امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 24 شهريور 1404 ساعت 22:03:02
عروس و دامادهای ۲ مذهب؛ تایلند و تولد نسل تازه مسلمانان

در قلب تایلند عشق مرزهای مذهبی را شکست داده است. در این شهر، پیوند ازدواج میان شیعه و سنی نه یک انتخاب فردی که الگویی قدرتمند برای وحدت و همزیستی است.

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، در قلب بانکوک جایی که خیابان‌ها پر از رنگ و صدای آیین‌های بودایی است، جامعه کوچکی از مسلمانان زندگی می‌کنند که با وجود اقلیت بودن، توانسته‌اند الگویی کم‌نظیر از همزیستی مذهبی ارائه دهند.

بنابر روایت فارس، جامعه‌ای که در آن شیعه و سنی نه تنها در کنار هم نماز می‌خوانند و جشن‌های دینی را برگزار می‌کنند، بلکه در سطح خانواده، پیوندهایی عمیق و ماندگار شکل داده‌اند.یکی از این نمونه‌ها، خانواده شیخ غلامعلی اباذر است. عالمی شیعه که سال‌ها پیش با خانواده‌ای اهل‌سنت وصلت کرد. ازدواج یکی از فرزندان او با دامادی سنی، نه یک انتخاب فردی ساده، بلکه نمادی اجتماعی شد که جامعه مسلمانان بانکوک هنوز هم از آن به‌عنوان الگویی موفق یاد می‌کند. بسیاری از مسلمانان می‌گویند این پیوند نشان داد که اختلاف فقهی و مذهبی نمی‌تواند مانع زندگی مشترک بر پایه ایمان و اخلاق شود.زارع بی‌عیب، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تایلند، می‌گوید: «وقتی در بانکوک از ازدواج‌های شیعه و سنی سخن می‌گوییم، در واقع از یک تجربه تاریخی حرف می‌زنیم که توانسته است اعتماد اجتماعی بسازد و وحدت را از سطح شعار به زندگی روزمره بیاورد. این همان چیزی است که امروز بسیاری از جوامع اسلامی به آن نیاز دارند.»
پیوندی فراتر از یک خانواده
پیامد چنین ازدواج‌هایی تنها در یک خانواده خلاصه نمی‌شود. وقتی یک عالم شیعه با خانواده‌ای اهل‌سنت خویشاوند می‌شود، شبکه‌های اجتماعی گسترده‌ای به هم متصل خواهند شد. این ارتباط، در مراسم‌هایی چون عید فطر، قربان، افطار رمضان یا مجالس ختم قرآن نمود می‌یابد. حضور مشترک دو مذهب در یک سفره افطار یا کنار هم در نماز عید، فضای تازه‌ای از اعتماد و صمیمیت می‌سازد.در چنین خانواده‌هایی، فرزندان از کودکی با هر دو سنت مذهبی آشنا می‌شوند. آن‌ها در مراسم عاشورا شرکت می‌کنند و هم‌زمان در نماز جماعت اهل‌سنت نیز حضور می‌یابند. این تربیت دوگانه نه‌تنها تضادی ایجاد نمی‌کند، بلکه روحیه مدارا و احترام به دیگری را درونی می‌سازد.زارع بی‌عیب در ادامه می‌گوید: «اگر بخواهیم درباره آینده وحدت اسلامی سخن بگوییم، باید به خانواده‌ها نگاه کنیم. کودکی که در خانه‌ای با والدین یا بستگانی از دو مذهب رشد می‌کند، می‌آموزد که تفاوت، مانع دوستی و محبت نیست. این نسل همان نسلی است که در برابر افراط‌گرایی مصون خواهد بود.»ازدواج‌های بین‌مذهبی تنها در بانکوک رایج نیست. در استان‌های جنوبی مانند پاتانی، یالا و ناراتیوات، سابقه‌ای طولانی از این پیوندها وجود دارد. روایت‌های محلی و انجمن‌های اسلامی نشان می‌دهد که خانواده‌ها در انتخاب همسر بیشتر بر معیارهایی چون دیانت، صداقت و پایبندی به قرآن تأکید می‌کنند تا اختلاف مذهبی.در این مناطق، نگاه عمل‌گرایانه به ازدواج موجب شده است که وصلت‌های شیعه و سنی به‌مثابه یک «استراتژی اجتماعی» برای حفظ هویت اسلامی در کشوری با اکثریت بودایی عمل کند.
مساجد مشترک، سنت دیرینه بانکوک
گذشته از ازدواج‌ها، سنت همزیستی در مساجد قدیمی بانکوک نیز مشهود است. مسجد هارون، مسجد تونگ سی و مراکز اسلامی محله بان کراچائو از جمله مکان‌هایی هستند که شیعه و سنی در کنار هم در مراسم عبادی حاضر می‌شوند. ختم قرآن در رمضان، جشن میلاد پیامبر(ص) یا دعاهای عمومی، همگی صحنه‌هایی هستند که وحدت را به چشم می‌آورند.این تجربه به‌خوبی نشان می‌دهد که وحدت در تایلند بیشتر از آنکه محصول نشست‌های رسمی یا بیانیه‌های دیپلماتیک باشد، ریشه در سنت‌های اجتماعی و خانوادگی دارد.فرهنگ عمومی تایلند بر مدارا و همزیستی استوار است. مسلمانان، چه شیعه و چه سنی، این روحیه را در روابط خود پیاده کرده‌اند. ازدواج‌های بین‌مذهبی نیز امتداد طبیعی همین فرهنگ است.زارع بی‌عیب در این باره توضیح می‌دهد: «تایلند کشوری است که بر اساس همزیستی ادیان شکل گرفته است. وقتی مسلمانان در چنین فضایی توانسته‌اند اختلافات خود را به فرصت تبدیل کنند، در واقع الگویی به جهان اسلام عرضه می‌کنند. الگویی که می‌گوید می‌توان متفاوت بود، اما همدل ماند.»

