امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 12 خرداد 1403 ساعت 18:51:03
به مناسبت سی و پنجمین سالگرد رحلت امام خمینی
امام خمینی، از نهضت 15 خرداد تا نظام جمهوری اسلامی

ایام نیمه خرداد هر سال، یادآور چندین مناسبت مهم در تاریخ معاصر ایران و جهان است که با نام امام خمینی(ره) عجین شده‌اند. چهاردهم خرداد سالروز عروج ملکوتی حضرت امام خمینی قدس‌الله سره‌الشریف به ملکوت اعلی است و پانزدهم خرداد سالروز قیام مردم قم و تهران علیه رژیم استبدادی پهلوی است. عجین بودن این دو مناسبت با نام امام خمینی اهمیت این دو مناسبت را مضاعف کرده است.
نهضت امام خمینی را باید در گستره زمانی بیش از نیم قرن اخیر بازبینی کرد. زیرا شناخت درست از مقاطعی همچون آغاز نهضت سال 1342 در قم و تهران، ادامه حرکت انقلابی امام در دوران 14 ساله تبعید به ترکیه و عراق و فرانسه، پیروزی انقلاب اسلامی در بازگشت ایشان، چگونگی سقوط رژیم پهلوی دوم و شکل‌گیری جمهوری اسلامی، سیره و روش مدیریتی امام خمینی در 10 سال رهبری‌ که سراسر آن در بحران‌ها و حوادث بزرگ و تاریخ ساز گذشت و سرانجام بررسی حرکت انقلاب در مسیری که امام ترسیم کرده بود در 45 سالی که از رحلت ایشان می‌گذرد تا به امروز، همه هرگز از شخصیت آن نادره دوران قابل تفکیک نمی‌باشند. در این مقال فرصت پرداختن به همه آنچه ذکر شد وجود ندارد. این قطعات تاریخ معاصر بارها و بارها تحلیل شده‌اند و همگان اطلاع کافی از جزئیات آنها دارند. شاید این ایام و در سالگرد رحلت امام عزیز، برشمردن اصولی که در دوران رهبری ایشان رمز موفقیت و پیشرفت انقلاب بوده است و عدم رعایت مواردی از سیره و روش حکومت‌داری امام که موجب بروز انحرافات و کج روی‌هایی هم در میان مسئولان نظام و هم محروم شدن نسل جوان کشور از ابعاد عظیم انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن شده است، به اختصار کافی است.
1- در حوزه مسائل شخصی، ساده‌زیستی و پرهیز از تجملات و زرق و برق‌های دنیا، عدم تحمل ستایش‌های هر چند درست و تعریف و تمجیدها و واکنش فوری به هر سخنی که شائبه‌ای اینچنین ایجاد نماید، دوری از مرید و مرادبازی و بقول معروف درست کردن جمع خواص و نزدیکانی که مانع ارتباط مستقیم ایشان با جامعه و مردم و شناخت واقعیات بشوند و حذف هر واسطه‌ای میان رهبری نهضت و توده‌های مردم، از برجسته‌ترین صفات امام خمینی بود. همچنین نظم در امور و مدیریت دقیق زمان و بسیاری از صفات پسندیده و برجسته دیگر را می‌توان مورد مطالعه قرار داد. حسن خلق، آراستگی ظاهر و باطن و خانواده دوستی نیز از همان مقوله است.
