تاريخ انتشار: 18 بهمن 1390 ساعت 13:39:36
بر کتیبه چهارصد ساله دور گنبد امام رضا (ع) چه نوشته شده است؟

پس از این که در سال 997 هـ . ق عبدالمومن خان ازبک اقدام به غارت اموال آستان و طلاهای گنبد کرد؛ شاه عباس اول در سفری که از اصفهان با پای پیاده به مشهد داشت مجددا گنبد را طلاکاری نمود و به خط ثلث و با خطاطی علیرضا عباسی با قلم طلایی بر زمینه فیروزه ای در کتیبه کمربندی گنبد نوشته شد که:

بسم الله الرحمن الرحیم من عظائم توفیقات الله سبحانه ان وفق السلطان الاعظم مولى ملوک العرب و العجم صاحب النسب الطاهر النبوی و الحسب الباهر العلوی تراب اقدام خدام هذه الروضة المنورة الملکوتیة مروّج آثار اجداده المعصومین السلطان ابن السلطان ابوالمظفر شاه عباس الموسوی الصفوی بهادرخان. فاستسعد بالمجیء ماشیاّ على قدمیه من دارالسلطنة اصفهان الى زیارة هذا الحرم الاشرف و قد تشرّف بزینة هذه القبة من خلّص ماله فی سنة الف و عشر و تمّ فی سنة الف و ستةعشر.

ترجمه :

به نام خداوند بخشنده مهربان از بزرگترین توفیقات خداوند این بود که سلطان اعظم و مولایِ پادشاهان عرب و عجم و دارنده نسب پاک نبوی و افتخار درخشان علوی، خاک پای خادمان این روضه نورانی ملکوتی و رواج دهنده اثار پدران معصومش یعنی سلطان فرزند سلطان شاه عباس موسوی صفوی بهادرخان افتخار یافت که با پای پیاده از پایتخت اصفهان به زیارت این حرم شریف بیاید و از خالص ترین اموالش این گنبد را به طلا اذین کند که در سال 1010 هجری قمری اغاز شد و در 1016 به پایان رسید.

بنا براین، گنبدى که اینک مشاهده مى شود، همان بنایى است که حدود چهارصد سال از ساخت آن مى گذرد.

منبع : پارسینه

   


 
12 فروردين 1392   
پوراسماعیلی
سلام. سپاس از وبگاه گرم شما.

22 دي 1391   
hj
salam esm esfahan ham ro gondab hast

29 مهر 1391   
Timmy
Thanks for your post باتشکر از پست شما

03 شهريور 1391   
نصرت علی حسینی
سلامبرام جالب بودهیچ وقت متوجه نوشته های دور گنبدامام رضانبودم که یکی ازدوستان بهم گفت ایه های قرانی نیست درباره شاه عباس صفوی که کنجکاوشدم سرسرج کردم که سایت انصارالخمینی بازشدجالب بودبرام دوستدارم به دانستنیهام اضافه بشه درباره امام رضاوتمامی امامانمون

16 خرداد 1391   
somayyeh
سلام اگر برايتان مقدور است متن كتيبه ي گنبد و گلدسته هاي حرم امام حسين (ع )را برايم ارسال نماييد .من و دوستانم در حال ساخت ماكت آن بارگاه شريف مي باشيم



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=9580
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.