تاريخ انتشار: 10 آذر 1401 ساعت 00:08:04
توطئه آل‌سعود برای تغییر هویت جزیره شیعه نشین «تاروت»

گروه مخالفان حکومت سعودی با نام «لقاء» درباره تلاش آل‌سعود برای آسیب زدن و تغییر هویت فرهنگی و تاریخی جزیره شیعه نشین "تاروت" واقع در شرق عربستان همانند آنچه در حذف بسیاری از آثار اسلامی و تاریخی در مناطق مختلف این کشور از جمله بناهای اسلامی در شهرهای مقدس مکه و مدینه انجام شده است، هشدار داد.
پایگاه خبری العهد نوشت: گروه «لقاء» در بیانیه‌ خود نسبت به آسیب رساندن به هویت جزیره «تاروت» و تلاش حکومت سعودی برای محو موقعیت تاریخی و فرهنگی و از بین بردن ویژگی‌های باستانی این جزیره مشابه آنچه در حذف بسیاری از آثار اسلامی و تاریخی در مناطق مختلف این کشور از جمله بناهای اسلامی در مکه مکرمه و مدینه منوره مرتبط با تاریخ پیامبر اکرم (ص) و خاندان(ع) و یارانش علاوه بر ده‌ها محله تاریخی در شهر جده و آثار تاریخی الاحساء و دیوارهای القطیف و غیره هشدار داد.
جزیره تاروت با اکثریت شیعه جزیره‌ای در خلیج فارس و از توابع استان القطیف در منطقه شرق عربستان است. این جزیره با یک گذرگاه‌ با قطیف ارتباط دارد. مساحت جزیره تاروت 70 کیلومتر مربع است. چندین شهر و روستا از جمله تاروت، دیره و دارین در این جزیره قرار دارند.
در بیانیه گروه «لقاء» با اشاره به آنچه «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی تحت عنوان راهنمای توسعه جزیره دارین و تاروت و طرح‌های وسوسه‌انگیز اعلام کرده، آمده است: این طرح‌ها را تنها می‌توان در چارچوب ده‌ها پروژه گمراه‌کننده قرار داد که نیازهای مردم را برآورده نمی‌کند و دغدغه‌های اساسی آن‌ها را در هیچ زمینه‌ای برآورده نمی‌گرداند و در درجه اول، هدفش رواج هویتی جدید و تضعیف تنوع فرهنگی مناطق شبه جزیره عربستان است و این تنها پوششی برای پنهان کردن فساد اداری و غفلت عمدی است که بدنه نهادهای کشور را می‌خورد.
در ادامه این بیانیه آمده است: اعلامیه محمد بن سلمان در خصوص توسعه جزیره دارین و تاروت در راستای بی‌توجهی حکومت سعودی و به حاشیه راندن مطالبات مکرر مردم جزیره تاروت مبنی بر ایجاد بیمارستان دولتی و همچنین تعطیل کردن بسیاری از پروژه‌های عمرانی و توسعه زیرساخت‌ها صورت گرفت که این موضوع پرسش‌هایی را درباره جدیت حکومت و صداقتش در خصوص توسعه اعلام شده جزیره مطرح می‌کند و آن اینکه هدف آن، از بین بردن موقعیت تاریخی و ویژگی‌های فرهنگی این منطقه است.
گروه «لقاء» تاکید کرد: حفظ میراث فرهنگی تاروت مستلزم در نظر گرفتن موقعیت بی‌نظیر این جزیره در طول تاریخ و عدم تغییر نام ثابت و متداول آن یعنی «جزیره تاروت» است که منابع تاریخی بلکه حتی منابع پژوهشی که پیش از این اعلامیه، خود نظام نقشه‌ها و مقاله‌های آن را از سازمان گردشگری و غیره در روزنامه‌ها و نشریات رسمی منتشر می‌کرد.

*جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 526
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=94733
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.