تاريخ انتشار: 06 تير 1401 ساعت 23:22:02
نخستین همایش بین‌المللی تبیین اندیشه‌های امام خمینی (س) از منظر حقوقدانان برگزار شد

همزمان با هفته قوه قضائیه، همایش بین المللی تبیین اندیشه های امام خمینی (س) از منظر حقوقدانان با حضور مهمانان بین المللی، در محل سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش جماران از مرکز کانون وکلا، هم زمان با هفته قوه قضائیه این همایش با حضور مهمانان بین المللی ،در محل سابق مجلس شورای اسلامی ، برگزار گردید.

در ابتدا عبدلیان پور رئیس مرکز وکلا قوه قضاییه ضمن خوش آمد گویی به مهمانان به‌ تببین اهداف و ثمرات همایش پرداخت و پس از آن آیت الله‌کعبی عضو خبرگان رهبری و عضو هییت رییسه جامعه مدرسین به سخنرانی پرداخت و هدف از برگزاری این همایش را تنظیم منظومه‌حقوقی اندیشه های حضرت امام راحل ، تدوین دانشنامه فقهی حقوقی اندیشه های متعالی امام ، تبیین حقوق متقابل دولت و ملت در اندیشه های امام ، آشنایی با دیدگاه های حقوقدانان بین الملل در خصوص اندیشه های حضرت امام ، جمع آوری اطلاعات از اقصی نقاط جهان و شناخته شدن رویکرد امام و شاخص های این اندیشه در سایر رشته های حقوقی را عنوان کرد.

آیت الله کعبی با تاکید بر اندیشه های امام ، ایشان را مبتکر و‌مبدا و نظریه پرداز قوه‌موسس و قانون اساسی ایران نامید و گفت تجربه های مشابه‌ و کشور های انقلاب کرده مانند مصر ، نشان میدهند که این کشور ها نتوانستند در تدوین قانون اساسی موفق عمل‌کنند و به در نهایت با کودتا مواجه شدند.

امام خمینی غرب را با بحران برنامه ریزی مواجه کرد

پس از اجرای گروه تواشیح الوارثین آیت الله‌مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور در نخستین همایش تبیین اندیشه های امام‌خمینی از منظر حقوقدانان به سخنرانی پرداخت و ضمن تشکر از مرکز وکلا قوه قضائیه و سایر بانیان برگزاری همایش، به مهمانان بین المللی خیر مقدم گفت.

آیت الله مرتضوی مقدم گفت: ابعاد شخصیت امام‌برای خیلی از افراد مخصوصا نسل جدید ناشناخته مانده است. دیدگاه های امام فراملی فرا زمینه ای و فرا دینی است ، آنچه در دیدگاه امام است بشریت و انسانیت است لذا مرز ندارد ، سیاست مدار سیاست های امام را میفهمد حقوقدان دیدگاه های حقوقی امام را متوجه میشود و دانشمندان دیگر بر حسب تخصصشان امام را درک میکنند.

آیت الله مرتضوی مقدم با اشاره به هفته قوه قضائیه، عنوان کرد: از نظر امام خمینی قوه قضاییه نوین قوه ای است که احکام اسلامی و شرعی در آن اجرا شود ، قوه قضاییه نوین قوه ای است که عدالت محور، ظلم ستیز و حق گرا باشد.

رئیس دیوان‌عالی کشور افزود :عمده ترین شعار امام در زمان حیات نه شرقی و نه غربی بود. از دید حقوقدانان سراسر دنیا این یک‌دیدگاه نوین است و سیاستمداران بی اطلاع از اسلام‌را سر درگم‌کرده است چرا که دیدگاه امام‌چیز دیگری است.

شناخت صحیح حضرت امام، از زبان دیگران میسر میشود ، چه‌دوستان و چه دشمنان خارجی همگی از امام خمینی تعریف میکنند. برای مثال هنریکه‌سینجر به عنوان یک‌سیاست مدار کهنه کار و یک راهبرد شناس مهم امریکایی گفت: آیت الله‌خمینی غرب را با بحران برنامه ریزی مواجه کرد او با معیار هایی غیر از معیار های شناخته شده دنیا سخن میگفت و عمل میکرد ،گویی از جایی دیگر الهام‌میگرفت.

