امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 26 مرداد 1404 ساعت 23:02:07
یادداشتی از: عباس صفایی‌مهر
«گنجینه‌های ارزشمند ملت»؛ بازخوانی جایگاه اسرا در اندیشه امام خمینی(س)

نگاه امام خمینی(س) به آزادگان تنها به تجلیل از مقام معنوی آنان محدود نمی‌شد، بلکه ابعاد عملی و حمایتی گسترده‌ای داشت. ایشان در برابر «جانی‌ترین دژخیم زمان»، یعنی رژیم صدام، اسارت فرزندان انقلاب را به مثابه «گنجینه‌های ارزشمند» می‌دیدند و در تلاش بودند تا از هرگونه آزار و هتک حرمت نسبت به اسرای دشمن نیز جلوگیری کنند.

بیست و ششم مردادماه، هر سال یادآور بازگشت آزادگان سرافرازی است که سال‌ها در اردوگاه‌های رژیم بعث عراق، نماد استقامت و پایداری بودند. این بازگشت، صرفاً پایکوبی رویداد نظامی نبود، بلکه تبلورشعف پیوندی عمیق میان بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، امام راحل و فرزندان معنوی‌اش بود؛ پیوندی که در اندیشه ایشان، اسارت را به یک فضیلت تبدیل کرد. تحلیل جایگاه آزادگان در منظومه فکری امام خمینی(س)، نیازمند فراتر رفتن از روایت‌های عاطفی و ورود به یک بررسی علمی و گفتمانی است. این جستار، بر آن است تا با استناد به منابع موجود و بررسی بیانات امام، ابعاد این نگاه را روشن ساخته و نشان دهد که چگونه اسارت در کلام ایشان، از یک شکست به یک پیروزی معنوی مبدل شد.

۱. تجلیل از اسارت، نه به مثابه انفعال، که به مثابه جهاد

در نگاه امام خمینی(س)، جنگ تحمیلی یک درگیری برای حفظ خاک و مرز صرف نبود، بلکه «جهاد فی سبیل الله» بود که در آن، هر رزمنده‌ای، چه در میدان نبرد و چه در بند اسارت، رسالتی الهی داشت. ایشان در توصیف مقام رزمندگان و آزادگان می‌فرمایند: «...ما را چه رسد که با این قلم‌های شکسته و بیان‌های نارسا در وصف شهیدان و جانبازان و مفقودین و اسیرانی که در جهاد فی سبیل‌الله جان خود را فدا کرده و یا سلامتی خود را از دست داده‌اند یا به دست دشمنان اسلام اسیر شده‌اند، مطلبی نوشته یا سخنی بگوییم؟» (صحیفه امام، ج ۱۹، ص ۴۱). این بیان، نشان می‌دهد که اسارت در نزد ایشان، نه پایانی بر جهاد، بلکه بخشی از آن است.

امام خمینی(س) اسارت را به یک عرصه مبارزه برای اثبات حقانیت انقلاب تبدیل کردند. ایشان در بیانات خود، اسرا را «گنجینه‌های ارزشمند» خواندند که هر روز اسارتشان، ضربه‌ای به دشمن و خدمتی به اسلام است. این نگاه به آزادگان هویتی فراتر از یک اسیر جنگی متعارف می‌بخشید و آنان را «سربازان امام زمان (عج)» و «شیرمردان در بند» می‌خواندند(پرتال امام خمینی). ایشان مقاومت آنها را به حدی مهم می‌دانستند که تصریح می‌کنند: «مقاومت آنها دنیا را شگفت‌زده کرده است»(صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۳۴۸). این تحلیل، درونی‌ترین باور آزادگان را شکل داد و آنان در اردوگاه‌های دشمن نیز، خود را به عنوان «نمایندگان انقلاب» معرفی می‌کردند.

این تجلیل از مقام اسارت، ریشه در آموزه‌های عمیق شیعی داشت. در امام خمینی(س) که عارف والا مقام  بودند اشاره شده است که ایشان مقام آزادگان را با «پرستش و عبادت الهی» مقایسه کرده و آن را بالاترین عبادت دانسته‌اند که بر اساس حکمت ۲۳۷ نهج‌البلاغه، پرستش از سر سپاس است و نه از ترس و طمع(پرتال امام خمینی).