2- اکتفا نکردن به گزارشات و خبرهایی که اطرافیان و نزدیکان از اوضاع جامعه و مشکلات مردم برای امام می‌آوردند و اصرار بر آگاهی مستقیم و خارج از کانال‌های رسمی کشور، از امتیازات ایشان بود. ایشان در موارد متعددی فرزند برومند خود مرحوم حاج احمد آقا(ره) را به سفرها و ماموریت‌هایی به صورت ناشناس می‌فرستاد. در این زمینه یکی از مسئولین اجرائی می‌نویسد: «نگارنده در همین روزنامه خاطره‌ای از دوران مسئولیت خود در استانداری هرمزگان را آوردم که شرح سفر مخفی ایشان به بندرعباس جهت بررسی مشکلاتی که گمرک برای مردم در جزیره قشم فراهم می‌کرد بود. سفری که فقط چند نفر از آن مطلع بودند و آن مرحوم به نگارنده می‌فرمودند از این ماموریت‌ها زیاد انجام می‌دهند و هر چند امام به مسئولان کشور اعتماد دارند، ولی برخی گزارشات را مایل هستند از راه‌های دیگری نیز بررسی فرمایند تا اطمینان خاطر یابند.»
3- در حوزه مسائل سیاسی، مگر در مواردی خاص و استثنایی، اعتقادی به حذف و کنار گذاشتن احدی نداشتند. همه افرادی که به چهارچوب نظام و قانون وفادار بودند، برای ایشان ارزش داشتند و به همین دلیل اگر به هر علتی یکی از چهره‌های شاخص نظام در جایی موفق نبود، از صحنه خارج نمی‌شد بلکه در سنگر جدیدی به کار گرفته می‌شد. اصولاً امام اعتقادی به سیاست دفعی و سخت گیرانه و خدای ناکرده کینه توزانه حتی با مخالفین خودشان هم نداشتند. روش و سیره ایشان در رابطه با خانواده انقلاب جذب حداکثری بود.
4- حمایت قاطع و همه جانبه از مسئولی که با رای مردم انتخاب می‌شد حتی به قیمت رنجیده شدن افراد و شخصیت‌هایی که کاملاً به او و مبارزه‌اش نزدیک‌تر بودند، نشانه روشنی از اعتقاد به همان جمله معروف «میزان رای ملت است» امام بود. اما اگر همان مسئول با هر پشتوانه‌ای، برخلاف اصول انقلاب اقدام به آشوب و هرج و مرج می‌کرد، از ناحیه آن امامی که تا دیروز از وی حمایت می‌نمود، مورد شدیدترین برخوردها قرار می‌گرفت که جریان بنی صدر و منافقین شاهد دقیق این مدعاست. این مدارا در مقابل برخی افراد و جریانات سیاسی را، حتی عده‌ای از دوستان انقلاب حمل بر بی‌اطلاعی ایشان می‌کردند، درحالی که امام خمینی مطلع‌ترین شخص به اوضاع سیاسی و اجتماعی کشور بودند. ایشان تعمد داشتند، «صاحب انقلاب بودن مردم» را همه درک کنند.
5- در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی، ضمن تاکید بر ضرورت رعایت موازین اسلام، از سخت گیری‌ها و تندروی‌های بی‌جا بشدت نهی می‌نمودند و آسایش و آرامش مردم برای ایشان اصل بود. ایشان می‌خواستند ملت در زیر سایه نظام اسلامی احساس امنیت و رضایت نمایند و هر اقدامی خارج از چهارچوب قانون به نام «حزب اللهی بودن» و تفکیک میان اقشار مردم و تقسیم آنان به خوب و بد را نهی می‌کردند. از دیدگاه امام خمینی، مردم ایران پیکره یکپارچه‌ای بودند که حتی در زمان رسول‌الله(ص) و امیرالمومنین(ع) هم مانند آنها وجود نداشته است.
