امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 22 مهر 1394 ساعت 20:09:29
اختصاصی/تدبّر در قرآن (38)

بسم اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ

::درس سی و هشتم به تاریخ:23 مهر 94

::قرار چهل روزه : نماز اول وقت

::قرار روز : السلام علیک یا اباعبدلله

::هدیه به : امام حسین علیه السلام

::تدبر در سوره مبارکه : شرح/بخش دوم

سورة الشرح‏

بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ أَ لَمْ نَشرَحْ لَك صدْرَك‏(1) وَ وَضعْنَا عَنك وِزْرَك‏(2) الَّذِى أَنقَض ظهْرَك‏(3) وَ رَفَعْنَا لَك ذِكْرَك‏(4) فَإِنَّ مَعَ الْعُسرِ يُسراً(5) إِنَّ مَعَ الْعُسرِ يُسراً(6) فَإِذَا فَرَغْت فَانصب‏(7)وَ إِلى رَبِّك فَارْغَب‏(8)

بنام خداوند بخشنده مهربان

1 -آيا ما سينه تو را گشاده نساختيم ؟

2 -و بار سنگين را از تو بر نداشتيم ؟

3 -همان بارى كه سخت بر پشت تو سنگينى مى‏كرد.

4 -و آوازه تو را بلند كرديم.

5 -بنابر اين مسلما با سختى آسانى است.

6 -و مسلما با سختى آسانى است.

7 -پس هنگامى كه از كار مهمى فارغ مى‏شوى به مهم ديگرى پرداز!

8 -و به سوى پروردگارت توجه كن.

تدبر:

ما تو را مشمول انواع نعمت ها ساختيم/

لحن آيات آميخته با لطف و محبت فوق العاده پروردگار و تسلى و دلدارى پيغمبر اكرم (ص‏) است.

در نخستين آيه به مهمترين موهبت الهى اشاره كرده مى ‏فرمايد : آيا ما سينه تو را گشاده نساختيم ( ا لم نشرح لك صدرك).

نشرح از ماده شرح در اصل به گفته راغب در مفردات به معنى گسترش دادن قطعات گوشت و توليد ورقه‏ هاى نازكتر است سپس مى ‏افزايد منظور از شرح صدر گسترش آن به وسيله نور الهى و سكينه و آرامش خداداد مى‏ باشد و بعد مى‏ گويد شرح دادن مشكلات سخن به معنى گسترش آن و توضيح معانى مخفى است به هر حال شك نيست كه منظور از شرح صدر در اينجا معنى كنائى آن است و آن توسعه دادن به روح و فكر پيامبر است و اين توسعه مى تواند مفهوم وسيعى داشته باشد كه هم وسعت علمى پيامبر را از طريق وحى و رسالت شامل گردد و هم بسط و گسترش تحمل و استقامت او در برابر لجاجت ها و كارشكني هاى دشمنان و مخالفان.

و لذا هنگامى كه موسى بن عمران ماموريت دعوت فرعون طغيانگر را پيدا مى‏ كند اذهب الى فرعون انه طغى بلافاصله عرض مى‏ كند رب اشرح لى صدرى و يسر لى امرى خداوندا سينه‏ام را گشاده ساز و كار را بر من آسان كن ( طه 25 - 26).

و در جائى ديگر خطاب به پيغمبر اكرم (ص‏) آمده است فاصبر لحكم ربك و لا تكن كصاحب الحوت اكنون كه چنين است منتظر فرمان پروردگارت باش استقامت و شكيبائى كن و مانند يونس مباش ( كه بر اثر ترك شكيبائى لازم گرفتار آنهمه مشكلات و مرارت شد ) ( قلم - 48 ) .

