امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 30 ارديبهشت 1393 ساعت 00:25:50
نقش محبت خدا در تهذيب نفس و رسيدن به مقام قرب

* حضرت آيت‌الله جوادي آملي
اشاره
انسان در زندگي اجتماعي به اخلاق و روابط صحيح و به دور از معصيت و گناه، نيازمند است و اگر نفس خويش را پاك نكند به اخلاق سالم و رفتار صحيح نمي‌رسد. يكي از راه‌هاي تهذيب نفس، مراقبت‌هاي شديد از خود و طي مراحل پاكسازي درون است. اين راه اگرچه مشروع است و معقول، ولي راه ديگري وجود دارد كه زودتر و سريع‌تر به مراتب رشد و كمال معنوي مي‌رساند و نفس انسان را پاكيزه مي‌گرداند و به مقام قرب مي‌رساند. اين راه، عشق و محبت ورزيدن به خداوند متعال و پيوند عبادي عاشقانه با اوست و اين راه، راه "دل" است. همانگونه كه از اين طريق، ائمه ما خدا را عبادت مي‌كردند و او را به خاطر وجود خود او و شايستگي‌اش براي تعبد مي‌پرستيدند. علي(ع) مي‌فرمود: حتي اگر خداوند وعده بهشت و ترس از دوزخ را نمي‌داد باز هم او را مي‌پرستيدم و شما بخاطر نعمتهايي كه خدا به شما عطا كرده بايد او را ستايش كنيد. و يا امام حسين(ع) عبادت كنندگان را به سه دسته تقسيم مي‌كند: عبادت كننده‌اي كه از ترس دوزخ به عبادت خدا مي‌پردازد، عبادت كننده‌اي كه براي رسيدن به بهشت به عبادت خدا مي‌پردازد. و عبادت كننده‌اي كه خدارا از روي محبت و معرفت ستايش مي‌كند كه اين عبادت، عبادت احرار و آزادگان است.
بنابر اين بايد بهترين و نزديك‌ترين راه را براي مهار نفس و تهذيب نفس و رسيدن به اخلاق والا و مراتب تقوا و مقام تقرب، عبادت خدا از روي عشق و محبت دانست.
اين مقدمه، براي ورود به مبحثي كه از حضرت آيت‌الله جوادي آملي شروع مي‌كنيم و ادامه مي‌دهيم، بسيار ضروري است.
* * *
از خواسته‌هاي متعالي انسان آن است كه خداوند قلب او را متوجه خويش گرداند: اللهم، ان قلوب المخبتين اليك و الهة1، تا به چيزي غير از آنچه نزد خداست رغبت نكند، چنان كه فرشتگان به چيزي جز خدا رغبت نمي‌كنند:‌لم ينفد طول الرغبه اليه ماده تضرعهم و لا أطلق عنهم عظيم الزلفه ربق خشوعهم2؛ رغبت فراوان آنان به خدا تضرعشان را از بين نبرده و مقام برجسته آنان، طوق خشوع را از گردنشان برنگرفته است.
رغبت به آنچه نزد خداست، وسط راه و در حد "وما عندالله خير وابقي" 3 است. و در پايان راه براي خواص اولياي الهي سخن از "والله خير وابقي"4 است. آنان بهشت را مطلوب نهايي نمي‌دانند، بلكه بهشت مشتاق آنان و ايشان مشتاق آفريدگار بهشت اند، چنان كه درباره بعضي اصحاب مانند سلمان آمده است كه بهشت مشتاق آن هاست.5
لذت اينان از حيات معقول طوبا قياس كردني با كامجويي ديگران از زندگي محسوس نيست، چنان كه فرشتگان نيز كه از جام محبت حق سيراب شده‌اند و نيز ترس خدا در سويداي دلشان جاي گرفته است، لذتشان از معرفت، بيش از كام گرفتن ديگران از طبيعت است.6
عبادت برخاسته از محبت، خستگي در پي ندارد، به همين جهت عبادت فراوان هرگز فرشتگان را خسته نمي‌كند: "فالذين عندربك يسبحون له باليل والنهار و هم لايسمون"7 زيرا سخن گفتن، همنشيني، انس و حشر با دوست كامل لذتبخش است نه ملال آور. احساس خستگي و عدم نشاط در عبادت، بر اثر نبود محبت است.