زنان؛ پل ارتباطی دو مذهب
در فرهنگ مسلمانان تایلند، زنان جایگاه محوری در خانواده دارند. آن‌ها مدیران خانه و مربیان اصلی فرزندان‌ هستند. در خانواده‌های بین‌مذهبی، نقش زنان برجسته‌تر است. آن‌ها می‌کوشند فرزندان را با هر دو سنت مذهبی آشنا کنند و احترام به عقاید دیگران را به‌عنوان یک ارزش بنیادین بیاموزند.به همین دلیل، زنان را می‌توان پل عاطفی و تربیتی میان دو مذهب دانست. پل‌هایی که نه‌تنها خانواده، بلکه محله و جامعه را نیز به هم پیوند می‌دهند.وقتی دو خانواده شیعه و سنی با ازدواج به هم متصل می‌شوند، امکان ایجاد تقابل یا خصومت در محله کاهش می‌یابد. روابط همسایگان صمیمی‌تر می‌شود و فضای اجتماعی، ایمن‌تر.رایزن فرهنگی ایران در تایلند می‌گوید: «مطالعات میدانی در جنوب تایلند نشان داده است که دانش‌آموزانی که از چنین خانواده‌هایی می‌آیند، در مدارس اسلامی تمایل بیشتری به کار گروهی با هم‌کلاسی‌های متفاوت مذهبی دارند. این یافته‌ها ثابت می‌کند که ازدواج‌های بین‌مذهبی، بذرهای اعتماد و همکاری را از کودکی می‌کارند.»
از خانواده تا گفت‌وگوی بین‌الادیان
جالب است که تجربه همزیستی در خانواده‌ها، به‌طور غیرمستقیم زمینه‌ساز گفت‌وگوی بین‌الادیان هم شده است. وقتی مسلمانان توانسته‌اند درون جامعه خود وحدت ایجاد کنند، راحت‌تر می‌توانند با پیروان ادیان دیگر به‌ویژه بوداییان که اکثریت تایلند را تشکیل می‌دهند، وارد تعامل شوند.زارع بی‌عیب در این زمینه تأکید می‌کند: «همزیستی موفق شیعه و سنی در تایلند نه تنها یک الگوی درون‌اسلامی است، بلکه می‌تواند الهام‌بخش گفت‌وگوی بین‌ادیان هم باشد. این تجربه نشان می‌دهد که احترام متقابل از خانواده آغاز می‌شود و می‌تواند به سطح جامعه و حتی روابط بین‌المللی تسری یابد.»با افزایش ارتباطات میان مسلمانان، انتظار می‌رود ازدواج‌های بین‌مذهبی بیشتر شود. نسل‌های جدیدی که از این پیوندها پدید می‌آیند، اختلاف مذهبی را به‌عنوان بخشی طبیعی از هویت اسلامی خود خواهند پذیرفت. آن‌ها می‌توانند رهبران فکری و اجتماعی آینده باشند؛ رهبرانی که وحدت را نه در کتاب‌ها، بلکه در زندگی خود تجربه کرده‌اند.
در نهایت، مسلمانان تایلند با تجربه موفق پیوندهای خانوادگی می‌توانند الگویی برای کشورهای همسایه باشند. در جنوب شرق آسیا، کشورهایی چون مالزی و اندونزی نیز جمعیت‌های شیعه و سنی دارند. انتقال تجربه تایلند نشان می‌دهد که وحدت پایدار، از کوچک‌ترین سلول اجتماعی یعنی خانواده آغاز می‌شود.زارع بی‌عیب خاطرنشان می‌کند: «آنچه در تایلند دیده‌ایم، یک درس بزرگ برای جهان اسلام است. وحدت واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که خانواده‌ها آن را زندگی کنند. اگر در خانه‌ها وحدت باشد، در جامعه و سیاست هم وحدت خواهد بود.»





