تاريخ انتشار: 27 مرداد 1401 ساعت 22:34:20
فأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ

✍️اینکه عمرو عاص در آستانه ورود مالک اشتر به اردوی معاویه توانست با تکیه بر جهل مردم به پوستین بر نیزه متوسل و پیروزی امام علی (ع) در جنگ صفین را به شکست کشانده و حتی خلافت را از دسترس امام خارج کند چیزی نبود جز اینکه مردم جاهل آیه بر پوستین را مقدس پنداشته و بر صاحب الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ برتر دانستند.
✍️اینکه آیا در سیره نبوی و علوی میتوان به یک مورد مقدس سازی توسط خاتم‌ الانبیا(ص) و ائمه اطهار(ع) اشاره کرد نمی دانم اما علی الظاهر در منابع تاریخی اطعام فقرا و نیازمندان بر سَر سفره امام علی(ع) و امام حسن(ع) تا علی ابن موسی الرضا(ع) به نام نذر و حتی خیرات نبوده و صرفاً به مهربانی شناخته می شدند اما غذای نذری که طی دهه های گذشته شکل گرفته و به سرعت و شدت با استقبال روبرو و گسترش یافته و همه با تمام توان در ادامه و گسترشش تلاش می کنیم به آرامی تقدس یافته و به راهی برای رفع رنجها و گرفتاریها تا تحقق آرزوها شناخته می شود که می تواند در همدلی خانوادگی تا اجتماعی هم موثر باشد هر چند مقدس پنداری بحث دیگری است.
✍️اینکه شخصی در حریم مسجد الحرام و در کنار جوار کعبه با توزیع نبات متبرک به نَفس شفا بخشش معرکه مقدس نمایی بپا کند حرف جدیدی نیست اما قرآن در ذکر داستان شفای بیمار و حتی زنده سازی مردگان بوسیله پیامبران الهی از مقدس سازی مبری و تنها توسل و توکل آشکار انبیا به حضرت باریتعالی را مورد تاکید فرار می دهد چنانکه در روایت شفای بیمار به دست مام رضا علیه السلام تنها به ذکر کرامت تلاوت سوره حمد اشاره می شود؟ و خبری از مقدس نمایی نیست.
✍️اینکه پیام نورانی و اعجاز ابدی پیامبر خاتم (ص) با اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ(۱) خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ(۲) اقْرَأ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ(۳) الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ(۴) عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ(۵) آغاز می شود و باورهای عرفی ما به مقدس انگاری اماکن ، افراد تا مناسبت ها و حتی لباس و غذا و بسیاری دیگر تنزل میدهد یعنی فاصله جامعه از پیام متعالی بعثت انبیاء و اولیاء بسیار است و شاید دیگر کسی را یارای مقابله و مجاهدت با تحریفهای دینی و مناسبتی نباشد و شاید ناچار باشیم شجاعت عالمانه مقابله با تحریف باورهای دینی را با شهادت استاد شهید مطهری خاتمه یافته تلقی کنیم.
✍️اینکه بازیکن سابق فوتبال در مورد پخش تصاویر نذری یکی از تکیه های تهران و درخواست شفای عاجل برای بیماری چشم انتظار چه گفته و متقابلاً با چه الفاظی از منبر همراهی شد یا بنابر دستور فوری شهردار تهران تابلوهای تبلیغات حاوی عکسش جمع آوری شد بماند اما با توجه به خبر حمله یک جوان با سلاح سرد به سلمان رشدی که سه دهه پیش فتوای ارتداد و مرگش به جرم اهانت به خاتم‌الانبیا محمد مصفطی رسول مکرم اسلام (ص) توسط حضرت امام راحل و نزدیک به تمام علمای جهان اسلام صادر گردید تا تهاجم همه جانبه جریان یکدست علیه اظهارات میرحسین موسوی به جرم توهین به سردار همدانی یا حکم حبس سه ساله تعلیقی دادگاه برای نماینده گرمسار به جرم بی حرمتی به خانواده سردار سلیمانی یا حکم شش ماه حبس به جرم توهین به مرحوم حاج احمدآقا حالا عکس العمل توهین علی کریمی به مقدسات (غذای نذری) شاید سوال درستی است اگر بپرسیم؛
مقدسات چیست و حدود آن کجاست؟
چه وجوهی منجر به مقدس سازی و جرم انگاری می شود؟
حدود بی حرمتی ، اسائه ادب و توهین به مقدسات مذکور چیست؟
مرجع تشخیص توهین کیست؟
چرا فحاشی علنی و دائمی از تریبون رسمی علیه میرحسین یا امثال علی کریمی توهین تلقی نمی شود؟
چرا توهین به حجت الاسلام سید حسن خمینی حتی در حضور مقام معظم رهبری در حرم امام جرم نیست؟
✍️اینکه بر اساس مستندات تصویری و مکتوب موجود سفارت فخیمه انگلستان در تهران از بانیان ابتدایی توزیع غذای تحت عنوان نذری بوده یا ناصرالدین شاه و رضا خان پهلوی شخصاً پای دیگ نذری می نشستند حتماً چیزی جز عوامفریبی نبود اما سوال درستی است که عوامفریبی خواندن دیگ نذری سفارت انگلستان تا رضاخان سپهسالار هم توهین به مقدسات تلقی می شود؟ آیا توهین و انکار خدای ابوبکر بغدادی خلیفه داعش و زرقاوی رئیس گروه القاعده هم مانند خدای سیدالشهدا علیه السلام تا شهید سلیمانی مقدس شمرده شده و ملزم به احترامشان هستیم؟
✍️اینکه باریتعالی ابراز شک و تردید مردم در مورد خود ، پیامبران و آیاتش را محترم شمرده و حتی به آوردن یک آیه از جنس قرآن به قضاوت افرادی از جنس خودشان فرا می خواند یعنی مقدس نمایی و تکفیر افراد به دلیل تردید در مورد هر چیزی در مغایرت با فرمان و خواست الهی و نص آیات قرآن است که فرمود وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُواْ شُهَدَاءكُم مِّن دُونِ اللّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ(البقره، 23) ۲۷مرداد۰۱

  تعداد بازديدها: 1922
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=93862
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.