عبادت ائمه(ع) نيز مانند فرشتگان از ترس جهنم يا شوق به بهشت نيست.8 كسي كه از جهنم مي‌ترسد يا به بهشت طمع دارد، "گرفتار نفس خويش است" و هنوز به "ترس از مقام رب" نرسيده است و شايد به بهشت ظاهري برسد؛ اما آنان كه به درجه خوف از مقام رب رسيده‌اند، غير از بهشت ظاهري از جنه اللقاء‌ نيز برخوردارند: "ولمن خاف مقام ربه جنتان".9
بايد همتي بلند داشت و آگاه بود كه صرف نسوختن در دوزخ هنر نيست، چنان كه كودكان و سفيهان و مستضعفان فكري هيچ يك جهنمي نيستند؛ نيز بايد دانست كه بهره وري از بهشت "جنٍت تجري من تحتها الانهر"10 كمال نهايي نيست. البته اگر كسي به مرحله بالاتر راه يافت، از مراحل پايين مانند بهشت برخوردار است؛ ولي كسي كه در مرحله پايين است، از مراتب بالاتر مانند جنه اللقاء، بي‌نصيب است.
آنان كه بندگي شان بر بنيان "محبت" استوار است اولاً بر فرض عدم وعده به بهشت و وعيد به دوزخ هم از خدا اطاعت مي‌كنند، چنان كه حضرت اميرمؤمنان(ع) فرمود كه اگر هم خداوند به گهنكاران عذاب وعده نمي‌داد، واجب بود براي قدرداني از نعمت‌هايش نافرماني نشود: لولم يتوعد‌الله علي معصيته لكان يجب ألا يعصي شكراً لنعمه11 و اين ضرورت، حكم عقل است نه شرع، زيرا اگر حكم شرع بود، ترك آن جهنم و عذاب را در پي داشت.
ثانياً از آنجا كه حب و بغض محبان راستين، في‌الله و لله است، علاقه مندي آنان به كسي سبب افراط و احسان بيش از حد و نيز بغض و دشمني آنان به كسي مايه تفريط و معصيت نخواهد شد. حضرت اميرمؤمنان(ع) در وصف اهل تقوا مي‌فرمايد: لايحيف علي من يبغض ولا يأثم فيمن يحب.12
ثالثاً توقع ندارند؛ نه در ازاي كار انجام نداده توقع ستايش دارند: "لاتحسبن الذين يفرحون بما اتوا و يحبون ان يحمدوا بمالم يفعلوا فلا تحسبنهم بمفازه من العذاب ولهم عذاب اليم"13و نه در برابر كار انجام داده انتظار قدرداني: "انما نطعمكم لوجه‌الله لانريد منكم جزاءً و لا شكورا".14
انسان سالك هرچه جلوتر مي‌رود، انس او كامل‌تر و ترسش كمتر و حب وي بيشتر مي‌شود: "الله نزل احسن الحديث كتباً متشبهاً مثاني تقشعر منه جلود الذين يخشون ربهم ثم تلين جلودهم و قلوبهم الي ذكر‌الله ذلك هدي‌الله يهدي به من يشاء و من يضلل‌الله فما له من هاد"15؛ رهروان طريق حق، وقتي با آيات قرآني انس مي‌گيرند، نخست اندامشان به لرزه در مي‌آيد و سپس آرام و نرم مي‌شود.
در حالات ائمه اطهار(ع) آمده است كه هنگام ورود به نماز و گفتن تكبيره الاحرام، اعضايشان از شدت ترس مي‌لرزيد16؛ اما در سجده بر اثر ارتباط و انس بيشتر آرامش مي‌يافتند.17 (برگرفته از آثار حضرت آيت‌الله جوادي آملي)
* پاورقي:
1. مصباح المتهجد، ص 682؛ بحارالانوار، ج 97، ص 264؛ مفاتيح الجنان، "زيارت امين الله".