  تعداد بازديدها: 146


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
در دیدار دست‌اندرکاران کنگره بزرگداشت شهدای استان البرز؛
رهبر معظم انقلاب: به‌رغم مشکلات، نقاط مثبت در کشور زیاد است/ جوانان ما جوانان خوبی هستند؛ لزوم تبیین هنرمندانه ارزش‌های دفاع مقدس برای آنان/ گلایه رهبر انقلاب از برخی دستگاه‌های فرهنگی: همت و تلاش لازم را ندارند
نشست هم‌اندیشی دستگاه‌ها و نهادهای متولی حقوق شهروندی؛
مجید انصاری: از نظر حقوقی موتورسواری زنان خلاف قانون نیست/ بنای ما پاسخگویی دستگاه‌ها در خصوص اجرای حقوق شهروندی است/ بهروز‌آذر: در موضوعاتی مانند موتورسیکلت‌سواری زنان باید واقع‌بین باشیم
یادداشتی از: حسن ظهوری
بحرین چگونه از ایران جدا شد ؟ نزدیک به ۲۰۰ سال کشمکش ؛ از مرگ کریم‌خان زند تا مصاحبه عجیب شاه / وقتی شاه نگران جزایر سه‌گانه بود
خط ونشان مزدوران امارات برای ریاض
یادداشتی از: محمد مهاجری
می‌شود هم علم‌الهدی بود، هم خوب بود!
پاسخ فوری و شدیداللحن ایران به درخواست هسته‌ای گروسی؛ آژانس حق ندارد...
دو فروند هواپیمایی که اخیرا خریداری شد را بازداشت کردند
نماینده تندرو مجلس: خشکسالی بخاطر گناهانی است که پزشکیان انجام داد و قانون حجاب را اجرا نکرد!
رهبر علویان سوریه: رژیم کنونی در انجام ابتدایی‌ترین وظایفش شکست خورد
آکسیوس به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی خبر داد؛
پیام تند کاخ سفید به نتانیاهو: اگر می‌خواهی اعتبار خودت را خراب کنی و نشان بدهی که به توافق‌ها پایبند نیستی، اختیارش با خودت است اما ما اجازه نمی‌دهیم اعتبار ترامپ را خراب کنی
سخنگوی وزارت خارجه: ادعای بی‌اساس در مورد جزایر ایرانی در بیانیه سفر وزیر خارجه چین به امارات را محکوم می‌کنیم/ چنین ادعایی با اصل احترام به تمامیت ارضی کشور‌ها مغایر است
بیانیه مشترک وزرای خارجه چین و امارات: پکن حمایت خود را از تلاش‌های امارات برای دستیابی به راه‌حلی درباره اختلاف بر سر سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دوجانبه اعلام کرد
مرتضی مکی:
دولت لبنان عامدانه در مسیر تنش‌زایی با ایران گام برمی‌دارد
محمدرضا یزدی‌زاده:
اقتصاد کشور رها شده است/ دست سیاسی‌ها در کار است
روایت حاج احمدآقا از پیگیری‌های امام برای اجرایی شدن فرمان هشت ماده‌ای
روایت حاج احمدآقا از پیگیری‌های امام برای اجرایی شدن فرمان هشت ماده‌ای
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
10 نکته درباره حمله استرالیا / 4 ماه بعد از اخراج سفیر ایران / مسلمان قاتل، مسلمان قهرمان
طرح موساد برای ساختار جدید ترور در مرز ایران
تجمع نیروهای دریایی در کارائیب چه معنایی دارد؟
اشتباه لیبی را تکرار نکنید، خطرات مداخله‌ آمریکا در ونزوئلا!
عدم رعایت حقوق ملت مستوجب تعقیب است
«توهین به زنان» گفتمان نهادینه شده در میان تندروها