شرح صدر در حقيقت نقطه مقابل ضيق صدر است چنانكه در آيه 97 سوره حجر مى ‏خوانيم و لقد نعلم انك يضيق صدرك بما يقولون : ما مى ‏دانيم كه سينه تو بخاطر گفتگوهاى ( مغرضانه ) آنها تنگ مى‏ شود اصولا هيچ رهبر بزرگى نمى ‏تواند بدون شرح صدر به مبارزه با مشكلات رود و آنكس كه رسالتش از همه عظيم تر است ( مانند پيغمبر اكرم ) شرح صدر او بايد از همه بيشتر باشد طوفانها آرامش اقيانوس روح او را بر هم نزند مشكلات او را به زانو در نياورد كارشكني هاى دشمنان مايوسش نسازد سؤالات از مسائل پيچيده او را در تنگنا قرار ندهد و اين عظيمترين هديه الهى به رسول الله بود .

 لذا در حديثى آمده است كه پيامبر مى‏فرمايد : من تقاضائى از پروردگارم كردم و دوست مى ‏داشتم اين تقاضا را نمى ‏كردم عرض كردم خداوندا پيامبران قبل از من بعضى جريان باد در اختيارشان قرار دادى ، و بعضى مردگان را زنده مى‏ كردند ، خداوند به من فرمود : آيا تو يتيم نبودى پناهت دادم ؟ گفتم آرى ،

فرمود : آيا گمشده نبودى هدايتت كردم ؟ عرض كردم : آرى ، اى پروردگار ! فرمود : آيا سينه تو را گشاده ، و پشتت را سبكبار نكردم ؟ عرض كردم : آرى اى پروردگار ! اين نشان مى‏ دهد كه نعمت شرح صدر ما فوق معجزات انبيا است ، و به راستى اگر كسى حالات پيامبر (ص‏) را دقيقا مطالعه كند و ميزان شرح صدر او را در حوادث سخت و پيچيده دوران عمرش بنگرد يقين مى‏ كند كه اين از طريق عادى ممكن نيست ، اين يك تاييد الهى و ربانى است .

در اينجا بعضى گفته‏ اند كه منظور از شرح صدر همان حادثه ‏اى است كه در طفوليت يا جوانى پيغمبر (ص‏) واقع شد كه فرشتگان آسمان آمدند و سينه او را شكافتند و قلبش را بيرون آورده شستشو دادند ، و آن را از علم و دانش و رأفت و رحمت پر كردند.

بديهى است كه منظور از اين حديث اين قلب جسمانى نيست ، بلكه كنايه و اشاره‏اى است به امدادهاى الهى از نظر روحى و تقويت عزم و اراده پيغمبر و پاكسازى او از هر گونه نقايص اخلاقى و وسوسه‏ هاى شيطانى.

ولی به هر حال دليلى نداريم كه آيه مورد بحث اشاره به خصوص اين ماجرا باشد ، بلكه مفهومى گسترده و وسيع دارد كه اين داستان ممكن است مصداقى از آن محسوب شود.

و به خاطر همين شرح صدر بود كه پيامبر (ص) به عالى‏ترين وجهى مشكلات رسالت را پشت سر گذاشت ، و وظائف خود را در اين طريق به خوبى انجام داد.

سپس به ذكر موهبت ديگرى از مواهب عظيم خود به پيامبر (ص‏) پرداخته مى‏افزايد : آيا ما بار سنگين را از تو برنداشتيم ! ؟ ( و وضعنا عنك وزرك).

همان بارى كه سخت بر پشت تو سنگينى مى‏ كرد ( الذى انقض ظهرك ) .

وزر در لغت به معنى سنگينى است ، واژه وزير نيز از همين معنى مشتق شده است ، چون بارهاى سنگين حكومت را بر دوش مى‏كشد ، و گناهان را نيز به همين جهت وزر گويند چرا كه بار سنگينى است بر دوش گنهكار.

انقض از ماده نقض به معنى گشودن گره طناب ، يا جدا كردن قسمتهاى به هم فشرده ساختمان است ، و انتقاض به صدائى گفته مى ‏شود كه به هنگام جدا شدن قطعات ساختمان از يكديگر بگوش مى‏رسد ، و يا صداى مهره‏ هاى كمر به هنگامى كه زير بار سنگينى قرار مى‏ گيرد.

اين كلمه در مورد شكستن پيمانها و قراردادها نيز به كار مى‏رود و مى‏گويند فلان كس نقض عهد كرد .