همچنین میخائیل گورپاچف رهبر شوروی سابق گفت: امام‌خمینی فراتر از زمان‌میسنجید و در قید زمان‌نمیگنجید

دکتر ادریس کتانی نویسنده مشهور مراکشی نیز گفته است: به‌عقیده من مهم ترین کار امام حفاظت از اسلامی ماندن انقلاب بعد از پیروزی بود من‌در متن انقلاب بزرگ الجزایر بودم و مردم با شعار های اسلامی به استعمار بیش از ۱۰۰ ساله فرانسه پایان دادند اما بعد از آن‌مارکسیست ها، اسلامی بودن را کنار زدند.

شکفتن اندیشه امام از سوریه تا دانمارک

در ادامه ی نخستین همایش تبیین اندیشه های امام از منظر حقوقدانان، استاد الحبوبی فقیه عراقی با تشکر از برگزارکنندگان مراسم، به سخنرانی پرداخت و عنوان کرد :

در بیان‌و توضیح قواعد ثانویه که به عنوان مسائل مثتنی از اصلی است ، حضرت امام بسیار تاکید داشتند. حضرت امام در سخنرانی های زیادی عنوان کردند که روشن فکران باید برای کسب رضایت خدا و تبیین عمومیات قواعد اسلام تلاش کنند.

سید محمدسعید حبوبی افزود: حضرت امام تلاش بسیاری کرد تا فقه اسلامی اجرایی شود ، امام به افکار غربی اجازه ورود به افکار و فقه اسلامی‌را نداد همچنین امام خمینی نو اندیشی بر اساس افکار اسلامی داشتند.

در ادامه دکتر قاسم عبدالخلیل عباس ، استاد دانشگاه دانمارک به جایگاه سخنرانی آمد و گفت: از طریق شناسایی ارتباط حقوق طبیعی و انسان دوستانه در اصول فقه اسلامی، و ارتباط آن با قانون گذاری اسلامی در میابیم مشی امام راحل با واقع بینی و علم گرایی همراه است و قانون گذاری باید بر اساس فطرت سالم شروع شود.گفتنی است امام فلسفه حقوقی را بر اساس فلسفه اسلامی طراحی کردند.

این استاد دانشگاه با افسانه ای خواندن رهبر انقلاب ، به سفر پل میشل فوکو به ایران و تحسین او از امام اشاره کرد.

پس از او منا تقی عبدالکریم رییس گروه حقوق دانشگاه سوریه ضمن تشکر از برگزار کنندگان این همایش و اشاره به حضور نخبگان حقوقی و فقهی بین المللی گفت : جمهوری اسلامی ایران توانسته پرچم اسلام را بر افراشته نگه دارد و به همه این پیروزی را نشان دهد. انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک قاعده اساسی برای جهان مدرن به شمار می آید.

تقی عبدالکریم افزود : ایده های امام به عنوان اساس و اصول این تمدن است و ایت الله خامنه ای پس از امام آنها را اجرا کرد. این مسئله سبب شد تا این ایده های تئوری به صورت عملی محقق شوند، بنابر این جمهوری اسلامی ایران جایگاهی بسیار برجسته در جامعه مدرن، بخصوص در نظم جهانی جدید دارد.

رئیس گروه حقوق دانشگاه سوریه ادامه داد: در وصیت امام آمده است که ای مستضعفان جهان و ای مسلمانان قیام و تلاش کنید حق خود را با قدرت بگیرید و از هیاهو جهانیان نترسید، تلاش کنید حاکمان جنایتکار را از کشور خود طرد کنید، آنهایی که دشمن خدا و اسلام هستند.

گفتنی است منا تقی عبدالکریم با مقاله ای تحت عنوان نظام و جامعه بین الملل در اندیشه امام خمینی در فراخوان ارسال آثار ، به دبیرخانه همایش، شرکت کرده است.

  تعداد بازديدها: 892
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=93453
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.