امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 05 دي 1390 ساعت 23:12:09
علت تفاوت در نظام آفرينش

تفاوت نه تبعيض‏

 

آن چه در خلقت وجود دارد «تفاوت» است نه «تبعيض». «تبعيض» آن است كه در شرايط مساوى و استحقاقهاى هم سان، بين اشياء فرق گذاشته شود، ولى «تفاوت» آن است كه در شرايط نامساوى، فرق گذاشته شود. به عبارت ديگر تبعيض از ناحيه دهنده است و تفاوت، مربوط به گيرنده.

 

با يك مثال ساده، مطلب روشن مى‏شود. اگر دو ظرف را كه هر كدام ظرفيّت ده ليتر آب دارند در مقابل شير آب قرار دهيم و در يكى ده ليتر آب بريزيم و در ديگرى پنج ليتر، در اين جا تبعيضى صورت گرفته است؛ منشأ اختلاف، نيرويى است كه آب را خالى مى‏كند؛ و اما اگر دو ظرف داشته باشيم يكى به ظرفيت ده ليتر و ديگرى به‏ ظرفيّت پنج ليتر و هر دو را در دريا فرو بريم، باز هم اختلاف هست، اما منشأ اختلاف، تفاوتى است كه خود آن دو ظرف از نظر گنجايش و استعداد دارند، نه دريا و نيروى فشار آب.

 

مثال ديگر: اگر يك معلّم به دانش آموزانى كه همه در يك درجه هستند و كار آنها يكسان است نمره‏هاى مختلفى بدهد، اين تبعيض است؛ ولى اگر معلّم، همه را به يك ديده بنگرد و همه را يك جور تعليم دهد و يك جور امتحان كند و سؤالات امتحانى كه طرح مى‏كند براى همه يكسان باشد، آنگاه برخى از شاگردان او به خاطر كودنى و كم هوشى، يا به خاطر ساعى نبودن، از عهده امتحان به خوبى يا اصلًا برنيايند و برخى ديگر از شاگردان به علّت استعداد قوى و كار خوب، سؤالات امتحانى را كاملًا جواب بدهند، و معلّم به هر كدام آنها بر طبق جوابهاى امتحانى نمره بدهد كه قهراً مختلف خواهد بود، در اينجا تفاوت رخ داده نه تبعيض. عدالت اين نيست كه معلم، همه نمره‏ها را جمع كند و بعد بين همه دانش آموزان بطور مساوى قسمت كند؛ عدالت اين است كه به هر كدام آنچه را كه استحقاق دارد بدهد. در اين گونه موارد، فرق گذاشتن، عين عدالت و مساوات است، و فرق نگذاشتن، عين تبعيض و ظلم.

 

در اينجا قهراً اين مطلب به ذهن مى‏آيد كه: خدا را با يك آموزگار نتوان قياس كرد. خدا آفريننده موجودات است و هر تفاوتى كه هست از او به وجود آمده است؛ ولى يك آموزگار خالق شاگردان نيست؛ اگر يكى باهوش است و ديگرى كودن، به آموزگار مربوط نيست؛ اگر يكى استعداد دارد و كوشش كرده است و ديگرى استعداد ندارد يا كوشا نبوده، ربطى به معلّم ندارد. در مورد خدا و هستى بايد اعتراف كرد كه همه تفاوتها و اختلافها هم به دست خدا است. خدا در دو مرحله كار كرده، در يك مرحله موجودات را متفاوت آفريده و در مرحله ديگر به حساب تفاوتهايشان با آنها رفتار كرده و به هر يك آنچه را استحقاق داشته داده است. اشكال، متوجه مرحله اول است كه چرا از آغاز، همه را يكسان نيافريده است؟ بايد ديد راز تفاوتها چيست؟

 

راز تفاوتها

 

راز تفاوتها يك كلمه است :

 

 «تفاوت موجودات، ذاتى آنها مى‏باشد و لازمه نظام علت و معلول است».

جمله سنگينى است، ولى چاره‏اى نيست، بايد توضيح داده شود. در اينجا ناچاريم آنچه يك نوبت گفته‏ايم، بار ديگر با بيانى ديگر تكرار كنيم و بالاخره دشوارى يك بحث عميق را بر خود هموار سازيم و به اميد دست يافتن به نتيجه‏اى عالى و دلچسب، دنباله بحث پيشين را بگيريم و اجباراً قدرى فيلسوف شويم.