۲. اسارت درونی و اسارت بیرونی: از انزوا تا خودسازی

امام خمینی(س) بزرگوار و رهبر معظم انقلاب، اسارت را تنها در بند بودن فیزیکی نمی‌دانستند، بلکه «اسارت نفس» و «وابستگی فکری» را اصلی‌ترین نوع اسارت قلمداد می‌کردند(گنجینه معارف). در این دیدگاه، آزادگان با وجود اسارت بیرونی، از بند نفسانیات آزاد بودند و همین امر، رمز مقاومت آنها بود. این نگاه در عمل به آزادگان کمک کرد تا در شرایط سخت اردوگاه، به دنبال معنایی برای زندگی خود بگردند.

بر اساس خاطرات آزادگان، آنها با وجود فشارها و نبود امکانات، به فعالیت‌های فرهنگی و تحلیلی می‌پرداختند. یکی از آزادگان به نام مصطفی محمدی نجف‌آبادی نقل می‌کند که در اردوگاه‌ها «گروه‌های دونفری، سه نفری ... می‌نشستیم و درباره امام صحبت می‌کردیم و اندیشه‌های امام، هدف امام از انقلاب و هدف امام از ادامه جنگ را تحلیل می‌کردیم»(رنج غربت، داغ حسرت، ص ۲۵۱). این جلسات، نوعی «کلاس امام‌شناسی» بود که به گفته وی، باعث می‌شد بچه‌ها «احساس نکنند اسیرند یا مثلاً در حبس به سر می‌برند»(همان، ص ۲۵۲). این تحلیل‌ها در واقع ترجمان گفتمان امام بود که در نبود ساختار رسمی و رسانه‌ای، توسط خود آزادگان بازتولید می‌شد.

همین قدرت معنابخشی درونی بود که افسران عراقی را در برابر آزادگان به حیرت وامی‌داشت. یکی از آزادگان نقل می‌کند که افسر عراقی پس از کتک زدن او می‌پرسد: «امام تو کجاست که تو را ببیند؟» و در پاسخ می‌شنود: «فکر کنم امام همین جا باشد.» با اشاره به سینه خود(همان، ص ۱۷۴). این پاسخ، نشان می‌دهد که آزادگان چگونه اندیشه و تصویر امام را در قلب خود جای داده بودند و این عشق، منبع اصلی پایداری و عزت آنان بود. این عشق به امام، به گفته یکی دیگر از آزادگان، «بسیار وحدت آفرین بود»(همان، ص ۹۱) و رمز موفقیت آنها در اسارت به شمار می‌رفت.

۳. پیام امام خمینی(س) و بازگشت به وطن: تبدیل مصیبت به موهبت

نگاه امام خمینی(س) به آزادگان تنها به تجلیل از مقام معنوی آنان محدود نمی‌شد، بلکه ابعاد عملی و حمایتی گسترده‌ای داشت. ایشان در برابر «جانی‌ترین دژخیم زمان»، یعنی رژیم صدام، اسارت فرزندان انقلاب را به مثابه «گنجینه‌های ارزشمند» می‌دیدند و در تلاش بودند تا از هرگونه آزار و هتک حرمت نسبت به اسرای دشمن نیز جلوگیری کنند. این نگاه، در دستورالعمل‌های ایشان به رزمندگان نیز منعکس شده است که آنان را به رفتار «انسانی اسلامی» با اسرای عراقی دعوت می‌کردند.

امام خمینی(س) در طول سال‌های اسارت، ارتباط معنوی خود را با آزادگان حفظ کردند. نمونه‌ای از این ارتباط، در نامه‌ای به یکی از اسرا در سال ۱۳۶۵ منعکس شده است که در آن، با لحنی پدرانه و دلسوزانه، ناراحتی خود را از رنج آنان ابراز داشته و ایشان را به صبر و استقامت دعوت می‌کنند. ایشان در این نامه، اسارت آزادگان را به دوران سخت زندان رفتن امام موسی کاظم(ع) تشبیه می‌کنند تا آنان را تسلی داده و به پایداری بیشتر تشویق نمایند.

بزرگترین تجلی این نگاه در روز بازگشت آزادگان رخ داد. امام خمینی(س)، اگرچه در زمان بازگشت آنان در قید حیات نبودند، اما نگاه و اندیشه ایشان، هویت بازگشت‌کنندگان را شکل داد. آزادگان، پس از سال‌ها دوری از وطن، نه به عنوان اسرا، بلکه به عنوان «گنجینه‌های ملت»، «رسولان انقلاب» و «عابدان عرصه ایثار» مورد استقبال قرار گرفتند. آنها نیز به نوبه خود، با وفاداری به عهد خود با امام، بر این پیوند معنوی تأکید کردند. این رابطه دو سویه بود؛ از یک سو، امام خمینی(س) مقام آزادگان را به عالی‌ترین درجات معنوی ارتقاء دادند و از سوی دیگر، آزادگان با پایداری خود، حقانیت گفتمان ایشان را اثبات نمودند.

