امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 10 آبان 1394 ساعت 13:36:32
اختصاصی/تدبّر در قرآن (44)

بسم اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ

::درس چهل وسوم به تاریخ:10 آبان94

::قرار چهل روزه : ترک غیبت

::قرار روز : السلام علیک یا زینب کبری (س)

::هدیه به : حضرت زینب کبری (س)

::تدبر در سوره مبارکه : لیل / بخش سوم

 

 (آيه 1)- تقوا و امدادهاى الهى: باز در آغاز اين سوره به سه سوگند تفكر انگيز از «مخلوقات» و «خالق عالم» برخورد مى‏كنيم.

مى‏فرمايد: «قسم به شب در آن هنگام كه (جهان را) بپوشاند» (و الليل اذا يغشى).

تعبير به «يغشى» ممكن است به خاطر آن باشد كه تاريكى شب همچون پرده ‏اى بر نيمى از كره زمين مى‏ افتد، و آن را زير پوشش خود قرار مى‏ دهد، و يا به خاطر اين كه چهره روز يا چهره آفتاب عالمتاب با فرا رسيدن آن پوشانده مى ‏شود، و به هر حال اشاره ‏اى است به اهميت شب و نقش مؤثر آن در زندگى انسان ها، از تعديل حرارت آفتاب گرفته، تا مسأله آرامش و سكون همه موجودات زنده در پرتو آن، و نيز عبادت شب زنده‏ داران بيدار دل و آگاه.

 (آيه 2)- سپس به سراغ سوگند ديگرى رفته، مى‏ افزايد: «و قسم به روز هنگامى كه تجلى كند» (و النهار اذا تجلى).

و اين از لحظه‏ اى است كه سپيده صبح پرده ظلمانى شب را مى‏ شكافد و تاريكي ها را به عقب مى‏ راند و بر تمام پهنه آسمان حاكم مى‏ شود.

 (آيه 3)- و بعد به سراغ آخرين قسم رفته، مى‏ فرمايد: «و قسم به آن كس كه جنس مذكر و مؤنث را آفريد» (و ما خلق الذكر و الانثى).

چرا كه وجود اين دو جنس در عالم «انسان» و «حيوان» و «نبات» و دگرگوني هايى كه از لحظه انعقاد نطفه تا هنگام تولد رخ مى‏ دهد، و ويژگي هايى كه هر يك از دو جنس به تناسب فعاليت ها و برنامه‏ هايشان دارند، و اسرار فراوانى كه در مفهوم زوجيّت نهفته است، همه نشانه‏ ها و آياتى است از جهان بزرگ آفرينش، كه از طريق آن مى‏ توان به عظمت آفريننده آن واقف شد.

(آيه 4)- و سر انجام به هدف نهائى اين سوگندها مى‏ رسد و مى‏ فرمايد: «كه سعى و تلاش شما (در زندگى) مختلف است» (ان سعيكم لشتى).

جهت‏گيرى تلاش ها و نتائج آن نيز كاملا مختلف و متفاوت مى‏ باشد. اشاره به اين كه شما به هر حال در زندگى آرام نخواهيد گرفت، و حتما به سعى و تلاشى دست مى‏ زنيد، و نيروهاى خداداد كه سرمايه‏ هاى وجودتان است در مسيرى خرج مى‏ شود، ببينيد سعى و تلاش شما در كدام مسير، به كدام سمت، و داراى كدام نتيجه است؟ نكند تمام سرمايه‏ ها و استعدادهاى خود را به بهاى اندكى بفروشيد، و يا بيهوده به هدر دهيد.

 (آيه 5)- سپس مردم را به دو گروه تقسيم كرده، و ويژگي هاى هر يك را بر مى ‏شمرد، مى‏ فرمايد: «اما آن كس كه (در راه خدا) انفاق كند و پرهيزكارى پيش گيرد» (فاما من اعطى و اتقى).

تأكيد بر «تقوا» به دنبال انفاق اموال، اشاره به لزوم نيت پاك و قصد خالص به هنگام انفاق، و خالى بودن از هرگونه منت و اذيت و آزار مى‏ باشد.

 (آيه 6)- «و جزاى نيك (الهى) را تصديق كند» (و صدق بالحسنى).

 (آيه 7)- «ما او را در مسير آسانى قرار مى‏ دهيم» و به سوى بهشت جاويدان هدايت مى‏ كنيم (فسنيسره لليسرى).