 

چنان كه قبلا اشاره شد، در حكمت الهى، اين بحث، تحت عنوان «كيفيت صدور موجودات از ذات بارى» مطرح مى‏گردد. موضوع بحث اين است كه: آيا اراده خدا بطور جدا جدا به آفرينش موجودات تعلّق مى‏گيرد؟ مثلا اراده مى‏كند و آقاى «الف» را مى‏آفريند؛ اراده ديگرى مى‏كند و آقاى «ب» را مى‏آفريند و اراده سومى مى‏كند و فرضا شى‏ء «ج» را خلق مى‏كند؛ و همين طور هر چيزى را با اراده‏اى جداگانه و مخصوص به آن چيز خلق مى‏كند؟ يا آنكه همه اشياء را با يك اراده واحد و بسيط ايجاد مى‏نمايد؟

 

گروهى از متكلّمين كه در معارف الهى، «سطحى» فكر مى‏كنند طرفدار احتمال اول‏اند؛ ولى آنچه را كه دلائل دندان شكن عقلى و براهين قاطع فلسفى اثبات مى‏كند و شواهدى از قرآن كريم نيز بر درستى آن هست، نظريه دوم است. به موجب اين نظريّه، همه جهان، از آغاز تا انجام، با يك اراده الهى بوجود مى‏آيد، يعنى بى‏نهايت چيز بوجود مى‏آيد و همه با اراده خدا بوجود مى‏آيد ولى نه با اراده‏هاى جدا جدا، بلكه فقط با يك اراده، آن هم يك اراده بسيط، چنانكه قرآن كريم مى‏فرمايد:

انّا كلّ شى‏ء خلقناه بقدر و ما امرنا الّا واحدة كلمح بالبصر  «ما همه چيز را با اندازه و قدر مشخّص آفريده‏ايم و كار ما جز يكى نيست، هم چون چشم برهم زدن.»

 

به موجب اين عقيده، براى آفرينش، نظام خاص و قانون و ترتيب معيّنى است و اراده خدا به وجود اشياء، عين اراده نظام است. از همينجا است كه قانون علّت و معلول و يا «نظام اسباب و مسبّبات» بوجود مى‏آيد. معناى «نظام اسباب و مسبّبات» اين است كه هر معلولى علت خاص، و هر علتى معلول مخصوص دارد؛ نه يك معلول مشخص ممكن است از هر علتى بدون واسطه صدور يابد و موجود گردد و نه يك علت معيّن مى‏تواند هر معلولى را بى‏واسطه ايجاد كند. در حقيقت، هر موجود و هر شيئى در نظام علت و معلول، جاى مشخّص و مقام معلومى دارد، يعنى آن معلول، معلول شى‏ء معيّنى است و علّت شى‏ء معيّن، و اين همان مفهوم دقيق «انّا كلّ شى‏ء خلقناه بقدر»  است.                

 

مجموعه ‏آثاراستادشهيدمطهرى  ، جلد‏1 ، عدل الهي ، صفحه 126 و 127 

 

( استفاده از اين مطلب بدون ذكر نشاني سايت جايز نيست) 