به اين ترتيب آيه فوق مى‏گويد : خداوند آن بار سنگين و كمرشكن را از تو برداشت.

اين كدام بار بود كه خداوند از پشت پيامبرش برداشت ؟ قرائن آيات به خوبى نشان مى ‏دهد كه منظور همان مشكلات رسالت و نبوت ، و دعوت به سوى توحيد و يكتاپرستى ، و برچيدن آثار فساد از آن محيط بسيار آلوده بوده است ، نه تنها پيغمبر اسلام (ص) كه همه پيغمبران در آغاز دعوت با چنين مشكلات عظيمى روبرو بودند ، و تنها با امدادهاى الهى بر آنها پيروز مى ‏شدند ، منتها شرائط محيط و زمان پيغمبر اسلام (ص‏) از جهاتى سخت‏تر و سنگين‏تر بود .

بعضى نيز وزر را به معنى بار سنگين وحى در آغاز نزول ، تفسير كرده ‏اند.بعضى نيز به ضلالت و گمراهى و لجاج و عناد مشركان.و بعضى به اذيت و آزار فوق العاده آنها.و بعضى به اندوه ناشى از وفات عمويش ابو طالب و همسرش خديجه و بالاخره بعضى به مساله عصمت و پاكى از گناه تفسير كرده ‏اند.ولى ظاهرا همان تفسير اول از همه مناسبتر است ، و اينها شاخ و برگى براى آن محسوب مى ‏شود.و در سومين موهبت مى‏ فرمايد:ما آوازه تو را بلند كرديم ( و رفعنا لك ذكرك).

نام تو همراه اسلام و نام قرآن همه جا پيچيد ، و از آن بهتر اينكه نام تو در كنار نام الله هر صبح و شام بر فراز ماذنه ‏ها و هنگام اذان برده مى ‏شود ، و شهادت به رسالت تو ، در كنار شهادت به توحيد و يگانگى خداوند نشان اسلام ، و دليل پذيرش اين آئين پاك است.

چه افتخارى از اين برتر ، و رفعت مقامى از اين بالاتر تصور مى‏ شود ؟ ! در حديثى از پيغمبر اكرم (ص‏) در تفسير اين آيه مى‏ خوانيم كه فرمود : جبرئيل به من گفت : خداوند متعال مى‏گويد : هنگامىكه نام من برده مى‏شود نام تو نيز همراه من ذكر مى‏ شود ( و در عظمت مقام تو همين بس).

تعبير به لك ( براى تو ) تاكيدى است بر اينكه نام و آوازه پيامبر را على‏ رغم تمام آن كارشكني ها و دشمنى‏ ها بلند ساخت.

در اينجا سؤالى مطرح است كه اين سوره در مكه نازل شده در حالى كه گسترش اسلام ، و حل مشكلات رسالت ، و برداشتن بارهاى سنگين از دوش پيامبر (ص) و بلند شدن آوازه او در اقطار جهان ، در مدينه واقع شد.

در پاسخ اين سؤال بعضى گفته‏ اند : منظور اين است كه بشارت آن قبلا به پيامبر (ص‏) داده شد ، و همان بود كه بار اندوه و غم را از دل او برداشت ، و گاه گفته‏ اند : فعل ماضى در اينجا معنى مستقبل را مى‏ بخشد ، و نويدى است نسبت به آينده .

ولى حق اين است كه قسمتى از اين امور در مكه مخصوصا در اواخر دوران سيزده‏ ساله ‏اى كه پيغمبر اكرم (ص) در مكه مشغول به دعوت مردم بود تحقق يافت ، ايمان در قلوب عده زيادى نفوذ كرد ، و مشكلات نسبة كمتر شد اسم و آوازه پيغمبر اكرم (ص‏) ، همه جا پيچيد ، و زمينه براى پيروزي هاى بزرگ آينده فراهم گشت .

