ پس هر که خانۀ خدا را حج کند یا عمره گزارد، بر  او گناهى نیست که میان آن دو سعى به جا آورد؛ و هر که افزون بر فریضه کار نیکى کند، خدا حق شناس و دانا است. و این مضمون در بیت زیر به گونه اى آمده که از طریق ایهام، خواننده را با واژۀ «صفا» آشنا مى سازد:

از صفا راه بیابم به سوى دار فنا                          در وفا یار مسلّم شوم اما نشدم

گرچه در مصراع دوم بیت با تعبیر «یار مسلّم» یادآور مرتبۀ اسلام و تسلیم و وفادارى حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهماالسلام است در آیۀ«فَلَمَّا أسْلَمَا وَ تَلَّهُ لِلْجَبِینِ»؛[6] پس وقتى هر دو تن (ابراهیم و اسماعیل) تن در دادند و (ابراهیم) پسر را به پیشانى بر خاک افکند. و چقدر تعبیر عارفانۀ لطیفى است که در قرآن کریم اطاعت فرمان خدا از سوى ابراهیم و اسماعیل، به تعبیر «اسلام» و در معنى «تسلیم» بیان شده و این، مورد استفادۀ امام (س) در بیت یاد شده و با عبارت «یار مسلّم» قرار گرفته است.

در ابیات زیر، آمدن راهبران دل را شایستۀ استقبالى جانانه مى شناسد و برآن است که باید بلبلان شوق، صف زنان بر شاخ گل بشتابند؛ گلى که هجران ها کشیده و پاى در گِل آمده است و این را با تمثیلى قرآنى و بس مؤثر بیان مى دارد؛ آمدن «موسىِ حق» در پى «فرعون باطل» که رهسپار طور سینین است:

صف بیارایید رندان رهبر دل آمده                            جان براى دیدنش منزل به منزل آمده

بلبل از شوق لقایش پر زنان بر شاخ گل                 گل ز هجر روى ماهش پاى در گل آمده

طور سینا را بگو ایّام صعق آخر رسید                    موسى حق در پى فرعون باطل آمده[7]

 و ترنّم این ابیات، تبرّک آیات زیر را از قرآن کریم افاضه مى کند:

«وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ * وَ طُورِ سِینِینَ»؛[8] سوگند به کوه تین و زیتون و طور سینا.

«وَ نَادَیْنَاهُ مِنْ جَانِبِ الطُّورِ الْأیْمَنِ وَ قَرَّبْنَاهُ نَجِیّاً»؛[9] از جانب راست طور او را وعده دادیم و در حالى که با او راز گفتیم، او را به خود نزدیک  ساختیم.

«فَلَمَّا تَجَلّىٰ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَکّـاً وَ خَرَّ مُوسىٰ صَعِقاً»؛[10] پس چون پروردگارش به کوه جلوه نمود، آن را ریز ریز ساخت و موسى بیهوش بر زمین افتاد.

و امام بارها در تعابیر خود به مرحلۀ «صعق» و «اندکاک» انسانى و استغراق در فیض ربّانى اشاره فرموده اند. نجواى سرّى حق با بندۀ خاص خود صورت نگیرد مگر با صعق و اندکاک جبل هستى و در مقطع همین غزل خطاب به سرنشینان کشتى نوح و پیروان این پیامبر که به فرمان خدا از غرقاب دریاى مصایب رهایى یافته اند، چنین بشارت مى دهد:

غم مخور اى غرق دریاى مصیبت غم مخور        در نجاتت نوح کشتیبان به ساحل آمده[11]

و با ظرافت و استادى تمام، از این آیه مستفید مى گردند:

«فَکَذَّبُوهُ فَأنْجَیْنَاهُ وَالَّذِینَ مَعَهُ فِى الْفُلْکِ»؛[12] پس او را تکذیب کردند و ما او و کسانى را که با وى در کشتى بودند، نجات دادیم.

در دیوان امام به غزلى بر مى خوریم که «محراب اندیشه» عنوان یافته؛ مطلع آن این  است:

 باید از آفاق و انفس بگذرى تا جان شوى      وانگه از جان بگذرى تا در خور جانان شوى[13]

 و این غزل دعوتى است به سیر و اندیشه در آفاق و انفس و جانبازى در راه حق تعالى و در این سلوک، باید که از جان گذشت تا ملکوت آسمان ها و زمین را بر تافت و در محراب جمال و جلال الهى و بندگى و نیایش ایستاد:

 کى توانى خواند در محراب ابرویش نماز    قرن ها باید در این اندیشه سرگردان شوى[14]

 و با دقت در واژه ها و مفاهیم این ابیات، آیات زیر به ذهن متبادر مى شود:

1. «سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِى الاْفَاقِ وَ فِى أنْفُسِهِمْ حَتّىٰ یَتَبَیَّنَ أنَّهُ الْحَقُّ»؛[15]

2. «وَ کَذٰلِکَ نُرِى إبْرَاهِیمَ مَلَکُوتَ السَّمٰوَاتِ وَالْأرْضِ»؛[16]

و این گونه ملکوت آسمان ها و زمین را به ابراهیم نمایاندیم.

