تاريخ انتشار: 12 تير 1401 ساعت 00:30:15
باب اجتهاد و استنباط عقلی

✍️اینکه اغتشاش و توهین در سخنرانی آیت الله سید حسن خمینی در مراسم سی دومین سال بزرگداشت امام خمینی (ره) که در حرم امام خمینی با برخورد تند و فوری مقام معظم رهبری روبرو شد شاید با تکرار پرخاشگری جریان مذکور در سخنرانی حجت الاسلام مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی در مراسم گرامیداشت سالگرد شهادت آیت الله بهشتی و همراهانش آغاز فصل جدیدی از افراطی گری و طالبانیزم کشورمان باشد علی الخصوص که رویه مذکور میتواند به اعتراض رسمی و آشکار جریان قدرت نسبت به برکناری حسین طائب از فرماندهی سازمان امنیتی و اطلاعاتی هم تعبیر گردد.
✍️اینکه پرخاشگری در برابر  اندیشه و اجتهاد ریشه در چه باوری دارد و نسبتش با عقاید جریانهای سلفی تا تکفیری از جنس طالبان و داعش تا خوارج چیست موضوعی قابل تامل و حتماً میتواند در تبار شناسی مبانی فکری و رفتاری عناصر افراطی و تکفیری مهم باشد. شاید بازخوانی پرخاشگری برخی طلاب علیه مرحوم حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید در درس خارج سال ۱۳۶۰ بتواند در شناخت علل تمایل به استمرار تبلیغ و ترویج پرخاشگری سازمان یافته علیه اندیشه حاکم به تبین شرایط موجود برساند.
✍️اینکه آیت الله العظمی گلپایگانی مانند آیت الله العظمی خویی ، آیت الله العظمی شریعتمداری و ... بسیاری از علمای معظم ادوار تاریخ شیعه چون سید مرتضی ، میرداماد ، شیخ الاسلام و ... به جرم استنباط و اجتهاد در فقه مورد برخورد و پرخاشگری عناصر متعصب افراطی تا شبکه های سازمان یافته قرار گرفتند مختص شیعه نیست و در بسیاری از ادیان قابل مشاهده است چنانکه روایات متعددی تاکید می کنند که بسیاری از علما و آحاد مردم شیوه و سیره حضرت ولی عصر (عج) را مذهبی جدید و بدعت خواهند نامید!.
✍️اینکه آیت الله العضمی گلپایگانی در مبحث ولایت فقیه فرمودند: ولایت فقیه هم یکی از مباحث نظری قابل بحث علمای علوم دینی در مباحث فقهی و کلامی است که هر عالم و مجتهدی مانند سایر موضوعات باید براساس استنباط و یافته های خود از آیات و روایات به ارائه نظر و حکم اقدام کند و نباید و نمی توان از علما و مجتهدین انتظار داشت باب اجتهاد و استنباط عقلی را تعطیل و همه تابع استنباط فقهی یک عالم باشند، معظم له تاکید فرمودند تفاوت برداشت و استنباط علما در باب ولایت فقیه هم مطلقاً به معنای مخالفت با فقیه حکم نیست اما طلاب جز به ادامه پرخاشگری و تعطیلی درس خارج و منبر آیت الله العظمی گلپایگانی رضایت نداشتند.
✍️اینکه ما اسلام و شیعه را صرفاً در برداشت یک عالم یا حضرت امام خمینی از اسلام بدانیم و هر برداشت و استنباط دیگر از مبانی دینی را مخالفت و حتی ضدیت با اسلام تعبیر کنیم فاجعه فکری و اعتقادی جز اشتراک با وهابیت و منطق تکفیری نیست چرا که مانند آنها هر برداشت متفاوت از برداشت عالم مطلوبمان را تکفیر و حتی مستحق مرگ می دانیم.
✍️اینکه مقام معظم رهبری در بسیاری امور مشی متفاوت از امام خمینی انتخاب و بکار بستند که قطعاً از اصول ابتدایی اجتهاد تا حق رهبری است چنانکه برداشت متفاوت امام خمینی در خصوص مبارزه و انقلاب تا حکومت و حاکمیت فقها در مغایرت آشکار با نظرات فقهی بسیاری از علمای گذشته و هم عصر امام بود و هیج کس دیگری را به دلیل تفاوت در برداشت و فهم فقهی تکفیر نکردند. ۱۱تیر۰۱

  تعداد بازديدها: 1505
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=93510
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.