جالب اينكه حسان بن ثابت شاعر معروف پيامبر (ص‏) در مدح آن حضرت به مضمون همين آيه در شكل زيبائى اشاره كرده ، مى ‏گويد : و ضم الاله اسم النبى الى اسمه اذا قال فى الخمس المؤذن اشهد و شق له من اسمه ليجله فذو العرش محمود و هذا محمد خداوند اسم پيامبر را به اسم خود ضميمه كرد در آن هنگام كه مؤذن در پنج نوبت اشهد ... مى‏ گويد.

 در آيه بعد به پيامبرش مهمترين بشارت را مى‏دهد و انوار اميد را بر قلب پاكش مى‏پاشد ، و مى‏فرمايد : قطعا با سختى آسانى است ( فان مع العسر يسرى ) باز تاكيد مى‏ كند قطعا با سختى آسانى است ( ان مع العسر يسرى ) غم مخور مشكلات و سختي ها به اين صورت باقى نمى‏ ماند ، كارشكني هاى دشمنان براى هميشه ادامه نخواهد يافت ، و محروميت هاى مادى و مشكلات اقتصادى و فقر مسلمين به همين صورت ادامه نمى ‏يابد.

آنكس كه تحمل مشكلات كند ، و در برابر طوفانها ايستادگى به خرج دهد روزى ميوه شيرين آن را مى‏ چشد ، روزى كه فرياد دشمنان خاموش ، كارشكني ها بى رنگ ، جاده‏هاى پيشرفت و تكامل صاف ، و پيمودن مسير حق آسان خواهد شد .

گرچه بعضى از مفسران اين آيات را اشاره به فقر مالى عمومى مسلمانان در آغاز ظهور اسلام شمرده‏اند ، ولى گستردگى مفهوم آيات همه مشكلات را شامل مى‏ شود ، اين دو آيه به صورتى مطرح شده كه اختصاص به شخص پيامبر اكرم (ص) و زمان آن حضرت نيز ندارد و بلكه به صورت يك قاعده كلى و به عنوان تعليلى بر مباحث سابق مطرح است ، و به همه انسانهاى مؤمن مخلص و تلاشگر نويد مى‏ دهد كه هميشه در كنار سختي ها آسانيها است ، حتى تعبير به بعد نمى‏كند بلكه تعبير به مع كه نشانه همراهى است مى ‏كند .

آرى چنين است كه با هر مشكلى آسانى آميخته ، و با هر صعوبتى سهولتى همراه است ، و اين دو هميشه با هم بوده و با هم خواهند بود.