2. نهج البلاغه، خطبه 91، بند 53.
3. سوره قصص، آيه 60.
4. سوره طه، آيه 73.
5. روضه الواعظين، ج 2، ص 280؛ بحارالانوار، ج 22، ص 341.
6. ر. ك: نهج البلاغه، خطبه 91، بند 51 - 53.
7. سوره فصلت، آيه 38.
8. نهج الحق و كشف الصدق، ص 248؛ كتاب الخصال، ج 1، ص 188؛ بحارالانوار، ج 67، ص 234. فرشتگان نيز خوف دارند؛ ولي خوفشان عقلي است نه نفسي: "يخافون ربهم من فوقهم" (سوره نحل، آيه 50). اين ترس مانند هراس كساني است كه خداوند درباره آنان مي‌فرمايد: "واما من خاف مقام ربه و نهي النفس عن الهوي. فان الجنه هي الماوي" (سوره نازعات، آيات 40 - 41).
9. سوره الرحمن، آيه 46.
10. سوره بقره، آيه 25.
11. نهج البلاغه، حكمت 290.
12. همان، خطبه 193، بند 23.
13. سوره آل عمران، آيه 188.
14. سوره انسان، آيه 9.
15. سوره زمر، آيه 23.
16.الامالي، صدوق، ص 151؛ مستدرك الوسائل، ج 4، ص 100.
17. ر. ك: الكافي، ج 3، ص 266؛ رازهاي نماز، ص 127 - 132.  منبع: جمهوری اسلامی





  تعداد بازديدها: 3811


 
نظرات خوانندگان:

04 خرداد 1393   
عبدالله
با تشکر از شما سخنان ایشان بسیار تاثیر گذار است از وجود ایشان بیشتر استفاده نمایید
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
کمساری: اندیشه امام خمینی (ره) همچنان زنده و تأثیرگذار است/ رسالت کانون‌های مساجد معرفی تفکر امام به نسل امروز است/ ملانوری: ایراد از ماست که در شناخت مکتب و سیره امام خمینی با کاستی‌هایی مواجه هستیم
کشف مهم ترین عوامل ابتلا به فراموشی
عارف: کشور از قطع روابط علمی با جهان ضرر می‌کند/اصلاح نظام آموزشی نگاه دولت چهاردهم است
تحرکات اخیر احمدی نژادها برای انتخابات شوراها
یادداشتی از: صلاح الدین خدیو
تراژدی الفاشر
حضرت امام خمینی(ره): فاطمه زهرا(س) تمام نسخه انسانیت
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
عراق در آستانه تحولات جدید
موشک بالستیک هرمز ؛ تیر غیب ایران
سوره‌هایی که بهتر است سر مزار اموات بخوانیم
گزارشگر سازمان ملل: حمله اسرائیل و آمریکا به ایران نقض آشکار منشور سازمان ملل است/ تجاوز نظامی خارجی رنج فراوانی به بار آورده است؛ رنجی که مستحق جبران و غرامت است
دبیرکل حزب الله: آمریکا هیچ سودی برای لبنان ندارد
یادداشتی از: مهرداد خدیر
پژمان جمشیدی در کانادا؛ یک واکنش نگران‌کننده و یک متن قابل‌تأمل
روسیه در مورد ایران اتمام حجت کرد
ارتش لبنان به حالت آماده باش درآمد
دبیر ستاد جمعیت کشور: به مادران فرزندآور به مدت ۲ سال، ماهیانه ۲ میلیون تومان بابت هزینه پوشاک و خوراک هر فرزند پرداخت خواهد شد
نشریه آتلانتیک:
آغاز فشار‌های ترامپ بر بزرگترین متحد ایران؟
رابرت مالی: شاید این ایده از سوی «نتانیاهو» به «ترامپ» القا شده بود که علت ناکامی در دستیابی به توافق با ایران، کمبود فشار نظامی است/ به نظر رئیس‌جمهور آمریکا مصمم است با تهران به توافق برسد/ «ترامپ» بر خلاف دولت‌های پیشین هیچ خط قرمزی ندارد، او می‌تواند با ایرانی‌ها گفت‌و‌گو کند یا با حماس تماس بگیرد
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
خطر شکاف بین حاکمیت‌ها و ملت‌ها
یادداشتی از: سید مهدی حسینی دورود
تفسیر اجتهادی و کاربرد استنباطی «قاعده لاحرج» در نگاه آیت‌الله صانعی
زلنسکی: پهپادهای شاهد اکنون خطرناک‌تر از موشک‌های بالستیک هستند!