در نهایت، بازخوانی دیدگاه امام خمینی(س) نسبت به اسرا نشان می‌دهد که ایشان، با یک «منظومه معنایی نوین»، مصیبت اسارت را به یک موهبت تبدیل کردند. در این منظومه، «اسارت» به «آزادی»، «بند» به «جهاد»، و «اسیر» به «آزاده» تغییر هویت داد. این نگاه، نه تنها به آزادگان در دوران سخت اسارت کمک کرد، بلکه پس از بازگشت نیز، به آنها هویتی ماندگار و ارزشمند بخشید که تا امروز نیز الهام‌بخش است.

خمینی، روح‌الله؛ (۱۳۷۹). صحیفه امام. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.

پرتال امام خمینی(س). (تاریخ درج: ۱۳۹۶/۰۵/۲۴).

آزادگان در کلام امام خمینی (ره).

پرتال امام خمینی(س). (تاریخ درج: ۱۳۹۸/۰۷/۰۲). گوشه‌ای از خاطرات آزادگان از دوران اسارت.

مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س). (۱۳۹۶). رنج غربت، داغ حسرت: خاطرات آزادگان از دوران اسارت. (بی‌جا: بی‌نا).

دفاع‌پرس. (۱۳۹۴/۰۳/۲۳). آزادگان؛ مفسران گفتمان امام خمینی(س) در غیاب ساختار رسمی. (کد خبر: ۷۵۳۶۷۲) .

دانشگاه فرهنگیان. (۱۳۹۹). رهایی یا اسارت: بازنمایی بر ساخت دانش آموزان از معنای مدرسه. فصلنامه آموزش پژوهی، دوره ۶، شماره ۲۱.

English as a Foreign Language (EFL) in Captivity: The case of Iranian prisoners of war in the Iraq-Iran war. .Journal of Prison Education and Reentry, 5(2), 157-170





  تعداد بازديدها: 188


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
در دیدار دست‌اندرکاران کنگره بزرگداشت شهدای استان البرز؛
رهبر معظم انقلاب: به‌رغم مشکلات، نقاط مثبت در کشور زیاد است/ جوانان ما جوانان خوبی هستند؛ لزوم تبیین هنرمندانه ارزش‌های دفاع مقدس برای آنان/ گلایه رهبر انقلاب از برخی دستگاه‌های فرهنگی: همت و تلاش لازم را ندارند
نشست هم‌اندیشی دستگاه‌ها و نهادهای متولی حقوق شهروندی؛
مجید انصاری: از نظر حقوقی موتورسواری زنان خلاف قانون نیست/ بنای ما پاسخگویی دستگاه‌ها در خصوص اجرای حقوق شهروندی است/ بهروز‌آذر: در موضوعاتی مانند موتورسیکلت‌سواری زنان باید واقع‌بین باشیم
یادداشتی از: حسن ظهوری
بحرین چگونه از ایران جدا شد ؟ نزدیک به ۲۰۰ سال کشمکش ؛ از مرگ کریم‌خان زند تا مصاحبه عجیب شاه / وقتی شاه نگران جزایر سه‌گانه بود
خط ونشان مزدوران امارات برای ریاض
یادداشتی از: محمد مهاجری
می‌شود هم علم‌الهدی بود، هم خوب بود!
پاسخ فوری و شدیداللحن ایران به درخواست هسته‌ای گروسی؛ آژانس حق ندارد...
دو فروند هواپیمایی که اخیرا خریداری شد را بازداشت کردند
نماینده تندرو مجلس: خشکسالی بخاطر گناهانی است که پزشکیان انجام داد و قانون حجاب را اجرا نکرد!
رهبر علویان سوریه: رژیم کنونی در انجام ابتدایی‌ترین وظایفش شکست خورد
آکسیوس به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی خبر داد؛
پیام تند کاخ سفید به نتانیاهو: اگر می‌خواهی اعتبار خودت را خراب کنی و نشان بدهی که به توافق‌ها پایبند نیستی، اختیارش با خودت است اما ما اجازه نمی‌دهیم اعتبار ترامپ را خراب کنی
سخنگوی وزارت خارجه: ادعای بی‌اساس در مورد جزایر ایرانی در بیانیه سفر وزیر خارجه چین به امارات را محکوم می‌کنیم/ چنین ادعایی با اصل احترام به تمامیت ارضی کشور‌ها مغایر است
بیانیه مشترک وزرای خارجه چین و امارات: پکن حمایت خود را از تلاش‌های امارات برای دستیابی به راه‌حلی درباره اختلاف بر سر سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دوجانبه اعلام کرد
مرتضی مکی:
دولت لبنان عامدانه در مسیر تنش‌زایی با ایران گام برمی‌دارد
محمدرضا یزدی‌زاده:
اقتصاد کشور رها شده است/ دست سیاسی‌ها در کار است
روایت حاج احمدآقا از پیگیری‌های امام برای اجرایی شدن فرمان هشت ماده‌ای
روایت حاج احمدآقا از پیگیری‌های امام برای اجرایی شدن فرمان هشت ماده‌ای
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
10 نکته درباره حمله استرالیا / 4 ماه بعد از اخراج سفیر ایران / مسلمان قاتل، مسلمان قهرمان
طرح موساد برای ساختار جدید ترور در مرز ایران
تجمع نیروهای دریایی در کارائیب چه معنایی دارد؟
اشتباه لیبی را تکرار نکنید، خطرات مداخله‌ آمریکا در ونزوئلا!
عدم رعایت حقوق ملت مستوجب تعقیب است
«توهین به زنان» گفتمان نهادینه شده در میان تندروها