 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
موشک بالستیک هرمز ؛ تیر غیب ایران
سوره‌هایی که بهتر است سر مزار اموات بخوانیم
گزارشگر سازمان ملل: حمله اسرائیل و آمریکا به ایران نقض آشکار منشور سازمان ملل است/ تجاوز نظامی خارجی رنج فراوانی به بار آورده است؛ رنجی که مستحق جبران و غرامت است
دبیرکل حزب الله: آمریکا هیچ سودی برای لبنان ندارد
یادداشتی از: مهرداد خدیر
پژمان جمشیدی در کانادا؛ یک واکنش نگران‌کننده و یک متن قابل‌تأمل
روسیه در مورد ایران اتمام حجت کرد
ارتش لبنان به حالت آماده باش درآمد
دبیر ستاد جمعیت کشور: به مادران فرزندآور به مدت ۲ سال، ماهیانه ۲ میلیون تومان بابت هزینه پوشاک و خوراک هر فرزند پرداخت خواهد شد
نشریه آتلانتیک:
آغاز فشار‌های ترامپ بر بزرگترین متحد ایران؟
رابرت مالی: شاید این ایده از سوی «نتانیاهو» به «ترامپ» القا شده بود که علت ناکامی در دستیابی به توافق با ایران، کمبود فشار نظامی است/ به نظر رئیس‌جمهور آمریکا مصمم است با تهران به توافق برسد/ «ترامپ» بر خلاف دولت‌های پیشین هیچ خط قرمزی ندارد، او می‌تواند با ایرانی‌ها گفت‌و‌گو کند یا با حماس تماس بگیرد
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
خطر شکاف بین حاکمیت‌ها و ملت‌ها
یادداشتی از: سید مهدی حسینی دورود
تفسیر اجتهادی و کاربرد استنباطی «قاعده لاحرج» در نگاه آیت‌الله صانعی
زلنسکی: پهپادهای شاهد اکنون خطرناک‌تر از موشک‌های بالستیک هستند!
یادداشتی از: رامین نیک روش
تیشه بر اندیشه؛ مرثیه بر مدیریت شهری که راه گم کرده است/ یادآور تخریب مجسمه‌های بودا در افغانستان
خریدن خلبان توسط آمریکا برای ربودن نیکلاس مادورو
یادداشتی از: ابوالفضل فاتح
هان در دوراهی تاریخی؛ تلاطم قرن جدید، احتمال رویارویی جهانی و نقطه ی تصمیم / چرا ایران و ونزوئلا؟
پاسخ حضرت امام به استفتا درباره حق طلاق زنان چیست؟
هدف رژیم شاه از به شهادت رساندن حاج آقامصطفی چه بود؟/موسوی تبریزی روایت کرده است
ماجرای ضرب و شتم کودک معلول در کلاردشت/ بهزیستی مازندران: موسسه منحل شد
اختصاصی:
ای ایران ایران... "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
تصویری از حضرت حجت الاسلام حاج سید جلال محبی/ با یادداشتی از حاج حیدر سوری
آیت الله مقدم قوچانی، از شاگردان حضرت امام درگذشت
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
برگزاری جشن میلاد حضرت زینب کبری (س) در حسینیه آل یاسین (ع)
گزارش تصویری:
برگزاری جشن میلاد حضرت زینب کبری (س) در حسینیه آل یاسین (ع) 1404/8/4
وزیر اطلاعات: ‌50 سرویس اطلاعاتی به اسرائیل برای حمله به ایران کمک کردند‌/ اعتمادی به مذاکره با آمریکا نداریم
پزشکیان: بنزین که ۱۵۰۰ تومان نمی‌شود، اصلا آب را به این قیمت می‌دهند؟
اختصاصی:
ای ایران ایران... "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
آیت الله هادوی تهرانی: انسجام ملی زمانی تحقق پیدا می‌کند که همه ملت احساس کنند جایگاه مناسب خود را دارند/ برای تحقق چنین احساسی، باید اندیشه‌های مختلف امکان عرضه مناسب داشته باشند
اختصاصی:
إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهۡدِينِ - آیه 62 سوره شعراء "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
پاسخ حضرت امام به استفتا درباره حق طلاق زنان چیست؟
حجاب با دعوا و گشت ارشاد و زندان جواب نمی‌دهد؛ تنش و حاشیه برای کشور درست نکنیم
توضیحات مهم محسنی اژه‌ای درباره پرونده کرسنت/ تخلف اشخاصی که در انعقاد یا اجرای اولیه قرارداد نقش داشته‌اند، بررسی شده است
مناظره ابوالفضل اقبالی، مدافع حجاب و محمد مهاجری با محور قانون و وضعیت حجاب
هدف رژیم شاه از به شهادت رساندن حاج آقامصطفی چه بود؟/موسوی تبریزی روایت کرده است
آمریکا در پی مجوز بین‌المللی برای استقرار نیروی چندملیتی در نوار غزه
یادداشتی از: سید مهدی حسینی دورود
تفسیر اجتهادی و کاربرد استنباطی «قاعده لاحرج» در نگاه آیت‌الله صانعی
نامه مشترک روسیه، چین و ایران در آژانس به گروسی: اقدام سه کشور اروپایی در فعال نمودن اسنپ‌بک، غیرقانونی بود/ تمام مفاد قطعنامه ٢٢٣١ در ١٨ اکتبر خاتمه یافته اند/ گزارش دهی مدیرکل آژانس پیرامون قطعنامه ٢٢٣١ و اجرای برجام به پایان رسیده است
خریدن خلبان توسط آمریکا برای ربودن نیکلاس مادورو
یادداشتی از: ابوالفضل فاتح
هان در دوراهی تاریخی؛ تلاطم قرن جدید، احتمال رویارویی جهانی و نقطه ی تصمیم / چرا ایران و ونزوئلا؟
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
خطر شکاف بین حاکمیت‌ها و ملت‌ها


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 7338
تعداد بازدید دیروز: 8175
بازدید کل: 77147939
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.