اصولا ايمان به معاد و پاداش هاى عظيم الهى تحمل انواع مشكلات را براى انسان سهل و آسان مى ‏كند، نه تنها «مال» كه «جان» خود را نيز در طبق اخلاص مى‏ گذارد و به عشق شهادت در ميدان جهاد شركت مى ‏كند، و از اين ايثارگرى خود لذت مى ‏برد.

 (آيه 8)- سپس به نقطه مقابل اين گروه پرداخته، مى‏ فرمايد: «اما كسى كه بخل ورزد و (از اين راه) بى‏نيازى طلبد» (و اما من بخل و استغنى).

 (آيه 9)- «و پاداش نيك (الهى) را تكذيب كند» (و كذب بالحسنى).

 (آيه 10)- «به زودى او را در مسير دشوارى قرار مى ‏دهيم» (فسنيسره للعسرى).

 «بخل» در اينجا نقطه مقابل «اعطا» است كه در گروه اول (گروه سخاوتمندان سعادتمند) بيان شد، «و استغنى» (بى‏نيازى بطلبد) بهانه‏ اى است براى بخل  ورزيدن، و وسيله‏اى است براى ثروت اندوختن.

اصولا براى اين بخيلان بى‏ايمان انجام اعمال نيك و مخصوصا انفاق در راه خدا كار سخت و دشوارى است. در حالى كه براى گروه اول نشاط آور و روح افزاست.

 (آيه 11)- و در اين آيه به اين بخيلان كوردل هشدار داده، مى‏ فرمايد: «و در آن هنگام كه (در جهنّم) سقوط مى ‏كند اموالش به حال او سودى نخواهد داشت» (و ما يغنى عنه ماله اذا تردى). نه مى‏ تواند اين اموال را با خود از اين دنيا ببرد، و نه اگر ببرد مانع سقوط او در آتش دوزخ خواهد شد.

 (آيه 12)- در تعقيب آيات گذشته كه مردم را به دو گروه مؤمن سخاوتمند و گروه بى‏ ايمان بخيل تقسيم كرده، و سرنوشت هر كدام را بيان مى‏ نمود در اينجا به سراغ اين مطلب مى‏ رود كه كار ما هدايت است نه اجبار و الزام، اين وظيفه شماست كه تصميم بگيريد و مرد راه باشيد، به علاوه پيمودن اين راه به سود خود شماست، و ما هيچ نيازى به آن نداريم.

مى‏ فرمايد: «به يقين هدايت كردن بر ما است» (ان علينا للهدى).

چه هدايت از طريق تكوين (فطرت و عقل) و چه از طريق تشريع (كتاب و سنّت) ما آنچه در اين زمينه لازم بوده گفته‏ ايم و حق آن را ادا كرده ‏ايم.

 (آيه 13)- «و آخرت و دنيا از آن ما است» (و ان لنا للآخرة و الاولى).

هيچ نيازى به ايمان و اطاعت شما نداريم، نه اطاعت شما به ما سودى مى ‏رساند، و نه معصيت شما زيانى، و تمام اين برنامه‏ ها به سود شما و براى خود شماست.

 (آيه 14)- و از آنجا كه يكى از شعب هدايت هشدار و انذار است در اين آيه، مى‏ افزايد: «من شما را از آتشى كه زبانه مى‏ كشد بيم مى ‏دهم»! (فانذرتكم نارا تلظى).

 (آيه 15)- سپس به گروهى كه وارد اين آتش برافروخته و سوزان مى‏ شوند اشاره كرده، مى‏ فرمايد: «كسى جز بدبخت‏ترين مردم وارد آن نمى ‏شود» (لا يصلاها الا الاشقى).

 (آيه 16)- و در توصيف اشقى مى‏ فرمايد: «همان كسى كه (آيات خدا را) تكذيب كرد و به آن پشت نمود» (الذى كذب و تولى).               

 بنابر اين، معيار خوشبختى و بدبختى همان كفر و ايمان است با پيامدهاى عملى كه اين دو دارد و به راستى كسى كه آن همه نشانه‏هاى هدايت و امكانات براى ايمان و تقوا را ناديده بگيرد مصداق روشن «اشقى» و بدبخت‏ ترين مردم است.

