امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 14 خرداد 1403 ساعت 22:26:22
یادداشتی از: محمدكاظم انبارلويی
حکمرانی بشری

امام خمینی (ره) به عنوان یک نظریه‌پرداز سیاسی ، با اتکاء به معارف و مبانی اندیشه اسلامی و حکمت شیعی ، جمع هر دو صورت را طریق مطلوب معرفی کردند ، «چه کسی باید حکومت کند» و ؛ «چگونه باید حکومت کند» هردو ، مبنای تفکر در باب طراحی و تحقق حکومت الهی است .

محمدکاظم انبارلویی یادداشتی برای جماران ارسال کرده است که متن آن در پی می آید:

1- فیلسوفان سیاسی قدیم  غرب معتقد بودند ؛ « چه کسی باید حکومت کند » مهم است.  آنها  برای حاکم ، فضایلی را فهرست می‌کردند و معتقد بودند با وجود این فضائل در حکمران ، طی  یک فرآیند انسانی ، مردم به مدینه فاضله خواهند رسید .

البته در صحنه عمل هرگز این نظریه محقق نشد و چنین حکومتی در غرب پا نگرفت .

فیلسوفان سیاسی جدید غرب که سازه‌های مدرنیسم را صورت‌بندی کرده اند معتقدند؛ «چگونه باید حکومت کرد» مهم است. آنها در تعیین این  چگونگی ، برای  نحوه تولید قدرت و ثروت و توزیع آن ، نظریه سازی  و  سازه پردازی کرده اند  . فرجام  این سازه سیاسی ، در غرب کنونی قابل رؤیت است و فیلسوفان سیاسی غرب از  آخرین مراحل  افول آن خبر می دهند .

امام خمینی (ره) به عنوان یک نظریه‌پرداز سیاسی ، با اتکاء به معارف و  مبانی اندیشه اسلامی و حکمت شیعی ، جمع هر دو صورت را طریق مطلوب معرفی کردند ، «چه کسی باید حکومت کند» و ؛ «چگونه باید حکومت کند » هردو ، مبنای تفکر در باب طراحی و تحقق حکومت الهی است .

 فیلسوفان سیاسی  قدیم و جدید غرب  هیچ‌کدام ، داعیه تأسیس حکومتی مطابق با تئوری‌ های خود را نداشتند و صرفا اندیشه ورزانی در عالم نظر بودند  .

اما به جرئت می توان گفت ، امام (ره) اولین فیلسوف سیاسی در جهان اسلام و اساسا در جهان فلسفه سیاسی است که موفق شد علاوه بر تئوری پردازی  ،در مقام تأسیس بنشیند و نظریه‌ خود را در جهان خارج از ذهن عملیاتی کند.

2- جایگاه «فقه» در نظریه‌پردازی سیاسی امام (ره) یک مرتبت رفیع دارد به گونه‌ای که فرمودند : «فقه ، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تا گور است.»

امام (ره) در چرخه و فرآیند حکمرانی به جایگاه فقه چه در سیاست‌گزاری‌ها و تدوین راهبردها ، چه تنظیم‌گری‌ها و چه تسهیل‌گری‌ها عنایت خاص داشتند . از نظرگاه ایشان هیچ بن‌بستی در اداره نظام متکی  به «فقه» ، وجود ندارد. آن‌ها که در حکمرانی ، ما را نیازمند علوم سکولار  می‌دانند انقلاب و نظام را به بیراهه می‌برند.

امام در بسیاری از پیامها و سخنرانی‌های خود به ویژه در وصیتنامه حکیمانه شأن ، خطر عبور از فقه و احکام الهی و متوسل شدن به الگوهای  حکمرانی‌ با منشاء فلسفی غرب‌، را مورد تأکید قرار داده اند .

3- مقام معظم رهبری در پیام خود به افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان فرمودند : «در نظام اسلامی، حکمرانی ،  بشری و هدف‌ها الهی است » . برخی ،  این « بشری » را به گونه‌ای ترجمه کرده‌اند که گویی ما در اداره جامعه باید متکی به علوم سکولار تولید شده در دستگاه تفکر غرب باشیم .این ، ترجمه درستی از بیان رهبری نیست.

 «بشری» که در حکومت الهی متصدی حکمرانی است باید براساس علم در حوزه‌های گونه‌گون عمل کند. اما ابتدا باید علم تعریف شود و تفاوت آن با شبه علم  تبیین گردد .