6- در حوزه مسائل بین المللی، امام اعتقاد راسخ به تعامل سازنده با جهان، بویژه دنیای اسلام داشتند و حمایت بی‌دریغ از مردم مظلوم این کشورها، ایشان را محبوب قلوب آنان ساخته بود. در برخورد با کشورهایی همچون آمریکا و انگلیس و شوروی سابق که در آن روزگار با انقلاب خصومت آشکار می‌ورزیدند و عامل اصلی تداوم رژیم دیکتاتوری پهلوی بودند نیز، اگرچه آنان را دشمن و شیطان خطاب می‌کردند ولی اولاً در مقابل، حساب دولت‌ها را از مردم جدا می‌نمودند و ثانیاً هرگز اجازه انجام عملیات تحریک آمیز و دشمن تراشی را نمی‌دادند و در عین عزت و اقتدار مایل به تعامل با همه کشورها به جز دشمنان مسلم انقلاب بودند.
7- و سرانجام اینکه، یکی از صفات بارز و برجسته امام خمینی، طراحی مسائل نوین فقهی و مباحث نظری حکومت‌داری و اجتهاد پویا متناسب با شرایط زمان و نیاز نسل‌های آینده بود. انعطاف پذیری مشروع در قبال نیازها و خواسته‌های جوانان و نوجوانان و پیشبرد انقلاب اسلامی بر آن اساس که هم اصول انقلاب محفوظ بماند و هم نسل جدید، درک درست و قابل باوری از آنها داشته باشد، از رویکردهای جدی امام خمینی(ره) بود که متاسفانه حوادث سهمگین و پی در پی آن سال‌ها و سرانجام بیماری و عروج ملکوتی ایشان، فرصت تحقق بخشیدن به چنین آرمان‌هایی را از نظام اسلامی سلب کرد. هر چند بسیاری از آن آرزوها و خواسته‌های ایشان برای آینده انقلاب اسلامی و تضمین سلامت و دوام آن در صحیفه‌های نور و وصیت نامه‌های سیاسی - الهی امام کم و بیش وجود دارد، ولی جای تاسف است که هرگز طی این سال‌ها به عنوان اسناد مرجع سیاست‌گذاری مورد توجه جدی قرار نداشته است.
سخن پایانی اینکه، چرا جامعه کنونی ما از وضعیتی رنج می‌برد که متولیان نظام را نگران کرده است؟ چرا شاهد فاصله گرفتن نیروهای انقلاب از همدیگر هستیم؟ چرا برخی راحت در همه امور حتی در اصل انقلاب تشکیک می‌کنند؟ چرا بداخلاقی، کینه توزی، رسیدن به قدرت به هر قیمت، دروغ و تهمت و منزوی کردن شخصیت‌های بزرگ انقلاب و در یک جمله آنچه در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و حتی پس از پایان آن شاهدش می‌باشیم، اینگونه گسترش یافته است؟ چرا مردم پس از چهار دهه هنوز برای سفره معیشتی خود نگران هستند؟ چرا در جهان و منطقه این همه دشمن تراشی کرده ایم؟ چرا دوستان و یاران انقلاب رو در روی یکدیگر صف آرایی کرده و دل مردم را به درد می‌آورند؟ پاسخ این چراها و سوالات متعدد دیگر را، می‌توان یافت و داد اما انگشت اتهام را نمی‌توان متوجه فرد یا جریان خاصی کرد. شاید همه آنان که هویت خود را از امام خمینی وام گرفته‌اند و ادعای پیروی از راه و سیره آن عزیز را دارند، به نوعی در به وجود آمدن این وضعیت - هر کس متناسب با درجه مسئولیت و اختیارات خود، فارغ از گرایشات چپ و راست و امثال آنها - مقصر می‌باشند و امروز در سالگرد رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی، و در روزهایی که مردم حماسه ساز کشورمان در انتظار آینده‌ای روشن‌تر هستند، آنان که می‌توانند و مسئولیت دارند، برای آنکه خدای ناکرده در روز حساب شرمنده امام و شهداء نباشند، تصمیم بگیرند با تبعیت از سیره و روش زندگی و زمامداری امام خمینی، طرحی نو دراندازند.