 (آيه 17)- سپس سخن از گروهى مى ‏گويد كه از اين آتش شعله‏ور سوزان بركنارند، مى‏ فرمايد: «به زودى با تقواترين مردم از آن (آتش سوزان) دور داشته مى‏ شود» (و سيجنبها الاتقى).

 (آيه 18)- «همان كسى كه مال خود را (در راه خدا) مى ‏بخشد تا پاك شود» (الذى يؤتى ماله يتزكى).

تعبير به «يتزكّى» در حقيقت اشاره به قصد قربت و نيت خالص است خواه اين جمله به معنى كسب نمو معنوى و روحانى باشد، يا به دست آوردن پاكى اموال، چون «تزكيه» هم به معنى «نمو دادن» آمده و هم «پاك كردن».

 (آيه 19)- سپس براى تأكيد بر مسأله خلوص نيت آنها در انفاق هايى كه دارند، مى‏ افزايد: «و هيچ كس را نزد او حق نعمتى نيست تا بخواهد (به اين وسيله) او را جزا دهد» (و ما لاحد عنده من نعمة تجزى).

 (آيه 20)- «بلكه تنها هدفش جلب رضاى پروردگار بزرگ اوست» (الا ابتغاء وجه ربه الاعلى).

يعنى انفاق مؤمنان پرهيزكار به ديگران نه از روى رياست، و نه به خاطر جوابگوئى خدمات سابق آنها، بلكه انگيزه آن تنها و تنها جلب رضاى خداوند است، و همين است كه به آن انفاقها ارزش فوق العاده‏ اى مى‏ دهد.

 (آيه 21)- و سر انجام در آخرين آيه اين سوره به ذكر پاداش عظيم و بى‏ نظير اين گروه پرداخته، و در يك جمله كوتاه، مى‏ گويد: «و به زودى راضى و خشنود مى‏ شود» (و لسوف يرضى).

آرى! همان گونه كه او براى رضاى خدا كار مى ‏كرد خدا نيز او را راضى مى‏سازد، رضايتى گسترده و نامحدود كه تمام نعمتها در آن جمع است.

آثار و بركات سوره:

1) جلوگیری از خواب بد

هر كس هنگام خواب سوره لیل را پانزده بار قرائت كند در خوابش جز آنچه از خیر و خوبی دوست دارد در خواب نبیند و خواب بد نخواهد دید و هر كس در نماز عشا آن را بخواند مانند آن است كه یك چهارم قرآن را خوانده و نمازش مورد قبول خداوند قرار می گیرد.

2) به هوش آمدن بیمار صرعی

امام صادق علیه السلام فرمودند: ... و هر كس این سوره را در گوش كسی كه غش كرده و كسی كه بیماری صرع دارد بخواند در همان ساعت به هوش می آید.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ف - پورسلطان





  تعداد بازديدها: 5228


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
کمساری: اندیشه امام خمینی (ره) همچنان زنده و تأثیرگذار است/ رسالت کانون‌های مساجد معرفی تفکر امام به نسل امروز است/ ملانوری: ایراد از ماست که در شناخت مکتب و سیره امام خمینی با کاستی‌هایی مواجه هستیم
کشف مهم ترین عوامل ابتلا به فراموشی
عارف: کشور از قطع روابط علمی با جهان ضرر می‌کند/اصلاح نظام آموزشی نگاه دولت چهاردهم است
تحرکات اخیر احمدی نژادها برای انتخابات شوراها
یادداشتی از: صلاح الدین خدیو
تراژدی الفاشر
حضرت امام خمینی(ره): فاطمه زهرا(س) تمام نسخه انسانیت
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
عراق در آستانه تحولات جدید
موشک بالستیک هرمز ؛ تیر غیب ایران
سوره‌هایی که بهتر است سر مزار اموات بخوانیم
گزارشگر سازمان ملل: حمله اسرائیل و آمریکا به ایران نقض آشکار منشور سازمان ملل است/ تجاوز نظامی خارجی رنج فراوانی به بار آورده است؛ رنجی که مستحق جبران و غرامت است
دبیرکل حزب الله: آمریکا هیچ سودی برای لبنان ندارد
یادداشتی از: مهرداد خدیر
پژمان جمشیدی در کانادا؛ یک واکنش نگران‌کننده و یک متن قابل‌تأمل
روسیه در مورد ایران اتمام حجت کرد
ارتش لبنان به حالت آماده باش درآمد
دبیر ستاد جمعیت کشور: به مادران فرزندآور به مدت ۲ سال، ماهیانه ۲ میلیون تومان بابت هزینه پوشاک و خوراک هر فرزند پرداخت خواهد شد
نشریه آتلانتیک:
آغاز فشار‌های ترامپ بر بزرگترین متحد ایران؟
رابرت مالی: شاید این ایده از سوی «نتانیاهو» به «ترامپ» القا شده بود که علت ناکامی در دستیابی به توافق با ایران، کمبود فشار نظامی است/ به نظر رئیس‌جمهور آمریکا مصمم است با تهران به توافق برسد/ «ترامپ» بر خلاف دولت‌های پیشین هیچ خط قرمزی ندارد، او می‌تواند با ایرانی‌ها گفت‌و‌گو کند یا با حماس تماس بگیرد
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
خطر شکاف بین حاکمیت‌ها و ملت‌ها
یادداشتی از: سید مهدی حسینی دورود
تفسیر اجتهادی و کاربرد استنباطی «قاعده لاحرج» در نگاه آیت‌الله صانعی
زلنسکی: پهپادهای شاهد اکنون خطرناک‌تر از موشک‌های بالستیک هستند!