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پوستر:
چهلمین روز درگذشت زنده یاد کربلایی حسین هاشم خانلو
یادداشتی از: حجت الاسلام حسن پویا
بزرگ بانوی اسلام و روز زن
اطلاعیه:
برگزاری سالگرد جشن میلاد حضرت زهرا (س)
چه نکته‌ای امام (ره) را بر آن می‌داشت که بر تقویت بنیه دفاعی کشور تاکید کنند؟
اختصاصی:
"صلی الله علیک یا ام البنین" با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
شبهه آفرینی و نمک بر زخم دلِ جریحه دارِ شیعه
یادداشتی از: آیت‌الله سیدمحمد هاشمی اصفهانی
چند جمله در ردّ جسارت‌های بی‌اساس به امام جواد(ع)
فوری | تصمیم نهایی تعطیلی تهران سه‌شنبه ۱۸ آذر اعلام شد
وحشت اسراییل از احتمال آغاز جنگ با ایران
هشدار ظریف به نتانیاهو
مقاله‌ای تحقیقی و مستند از یک دانش آموختۀ دانشگاه نیویورک
ایران در چنگال 4 تله‌ سیستمی/ چه کسانی از این وضع سود می ‌برند؟
یادداشتی از: محمود الهاشمی*
حساسیت صحنهٔ سیاسی عراق به قرار دادن «حزب‌الله» و «انصارالله» در فهرست سازمان‌های تروریستی
در همایش «مهر فاطمی» در حرم امام؛
سید حسن خمینی: با «ادعا» کسی‌ شیعه نمی‌شود/ امروز افتخار جامعه‌ ما وجود شهدا است/ امام مظهر شیعه ناب در دوران ماست
واکنش تند شریعتمداری به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس/ بحرین را به ایران ملحق کنید
روزنامه جمهوری اسلامی: اردستانی از اساتید اخراجی دانشگاه مفید است و پریشان گویی می کند/ بزرگان حوزه در برابر این افراد و نیز مداحان بدزبان بایستند
یادداشتی از: جعفر محمدی
تجربه ویتنام و آمریکا ؛ از کشتار مردم در «تونل» ها تا دلارهایی که بی وقفه «سوئیفت» می شوند
مشاور رهبر معظم انقلاب:
چند پرسش بنیادین ولایتی از حاکمان امارات/ صبر مردم ایران نامحدود نیست
در «دوحه فروم»؛
ظریف: ایران همچنان ایستاده و به ایستادگی ادامه خواهد داد/ جهان باید با «قدرت» ایران کنار بیاید/ تخلیه پایگاه‌های نظامی آمریکا پیش از حملات این کشور به ایران، گواه قدرت ایران است/ ایران به استراتژی مقاومت بازگشته است/ اسرائیل بزرگ‌ترین تهدید برای منطقه است
اختصاصی:
دو تصویر آسمانی از بارگاه ملکوتی حضرت علی علیه السلام " به همت آقای حاج حیدر سوری"
اختتامیه هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب»؛
کمساری: هر قانون و سیاستگذاری بدون پیوست اندیشه امام ناقص و ابتر خواهد بود/ قاسمی: حفاظت از میراث فرهنگی و معنوی امام خمینی(ره) نیازمند تلاش جمعی جامعه است/ فرماندار خمین: وفاق ملی از اندیشه حضرت امام خمینی(ره) نشأت می‌گیرد


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 19086
تعداد بازدید دیروز: 18756
بازدید کل: 77852045
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.