3. «اِنْفِرُوا خِفَافاً وَ ثِقَالاً وَ جَاهِدُوا بِأمْوَالِکُمْ وَ أنْفُسِکُمْ فِى سَبِیلِ اللّه  ذٰلِکُمْ خَیْرٌلَکُمْ إنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»؛[17] سبک بار و گران بار بسیج شوید و با مال و جانتان در راه خدا جهاد کنید؛ اگر بدانید، این براى شما بهتر است.

و در پایان غزل، در این سیر و سلوک و مجاهده در راه خدا، صراط مستقیم و ره عشق از براى آدمى آشکار مى گردد و از شوق لقاى حق، پروانه وار خود را به شرار عشق الهى مى سپارد:

 این ره عشق است و اندر نیستى حاصل شود     بایدت از شوق پروانه شوى بریان شوى[18]

 در ابیات زیر از غزل هاى امام:

 هر طرف رو کنم تویى قبله                     قبله! قبله نما نمى خواهم[19]

بر در میکده و بتکده و مسجد و دیر           سجده آرم که تو شاید نظرى بنمایى[20]

 مضمون آیۀ شریفۀ 115 از سورۀ بقره جلوه گر است:

«وَ لِلّٰهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأیْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللّٰهِ إنَّ اللّه  وَاسِعٌ عَلِیمٌ»؛[21] پس به هر سو رو کنید آن جا روى (به) خدا است؛ آرى خدا گشایشگر و دانا است.

در غزلى که عنوان «رخ خورشید» گرفته سراسر عالم، نور طور یافته است و دردا که اگر پردۀ اسرار روزى بیفتد، آنچه در خرقه مستور است فاش خواهد گردید!

 عیب از ما است اگر دوست ز ما مستور است   دیده بگشاى که بینى همه عالم طور است

یا رب این پردۀ پندار که در دیدۀ ماست       باز کن تا که ببینم همه عالم نور است

واى اگر پردۀ اسرار بیفتد روزى                 فاش گردد که چه در خرقۀ این مهجور است[22]

 که این ابیات به ترتیب پیام هایى است برگرفته از آیات زیر:

1. «وَ مَنْ لَمْ یَجْعَلِ اللّٰهُ لَهُ نُوراً فَمَا لَهُ مِنْ نُورٍ»؛[23] و خدا به هر کس نورى نداده باشد، او را هیچ نورى نخواهد بود.

2. «اللّٰهُ نُورُ السَّمٰوَاتِ وَ الْأرْضِ»؛[24] خدا نور آسمان ها و زمین است.

3. «یَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرَ»؛[25] آن روز که رازها (همه) فاش شود.

و در بیت زیر:

 اى نار فراق بر تو گلشن            شد برد و سلام از تو آذر[26]

 نمایه اى از مفاد آیۀ 69 از سورۀ انبیاء مى بینیم:

«قُلْنَا یَا نَارُ کُونِى بَرْداً وَ سَلاَماً عَلَى إبْرَاهِیمَ»؛[27] گفتیم اى آتش! بر ابراهیم سرد و بى آسیب باش.

کتاب نامه

1. قرآن مجید، ترجمه محمدمهدى فولادوند، دار القرآن الکریم، دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامى.

2. دیوان امام، امام خمینى، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، 1372 ش.

منبع: امام خمینى و اندیشه ‏هاى اخلاقى ـ عرفانى، مقالات عرفانى(2)، کنگرۀ اندیشه‏ هاى اخلاقى ـ عرفانى امام خمینى(ره)، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ص 155-160

[1] دیوان امام، ص 150. [2] بقره (2): 115. [3] دیوان امام، ص 145. [4] بقره (2): 31 ـ 32. [5] بقره(2): 158. [6] صافّات (37): 103. [7] دیوان امام، ص 178. [8] تین (95): 1 ـ 2. [9] مریم (19): 52. [10] اعراف (7): 143. [11] دیوان امام، ص 178. [12] اعراف (7): 64. [13] دیوان امام، ص 185. [14] همان. [15] فصّلت (41): 53. [16] انعام (6): 75. [17] توبه (9): 41. [18] دیوان امام، ص 185. [19] همان، ص 160. [20] همان، ص 186. [21] بقره (2): 115. [22] دیوان امام، ص 52. [23] نور (24): 40. [24] نور (24): 35. [25] طارق (86): 9. [26] دیوان امام، ص 290. [27] انبیاء (21): 69.