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
آیت الله مقدم قوچانی، از شاگردان حضرت امام درگذشت
گزارش تصویری:
برگزاری جشن میلاد حضرت زینب کبری (س) در حسینیه آل یاسین (ع) 1404/8/4
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
برگزاری جشن میلاد حضرت زینب کبری (س) در حسینیه آل یاسین (ع)
اختصاصی:
إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهۡدِينِ - آیه 62 سوره شعراء "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
آیت الله هادوی تهرانی: انسجام ملی زمانی تحقق پیدا می‌کند که همه ملت احساس کنند جایگاه مناسب خود را دارند/ برای تحقق چنین احساسی، باید اندیشه‌های مختلف امکان عرضه مناسب داشته باشند
اختصاصی:
ای ایران ایران... "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
پاسخ حضرت امام به استفتا درباره حق طلاق زنان چیست؟
هدف رژیم شاه از به شهادت رساندن حاج آقامصطفی چه بود؟/موسوی تبریزی روایت کرده است
یادداشتی از: سید مهدی حسینی دورود
تفسیر اجتهادی و کاربرد استنباطی «قاعده لاحرج» در نگاه آیت‌الله صانعی
آمریکا در پی مجوز بین‌المللی برای استقرار نیروی چندملیتی در نوار غزه
خریدن خلبان توسط آمریکا برای ربودن نیکلاس مادورو
علی لاریجانی: منابع رسمی اسرائیل می‌گویند که ۴۵ موشک ایران به نقاط حساس اصابت کرد + عکس
به بهانه حمله رئیس مجلس به روحانی و ظریف
4 سؤال از «قالیباف»: آن روز که دوستان گرامی از دیوار این سفارت بالا می رفتند و آن یکی را آتش می زدند کجا بودید؟ / روسیه در جنگ 12 روزه کجا بود؟!
نامه مشترک روسیه، چین و ایران در آژانس به گروسی: اقدام سه کشور اروپایی در فعال نمودن اسنپ‌بک، غیرقانونی بود/ تمام مفاد قطعنامه ٢٢٣١ در ١٨ اکتبر خاتمه یافته اند/ گزارش دهی مدیرکل آژانس پیرامون قطعنامه ٢٢٣١ و اجرای برجام به پایان رسیده است
آمریکا یک مفسر انگلیسی را به دلیل انتقاد از اسرائیل بازداشت کرد
یادداشتی از: ابوالفضل فاتح
هان در دوراهی تاریخی؛ تلاطم قرن جدید، احتمال رویارویی جهانی و نقطه ی تصمیم / چرا ایران و ونزوئلا؟
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
خطر شکاف بین حاکمیت‌ها و ملت‌ها
تحلیل «الشرق الاوسط» درباره وضعیت جدید خاورمیانه: صعود سه قدرت منطقه‌ای در پی عقب‌نشینی ایران!
ماجرای ضرب و شتم کودک معلول در کلاردشت/ بهزیستی مازندران: موسسه منحل شد
دبیرکل حزب الله: آمریکا هیچ سودی برای لبنان ندارد


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 6527
تعداد بازدید دیروز: 8197
بازدید کل: 77155325
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.