والسلام علیکم ورحمه الله و برکاته

ف - پورسلطان





  تعداد بازديدها: 5376


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
اختصاصی:
دو تصویر آسمانی از بارگاه ملکوتی حضرت علی علیه السلام " به همت آقای حاج حیدر سوری"
ترامپ خواستار بازگشت ایران به مذاکرات شد
اعتراض رسمی مصر به نام‌گذاری عجیب بازی با ایران
روایت یک رسانه صهیونیستی از جنگ ۱۲ روزه؛ «از ترس موشک‌های ایران خواب نداشتیم»
اختتامیه هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب»؛
کمساری: هر قانون و سیاستگذاری بدون پیوست اندیشه امام ناقص و ابتر خواهد بود/ قاسمی: حفاظت از میراث فرهنگی و معنوی امام خمینی(ره) نیازمند تلاش جمعی جامعه است/ فرماندار خمین: وفاق ملی از اندیشه حضرت امام خمینی(ره) نشأت می‌گیرد
ورزشکار زن پناهنده «با حمایت رهبری» به ایران بازگشت + تصویر
یادداشتی از: سروش بامداد
تغییر ادبیات کیهان و پزشکیان در قبال هم/ خود رییس جمهور به جای مشاوران و ضمیر مخاطب به جای "ما"
گاو سنگی هخامنشی در شیکاگو است! + عکس
مراسم سه ساعته جشن میلاد حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور رهبر معظم انقلاب
جنگ عربستان و امارات اوج گرفت | این جنگ می‌تواند منجر به فروپاشی کامل دولت مزدور عدن شود
روزنامه جمهوری اسلامی: گرانی امان مردم را بریده است/ بابک زنجانی با آن همه فسادمالی الان به ریش مردم می خندند/ چرا مدیران بانک آینده بازداشت نمی‌شوند؟
حمله تند روزنامه اصولگرا به حرفهای نماینده قم: به شورش علیه قوه قضاییه دعوت می کنی؟/ نماینده مردم باش و واقعیت را بگو
آمریکا حق غنی سازی اورانیوم را به عربستان در سفر «بن سلمان» داد/ ایران مصمم به تولید بمب اتمی خواهد شد
کنایه معنادار آذری جهرمی به خبر سکته طالبی دارستانی/ مدعی مبارزه با استکبار با یک احضار ساده به دادسرای جمهوری اسلامی که نباید سکته کند!
در همایش «مهر فاطمی» در حرم امام؛
سید حسن خمینی: با «ادعا» کسی‌ شیعه نمی‌شود/ امروز افتخار جامعه‌ ما وجود شهدا است/ امام مظهر شیعه ناب در دوران ماست
جبلی: در ماجرای سقوط جنگنده F-۳۵ به اعتبار صداوسیما لطمه خورد/ هیچ فردی به‌صورت هدفمند اخراج نشده است
نماینده اصولگرا: رهبری فرمودند با دولت همراهی کنید، کردیم/ بیش از این مماشات نمی کنیم،عملکرد دولت قابل دفاع نیست
عطوان بررسی کرد:
طرح آمریکا و اسرائیل برای «ادغام لبنان در سوریه» با نقش‌آفرینی باراک و الجولانی
اظهارات جنگ طلبانه وزیر اسرائیلی؛ جنگ با سوریه حتمی است
درست است که ضدگلوله کردن پراید سعید جلیلی به پول امروز، حقوق 18 سال یک کارگر است اما مهم هرینه اش نیست؛ مهم ژست ساده زیستی است که سالها به مردم فروخته

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اتمام حجت دبیرکل نجبا؛ اگر فرستاده ترامپ را ساکت نکنید ...
"هر چه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی" با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
هزینه حج تمتع ۱۴۰۵ اعلام شد
آیت‌الله العظمی سبحانی: نگذاریم اسلام با گذشت زمان همچون افسانه‌ای به غفلت سپرده شود/ حفظ بقاع و مکان‌های مذهبی نقشی اساسی در تداوم و نشر معارف اسلامی دارد/ در حوزه‌های اعتقادی و کلامی باید از افراد نخبه و توانمند بهره برد
سیدمصطفی خمینی با ظاهر متفاوت در ایام تبعید در ترکیه
پوستر:
چهلمین روز درگذشت زنده یاد کربلایی حسین هاشم خانلو
چه نکته‌ای امام (ره) را بر آن می‌داشت که بر تقویت بنیه دفاعی کشور تاکید کنند؟
یادداشتی از: حجت الاسلام حسن پویا
بزرگ بانوی اسلام و روز زن
اطلاعیه:
برگزاری سالگرد جشن میلاد حضرت زهرا (س)
یادداشتی از: آیت‌الله سیدمحمد هاشمی اصفهانی
چند جمله در ردّ جسارت‌های بی‌اساس به امام جواد(ع)
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
شبهه آفرینی و نمک بر زخم دلِ جریحه دارِ شیعه
اختصاصی:
"صلی الله علیک یا ام البنین" با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
یادداشتی از: صابر گل عنبری، تحلیلگر ارشد امور خاورمیانه
عراق و چرایی یک تصمیم؟!
پاسخ وقیحانه نماینده اسرائیل به قطعنامه سازمان ملل
تصمیم جنجالی عراق؛ برچسب تروریست بر حزب الله و انصارالله
شهردار اسرائیلی: ایرانی‌ها به بات‌یام رسیدند و این شوخی نیست
بازگشایی حرم حضرت زینب(س) برای زیارت
هشدار ظریف به نتانیاهو
وحشت اسراییل از احتمال آغاز جنگ با ایران
واکنش تند شریعتمداری به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس/ بحرین را به ایران ملحق کنید


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 10819
تعداد بازدید دیروز: 21580
بازدید کل: 77787658
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.