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
آیت الله مقدم قوچانی، از شاگردان حضرت امام درگذشت
گزارش تصویری:
برگزاری جشن میلاد حضرت زینب کبری (س) در حسینیه آل یاسین (ع) 1404/8/4
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
برگزاری جشن میلاد حضرت زینب کبری (س) در حسینیه آل یاسین (ع)
اختصاصی:
إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهۡدِينِ - آیه 62 سوره شعراء "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
آیت الله هادوی تهرانی: انسجام ملی زمانی تحقق پیدا می‌کند که همه ملت احساس کنند جایگاه مناسب خود را دارند/ برای تحقق چنین احساسی، باید اندیشه‌های مختلف امکان عرضه مناسب داشته باشند
اختصاصی:
ای ایران ایران... "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
پاسخ حضرت امام به استفتا درباره حق طلاق زنان چیست؟
هدف رژیم شاه از به شهادت رساندن حاج آقامصطفی چه بود؟/موسوی تبریزی روایت کرده است
یادداشتی از: سید مهدی حسینی دورود
تفسیر اجتهادی و کاربرد استنباطی «قاعده لاحرج» در نگاه آیت‌الله صانعی
خریدن خلبان توسط آمریکا برای ربودن نیکلاس مادورو
آمریکا در پی مجوز بین‌المللی برای استقرار نیروی چندملیتی در نوار غزه
علی لاریجانی: منابع رسمی اسرائیل می‌گویند که ۴۵ موشک ایران به نقاط حساس اصابت کرد + عکس
به بهانه حمله رئیس مجلس به روحانی و ظریف
4 سؤال از «قالیباف»: آن روز که دوستان گرامی از دیوار این سفارت بالا می رفتند و آن یکی را آتش می زدند کجا بودید؟ / روسیه در جنگ 12 روزه کجا بود؟!
نامه مشترک روسیه، چین و ایران در آژانس به گروسی: اقدام سه کشور اروپایی در فعال نمودن اسنپ‌بک، غیرقانونی بود/ تمام مفاد قطعنامه ٢٢٣١ در ١٨ اکتبر خاتمه یافته اند/ گزارش دهی مدیرکل آژانس پیرامون قطعنامه ٢٢٣١ و اجرای برجام به پایان رسیده است
آمریکا یک مفسر انگلیسی را به دلیل انتقاد از اسرائیل بازداشت کرد
یادداشتی از: ابوالفضل فاتح
هان در دوراهی تاریخی؛ تلاطم قرن جدید، احتمال رویارویی جهانی و نقطه ی تصمیم / چرا ایران و ونزوئلا؟
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
خطر شکاف بین حاکمیت‌ها و ملت‌ها
تحلیل «الشرق الاوسط» درباره وضعیت جدید خاورمیانه: صعود سه قدرت منطقه‌ای در پی عقب‌نشینی ایران!
ماجرای ضرب و شتم کودک معلول در کلاردشت/ بهزیستی مازندران: موسسه منحل شد
یادداشتی از: مهرداد خدیر
حق با قالیباف بود اگر مجلس او 6 درصدی نبود!/ اگر عطش 20 سالۀ ریاست جمهوری در او فرونشسته بود/ اگر رقیب رییس جمهور سابق و فعلی نبود...


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 6100
تعداد بازدید دیروز: 8197
بازدید کل: 77154898
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.