  تعداد بازديدها: 1665


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
پزشکیان : امروز در مجلس اولویت عده‌ای موضوع حجاب است/ این موضوع با زور و گشت ارشاد نتیجه‌ عکس خواهد داد
واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش
سلبریتی‌ها و سندروم فتوشاپ سازی/ در حاشیۀ بیماری ترانه علیدوستی
در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی»؛
مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
با دعوت از وزرای اقتصاد و صمت به مناظره تاکید شد؛
فرشاد مومنی: به سوی روند قهقرایی گسترش فقر و عقب ماندگی حرکت می کنیم/ راحت می گویند نقشی در افزایش نرخ ارز نداریم! / وزیر مسئول تولید، می گوید آنقدر واردات کرده ایم که گلوگاه های گمرکی بند آمده! با عنوان «اصلاحات پارامتریک» از جیب حقوق بگیران سرقت می کنند
به مناسبت اولین روز از هفته کار و کارگر
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگران
سرو قلیان اکسیژن و جوانانی که موش آزمایشگاهی شده‌اند
به بهانه ی چهلمین سالگرد شهادت
مثنوی " علمدار بسيج " در وصف شهيد بزرگوار احمد دلاكه (دالکه) سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر)
یادداشتی از: آقای میکائیل جواهری
نماز را در هر حال و حالتی بجا آوریم
گزارش تصویری:
بمناسبت 5 اردیبهشت، چهلمین سالگرد شهادت یار دیرین، شهید والامقام احمد دالکه
یادداشت:
ملت که نباید همیشه در شعب ابی طالب زندگی کنند
حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ حسین انصاریان‌:
نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است
یادداشتی از: حجه الاسلام هادی سروش
چه کسانی نهی از منکر را از حریم «منطق و عقل» دور کردند؟!
آمار تکان دهنده از 200 روز جنگ و نسل‌کشی در نوار غزه
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
به مناسبت دهمین سالگرد درگذشت آیت الله ملکوتی/منادی شفاف سازی در تولیت
یادداشت:
آمریکا و نکبت وابستگی به صهیونیسم
روایت عباس عبدی از بازدیدش از مسجد پارک قیطریه : مسجد را در تقابل با نهادهای دیگر قرار دادن، اعتبار نهاد دین را افزایش نمی‌دهد
گزارشی از خانم یاسمین طالقانی:
سکوت رئیسی و احمدی‌نژاد!
سالار عقیلی: وظیفه ماست که جوانان را با ادبیات کهن آشتی دهیم
خانه به دوشی اکثریت مردم ایران!

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام تسلیت سید حسن خمینی به محسن مهرعلیزاده
ارتش اسرائیل یک مقام ارشد حزب الله را ترور کرد
جزئیات اعزام حج عمره از ۳ اردیبهشت
اعزام ۸۷ هزار زائر در عملیات حج تمتع/ ۱۸ فرودگاه معین حج هستند
پیام تبریک رهبر معظم انقلاب اسلامی به قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی به مناسبت قهرمانی در آسیا
سید حسن خمینی: قهرمانی تیم‌های ملی کشتی آزاد و کشتی فرنگی کشورمان در آسیا موجب افتخار و خوشحالی همه ایرانیان ورزش دوست است
پرتویی از کلام امام (ره)
نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ
۱۲ سوال جدی درباره پرونده حجت الاسلام کاظم صدیقی
وزیر دفاع پاکستان: پاسخ به تجاوزهای اسرائیل حق مشروع ایران است
واکنش نخست‌وزیر مالزی به پاسخ ایران به اسرائیل
مقام سابق امنیتی ترکیه: خسارت پاسخ نظامی ایران سنگین بود
یادداشتی از: محسن هاشمی رفسنجانی
واکنش محسن هاشمی به جنجال کاظم صدیقی، پناهیان و زاکانی: هواداران تفسیر قدرت محور از اسلام ۱۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند
جایزه خوش خدمتی پادشاه اردن
جلسه نماینده اسرائیل با منافقین درپی حمله ایران
اردن کمک به صهیونیست‌‌ها را تائید کرد
پناهیان: مساله حجاب با ساخت ۲ تا سریال قابل حل است/ باید نیروهایمان را برای پولدار شدن تربیت کنیم/ حق نداریم از نظر اقتصادی گدا باشیم
وزیر صمت: به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم
این که در زندگی مردم چه رخ خواهد داد برای دولت اهمیت ندارد
علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟
بایدن: اگر ایران حملاتش علیه اسرائیل را گسترش دهد، آمریکا نیز وارد این درگیری خواهد شد
مجلس نمایندگان آمریکا تدابیر ضدایرانی بیشتری را تصویب کرد


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 7356
تعداد بازدید دیروز: 58465
بازدید کل: 66821274
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.