*ساده زیستی و پرهیز از تجملات، عدم تحمل ستایش‌ها و تعریف و تمجیدهای هر چند درست، دوری از مرید و مرادبازی و حذف هرگونه واسطه‌ای از میان رهبری نهضت و توده‌های مردم، از برجسته‌ترین صفات امام خمینی بود
*هر چند امام خمینی به مسئولان کشور اعتماد کامل داشتند، اما برخی گزارشات را مایل بودند از راه‌های دیگری هم بررسی کنند و لذا فرزند خود را به صورت ناشناس مامور تهیه گزارش‌ می‌کردند
*همه افرادی که به چهارچوب‌های نظام و قانون وفادار بودند برای امام خمینی ارزش داشتند و امام، اعتقادی به حذف و کنار گذاشتن احدی نداشتند
*انعطاف پذیری مشروع در قبال نیازها و خواسته‌های جوانان بطوری که هم اصول انقلاب محفوظ بماند و هم نسل جدید درک درست و قابل باوری داشته باشد از صفات بارز و برجسته امام خمینی بود.

*روزنامه جمهوری اسلامی





  تعداد بازديدها: 142


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا/ توهین مهمان به میزبان (+ کارتون)
مقاله انتقادی جمال بومن عضو دموکرات مجلس نمایندگان در گاردین
جنایتکار جنگی را تشویق نکنید/ در تقبیح حضور بی‌شرمانۀ نتانیاهو در کنگره آمریکا
یادداشتی از: هادی سروش
افتضاح در تاریخ
توییت فوق‌العاده یک فعال حقوق بشر
در دیدار فعالان ستاد مرکزی؛
پزشکیان: مرا نقد کنید و اشکالات را بگویید/ ایرانی قادر است عزت را مجددا به این خاک برگرداند/ باید در داخل و خارج از حق دفاع کنیم/ اگر حضور مقام معظم رهبری نبود مطمئن باشید این اتفاقات شکل نمی گرفت؛ درایت ایشان بود که نگذاشتند مداخله کنند
رهبر انصارالله: گناه ایران این است که از عرب ها و فلسطین دفاع می کند
نتانیاهو: آیت الله خمینی وعده داده است که انقلاب اسلامی را به تمام جهان صادر کند و ایران در حال حرکت در این مسیر است
سخنی درس آموز از شهید عبدالحمید دیالمه
شهامت متفاوت بودن در دو قاب تاریخی
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره شهدای تهران
نصب سردیس شهید رئیسی در ایستگاه راه‌آهن مشهد +عکس
اختلال شدید در سامانهٔ ریلیِ فرانسه
آلمان پناهجویان افغان را اخراج می‌کند
عکس و مکث
هدیه ی خداوند به ما
گزیده ی یادداشتی از حاج حسن وفایی
هشدار جدی حکمرانی به دیگر جریانهای خودجوش
اختصاصی:
دو تصویر از حرم مطهر حضرت امام رضا علیه السلام
سردار رادان: پلیس به هیچ عنوان در مرز گذرنامه اربعین صادر نمی‌کند
شمس‌الواعظین: خروج مرجعیت رسانه‌ای از کشور برای امنیت ملی خطرناک است
سریال شهید رئیسی ساخته می‌شود؟
آلمان «مرکز اسلامی هامبورگ» را تعطیل کرد

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پشت پرده شعار "ظریف گورتو گم کن" چه کسانی هستند؟
اطلاعیه :
برگزاری مراسم سوگواری شب سوم سالگرد شهادت حضرت سید الشهداء (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم ظهر عاشورای حسینی در هیئت انصارالخمینی(ره) 1403/4/26
گزارش تصویری (قسمت دوم):
تلاش شبانه روزی گروه خادمین هیئت انصار الخمینی(ره) برای طبخ غذای نذری
یادداشتی از: آیت‌الله سید عباس حسینی قائم مقامی
در نقدِ سخنان مطرح شده پیرامون حضرت امیر المومنین(ع) و حکومت ولائی در ایام سوگواری سالار شهیدان
نامه ای از محسن رنانی به سردار حمید هداوند فرمانده محترم انتظامی استان البرز و ملاحظه ما
به پیشواز عزاداری دختران نسل زد برویم
تسلیت سید حسن خمینی در پی درگذشت آیت الله حسین هاشمیان
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم عزاداری شام غریبان در هیئت انصارالخمینی(ره) 1403/4/26
امام سجاد(ع) چگونه هیمنه امویان را در هم پیچیدند؟
گزارش تصویری (قسمت سوم):
تلاش شبانه روزی گروه خادمین هیئت انصار الخمینی(ره) برای طبخ غذای نذری
گزارش تصویری (قسمت پایانی):
تلاش شبانه روزی گروه خادمین هیئت انصار الخمینی(ره) برای طبخ غذای نذری
آیت الله سید اصغر ناظم زاده خطاب به استاد عالی :
کمی هم به فکر رفع مشکلات مردم باشید و دست از غلو بردارید
حجت الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری: دولت سیزدهم، اقتصاد را به «انا لله و انا الیه راجعون» رساند
پاسخ به سه پرسش مهم در رفتارشناسی امام چهارم(ع)
چرا امام سجاد (ع) برای مرزبانان حکومت ظالم بنی امیه دعا می‌کرد؟
گزارش تصویری:
مراسم سالگرد سومین شب شهادت امام حسین و سالگرد شهادت امام سجاد (علیهما السلام) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1403/4/28
دلیل تفاوت روز عاشورای امسال در ایران و عراق!
پزشکیان: در دوره جدید می‌خواهیم بر طبق شاخص ‌های تعریف شده افراد را انتخاب کنیم / اینکه برخی فکر کنند به بنده دیکته می‌کنند اشتباه است / بنده همین هستم اما آیا شما آن که می‌گویی هستی؟ / طرف می‌گفت بنده طلا می‌دهم یا زمین می‌دهم، از کجا می‌خواهید بدهید؟ چرا دروغ می‌گویید
اختصاصی:
"صلی الله علیک یا علی ابن حسین یا زین العابدین (ع)" با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
امام جمعه اردبیل: اگر عزاداری به پارتی مختلط اشبه باشد آیا می توانیم بگوییم مراسم، مراسم دینی است؟
انتقاد ابطحی از رییس ستاد نماز جمعه: وقتی فحاشی به ظریف را دیدید، در موفقیت عملکرد نماز جمعه تردید نکردید؟


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 30873
تعداد بازدید دیروز: 38208
بازدید کل: 69514314
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.