به تعبیر آیت‌الله جوادی آملی ، علوم اسلامی و غیراسلامی نداریم. علم یا واقعا علم است و چون علم است اسلامی است یا جهل است که نمی‌توان به آن علم اطلاق کرد.

یک فیلسوف سیاسی غرب در قرن19 فلسفه ای تحت  عنوان مارکسیسم ارائه کرد که مدعی علمی بودن آن بود ،  فاشیسم و لیبرالیسم رقیب های این اندیشه نیز  هر دو ادعای «علمی» بودن داشتند . در پایان قرن بیستم ، و پس از مصیبت های بسیاری که این مدعیان علم بر سر بشریت آوردند ، فیلسوفان بزرگ سیاسی غرب اعلان کردند که هر سه مکتب در بیابان جهل ،  بشریت را سرگردان کرده‌ و لذا نمی‌توان  دستاورد آنهارا  به عنوان یک حکمرانی بشری مبتنی بر علم تلقی کرد  .

 حکمرانی بشری برای رسیدن به اهداف الهی ، نیازمند علم است،  «شبه‌علم» نمی‌تواند ما را در تحکیم و ترفیع این بنای تمدن ساز  و تحقق اهداف الهی کمک  کند.

4- مردم‌سالاری دینی که امام (ره) پایه های اولیه  آن را با رفراندوم جمهوری اسلامی و رفراندوم قانون اساسی استحکام بخشیده و با انتخاب مدیران کشور  با رأی مردم آن را محقق نمودند ، یک پدیده جدید در حکمرانی بشری و یک نو اندیشی حکیمانه در تداوم راه انبیاء و اولیای الهی است . امام (ره) با شجاعت و جسارت این الگوی الهی  را در اواخر قرن  بیستم مطرح کردند  و مردم ایران شجاعانه  از آن استقبال و حمایت کردند  . مردم‌سالاری دینی یعنی حضور علم و عالمان و خردمندان متعهد  و صاحبان اندیشه ،تجربه و مهارت در لایه‌های مختلف حکمرانی با رأی مردم و انتخاب مردم  برای حرکت  جامعه به سمت اهداف الهی و تحقق قسط و عدالت اسلامی .

مردم سالاری دینی یعنی توأم شدن  حاکمان صالح با الگوی حکمرانی صالح. 

انتخابات در 45 سال گذشته فراز و فرودهایی را طی کرده است و حضور رجال سیاسی و مذهبی مختلفی  در لایه‌های حکمرانی با رأی مردم به صحنه آمده اند که اکنون کارنامه عملشان در حافظه ملت ما ثبت  است  .  هر چه پیشتر  رفته‌ایم  تجربه مردم  بیشتر و اندوخته ها افزون  شده و باید روشنی بخش قدم های بعدی باشد .انتخابات آینده  یک آوردگاه و یک آزمون جدیددر نظام اسلامی   برای  انتخاب  مدیران لایق و باتجربه و وفادار به اسلام و نظام و پایبند به آرمان‌های انقلاب است ،مدیرانی با کارنامه درخشان خدمت ، اگر درست گام برداریم ، در چهار سال آینده ، با همدلی و هماهنگی قوای کشور ، و با یاری خداوند ، جهشی بزرگ به سوی آینده‌ای پرامید محقق خواهد شد .





