تاريخ انتشار: 09 بهمن 1401 ساعت 00:58:24
پرهیز از اقدامات انفعالی

اعتراض گسترده به برگزاری کنگره باصطلاح «زنان تاثیرگذار» و سوال‌های متعددی که از برگزار کنندگان آن برای شفاف‌ سازی مسائل مربوط به این کنگره مطرح شد، هنوز هم با جواب‌های قانع ‌کننده‌ای مواجه نشده است. این غیر شفاف عمل کردن، به نفع حکمرانان نیست و افکار عمومی را دچار ابهام می‌کند. حکمرانان در نظام حکومتی جمهوری اسلامی، که با دو صفت جمهوری یا مردمی و اسلامی که با اعتقادات مردم سروکار دارد همراه است، باید برای تک تک عملکردهای خود توضیح روشن داشته باشند و اجازه ندهند افکار عمومی درباره شیوه حکمرانی آنها دچار سوال و ابهام شود.
هر چند پاسخ دادن به سوال‌ها و ابهام‌ زدائی در این موضوع بسیار اهمیت دارد ولی به نظر می‌رسد مهم‌تر از آن، نوع نگرش مسئولان به شرایط خاص کشور در مقطع کنونی است. اقدامات موردی معمولاً از نگرش‌های کلان ناشی می‌شوند و خاستگاه سیاست‌های کلان و تصمیم ‌سازی‌ها هستند. با این رویکرد می‌توان به این نتیجه رسید که اصولاً احساس نیاز مسئولین به برگزاری کنگره باصطلاح «زنان تاثیرگذار» ناشی از لطمه‌ایست که در سطح بین‌المللی در حوادث پائیز امسال به نظام جمهوری اسلامی در بخش مرتبط با رعایت حقوق زنان وارد شده است. حجم تبلیغات علیه نظام جمهوری اسلامی در این زمینه بقدری زیاد بوده و هنوز هم هست که بطور طبیعی افکار عمومی را با این سوال مواجه می‌کند که آیا واقعاً نظام جمهوری اسلامی حقوق زنان را رعایت می‌کند یا نه؟ اخراج ایران از کمیسیون حقوق زنان سازمان ملل که متعاقب حوادث اخیر رخ داد نیز بخشی از اقدامات علیه نظام جمهوری اسلامی در این زمینه بود.
ایراد بزرگی که به مسئولین کشورمان و به ویژه تصمیم ‌سازان و تصمیم‌ گیرندگان برگزاری کنگره‌هائی از قبیل «زنان تاثیرگذار» وارد است اینست که دچار انفعال می‌شوند و در برابر تهاجمات، به صورت انفعالی عمل می‌کنند. براساس اطلاعات موجود، پژوهشکده زن و خانواده وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران هم در نظر دارد یک همایش بین‌المللی درباره خانواده و مشکلات اخلاقی در جهان متحول در آذر ماه 1402 در قم و تهران برگزار کند کمااینکه در هفته‌های اخیر، جلسات متعددی برای زنان یا با موضوع مرتبط با حقوق زن در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی برگزار شده و تلاش زیادی برای القاء این نکته شده که نظام جمهوری اسلامی حامی حقوق زنان است.
اینها مجموعه‌ای از اقدامات انفعالی هستند که نه‌تنها سودی ندارند، بلکه عوارض منفی زیادی نیز به همراه دارند همانگونه که برگزاری کنگره باصطلاح «زنان تاثیرگذار» چنین بود. مسئولان، چه بخواهند چه نخواهند باید بپذیرند که این کنگره نه‌تنها مشکلی را حل نکرده بلکه با سوالات و ابهاماتی که ایجاد کرده، بر مشکلات افزوده است. آنها باید از تفکر انفعالی دست بردارند و به این واقعیت تکیه نمایند که نظام جمهوری اسلامی تلاش‌هائی برای تامین حقوق زنان به عمل آورده و به موفقیت‌هائی نیز دست یافته است و قطعاً باید به این تلاش‌ها ادامه بدهد و مشکلات موجود را حل کند. در کنار این واقعیت، باید به عملکرد غلط بعضی نهادها که به بهانه مقابله با منکرات مرتکب منکر بزرگ‌تری شدند که بی‌حرمتی به شخصیت مردم و کرامت انسانی آنهاست توجه نمایند و درصدد جبران آن برآیند. این جبران، با اقدامات داخلی صورت می‌گیرد نه برگزاری کنگره و هزینه کردن ده‌ها میلیون دلار و تبلیغاتی که اثر معکوس دارد. از دوگانگی شعارهای رعایت حجاب و عفاف تا معرفی بی‌حجاب‌ها به عنوان زنان تاثیرگذار که بگذریم، با شعار مردمی بودن و در همان حال ده‌ها میلیون دلار هزینه یک کنگره بی‌خاصیت کردن در برابر چشمان مردمی که در فقر دست و پا می‌زنند، چه کنیم؟ اینها تضادهائی هستند که جامعه را ملتهب‌تر می‌کنند و حتی اقدامات مثبت را نیز منفی جلوه می‌دهند. این قبیل اقدامات نشان می‌دهند دولتمردان ما به مشاوران امین و صاحب تجربه‌ای در زمینه تبلیغات نیازمند هستند تا به جای توسل به اقدامات انفعالی، بر موجودی‌های قابل عرضه اتکا نمایند و از هدر رفتن آنها از طریق ندانم‌کاری‌ها جلوگیری کنند.

*جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 468
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=95273
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.