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پوستر:
چهلمین روز درگذشت زنده یاد کربلایی حسین هاشم خانلو
یادداشتی از: حجت الاسلام حسن پویا
بزرگ بانوی اسلام و روز زن
اطلاعیه:
برگزاری سالگرد جشن میلاد حضرت زهرا (س)
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
شبهه آفرینی و نمک بر زخم دلِ جریحه دارِ شیعه
اختصاصی:
"صلی الله علیک یا ام البنین" با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
چه نکته‌ای امام (ره) را بر آن می‌داشت که بر تقویت بنیه دفاعی کشور تاکید کنند؟
یادداشتی از: آیت‌الله سیدمحمد هاشمی اصفهانی
چند جمله در ردّ جسارت‌های بی‌اساس به امام جواد(ع)
فوری | تصمیم نهایی تعطیلی تهران سه‌شنبه ۱۸ آذر اعلام شد
وحشت اسراییل از احتمال آغاز جنگ با ایران
هشدار ظریف به نتانیاهو
مقاله‌ای تحقیقی و مستند از یک دانش آموختۀ دانشگاه نیویورک
ایران در چنگال 4 تله‌ سیستمی/ چه کسانی از این وضع سود می ‌برند؟
یادداشتی از: محمود الهاشمی*
حساسیت صحنهٔ سیاسی عراق به قرار دادن «حزب‌الله» و «انصارالله» در فهرست سازمان‌های تروریستی
در همایش «مهر فاطمی» در حرم امام؛
سید حسن خمینی: با «ادعا» کسی‌ شیعه نمی‌شود/ امروز افتخار جامعه‌ ما وجود شهدا است/ امام مظهر شیعه ناب در دوران ماست
واکنش تند شریعتمداری به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس/ بحرین را به ایران ملحق کنید
روزنامه جمهوری اسلامی: اردستانی از اساتید اخراجی دانشگاه مفید است و پریشان گویی می کند/ بزرگان حوزه در برابر این افراد و نیز مداحان بدزبان بایستند
یادداشتی از: جعفر محمدی
تجربه ویتنام و آمریکا ؛ از کشتار مردم در «تونل» ها تا دلارهایی که بی وقفه «سوئیفت» می شوند
مشاور رهبر معظم انقلاب:
چند پرسش بنیادین ولایتی از حاکمان امارات/ صبر مردم ایران نامحدود نیست
در «دوحه فروم»؛
ظریف: ایران همچنان ایستاده و به ایستادگی ادامه خواهد داد/ جهان باید با «قدرت» ایران کنار بیاید/ تخلیه پایگاه‌های نظامی آمریکا پیش از حملات این کشور به ایران، گواه قدرت ایران است/ ایران به استراتژی مقاومت بازگشته است/ اسرائیل بزرگ‌ترین تهدید برای منطقه است
اختصاصی:
دو تصویر آسمانی از بارگاه ملکوتی حضرت علی علیه السلام " به همت آقای حاج حیدر سوری"
اختتامیه هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب»؛
کمساری: هر قانون و سیاستگذاری بدون پیوست اندیشه امام ناقص و ابتر خواهد بود/ قاسمی: حفاظت از میراث فرهنگی و معنوی امام خمینی(ره) نیازمند تلاش جمعی جامعه است/ فرماندار خمین: وفاق ملی از اندیشه حضرت امام خمینی(ره) نشأت می‌گیرد


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 21163
تعداد بازدید دیروز: 18756
بازدید کل: 77854122
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.