  تعداد بازديدها: 30


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
رازینی، مدیر باسابقه دستگاه قضایی: تصور می‌کردیم لاریجانی جزء تأیید صلاحیت‌ها خواهد بود و برداشت ما از فرمایش آقا این بود، اما شورای نگهبان است دیگر!/ این شیوه‌ که از اصلاح‌طلبان یک نفر بیاید و از اصولگرایان متعدد بیایند، خیلی قابل فهم نیست
مسعود کرباسیان: حمایت از تولید، اولویت دولت باشد / به سیستم بانکی امیدی ندارم / بورس به وضعیت فاجعه باری رسیده / برنامه هفتم نیاز به بازنگری دارد / ایران خانه ماست بی‌تفاوتی وضعیتمان را تغییر نمی دهد
اطلاعیه:
برگزاری دعای عرفه در هیئت انصارالخمینی (ره)
به مناسبت سالروز کشتار حجاج ایرانی در حج سال 66
هتک حرمت حرم امن الهی
تحلیل سیاسی هفته
600 هزار افغان از پاکستان اخراج شدند
گزارش یک نشریه آمریکایی ازوجود پایگاه‌های آموزشی القاعده در افغانستان و رابطه نزدیک با طالبان
امام باقر(ع) چگونه روحانیون بزرگ مسیحی را به اسلام دعوت کردند؟
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/3/21
تحصیل حدود ۲۳ هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های ترکیه
عکس:
شن روان بزرگراهی را در منطقه الزُلفی، شمال غربِ ریاض پوشانده است
روزنامه جوان خطاب به رسایی: مذهبی هایی که با هدایت مداحان معروف به شما رأی دادند، انتظار ندارند از این حرف ها بزنید
تعطیلی غرفه فروش کفن ۲.۵ میلیون تومانی
ماجرای حذف معلولان از کتابخانه ملی ایران چیست؟
روزنامهٔ آمریکایی: السنوار، نبرد غزه را به واقعه کربلا تشبیه کرد
قیمت نجومی ملک برای ستادهای انتخابات / ۸۰۰ متر ماهی ۱ میلیارد تومان!
تجربیات 27 ساله ی یک پزشک
چقدر زیبا و باندازه یک کتاب چند صدصفحه ای آموزنده است.
افزایش مرزهای زمینی برای اربعین ۱۴۰۳
درد سرهاي جديد براي260 هزار عضو كتابخانه ملي
یادداشتی از: امیررضا واعظ آشتیانی
گفتمانی سازنده

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
لبخند "غزلی درفراق امام خمینی (ره)" سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر)
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم سوگواری حضرت امام خمینی (ره) و شهدای 15 خرداد در هیئت انصارالخمینی (ره) 1403/3/14
نماز دهه اول ماه ذیحجه را چگونه به جای آوریم؟
یادداشتی از: آیت‌الله سید محمد هاشمی اصفهانی
آفات‌ زبان در ایام انتخابات
با صدور اطلاعیه ای عنوان شد:
قدردانی ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی (س) از اقشار مختلف مردم و مسئولان جهت همکاری و حضور در سی و پنجمین سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ثبت‌نام فله‌ای؛ به دنبال شهرت، مدال رد صلاحیت یا ابتذال امر سیاست؟!
نمایندگی ایران در وین در مورد گزارش مدیرکل آژانس اعلام کرد
اعتراض نمایندگی ایران در وین به بیانیه مدیر کل آژانس بین المللی اتمی
یادداشتی از: علی دارابی
راه امام خمینى (ره)
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی
لزوم استفاده از تفکرات امام (ره)
توصیه‌ای از امام جواد(ع) برای همراهی با اهل بیت(ع)
یادداشتی از: حجت الاسلام محمد رضا یوسفی شیخ رباط
انتخابات و ساختار ناکارآمد
نشست «امام خمینی(س) و فقهی که بر زمین ماند»
آیت‌الله سروش محلاتی: با خلأ تفکر فقهی امام خمینی(س) در حوزه‌های علمیه و علاقه‌مندان ایشان مواجه هستیم/ ما کوتاهی کردیم و دین خودمان را ادا نکردیم
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
آزموده را آزمودن خطاست
عباس عبدی: از یکی دو روز دیگر کاندیدا‌ها به نفع یکدیگر کنار می‌روند و مزد خود را طلب می‌کنند
یادداشتی از: محسن بهاروند
آسیب شناسی برجام و احیای مذاکرات
یادداشتی از: امیر حیات بینی
غوثی بر فراق غیاث!/به بهانه ارتحال آیت‌الله طاها محمدی؛
نظر ۱۳ صاحب‌نظر اسرائیلی و غیراسرائیلی درباره شکست نظامی و رسوایی اخلاقی صهیونیست‌ها پس از طوفان الاقصی
جزئیات اعترافات اولیه متهم ردیف اول پرونده فساد در فوتبال؛ تبانی در ۱۵ بازی!
یادداشتی از: خانم مطهره شفیعی
ثبت‌نامی برای دیده شدن
یادداشتی از: فرشید عابدی*
تضییع منافع ملی محور دیپلماسی آب در قبال افغانستان


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 14043
تعداد بازدید دیروز: 21408
بازدید کل: 68182778
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.