تاريخ انتشار: 04 خرداد 1401 ساعت 15:02:16
فاجعه نسل سوزی ۲۴۰۰۰

✍️اینکه هشدار پیرسالی و نرخ رشد منفی جمعیت کشور به پخش سریال های نخ نمای تکراری تلویزیون می ماند و حداقل بیانگر ناتوانی مسئولین در حل مشکلی است که خود تهدید امنیت موجودیت کشور می خواند حتماً ادعایی نیازمند راستی آزمایی مراکز علمی مستقل است اما مرکز پژوهش های مجلس با انتشار نتایج نگرش سنجی انجام شده مدعی است.
* کاهش میزان فرزندآوری به عنوان یک الگوی غالب در کشور در شرایطی شکل گرفته که مرور مجموعه نگرش سنجی‌های صورت گرفته نشان دهنده افزایش مطلوبیت فرزندآوری طی دهه ۹۰ بوده است.
* براساس نتایج "پیمایش ملی خانواده" در سال ۱۳۹۶ بیش از ۶۰٪ جامعه نمونه بر مطلوبیت سه فرزند و بیشتر تاکید ورزیده اند.
* نتایج مذکور در حالی است که در سال "پیمایش بررسی نگرش‌ها و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی در ایران" ۱۳۷۵ تنها ۱۵٪ جامعه به سه فرزندی و بیشتر از آن تمایل داشته‌اند.
✍️بسیاری از دانشمندان و محققین جامعه شناسی کشورمان معتقدند کاهش تمایل به ازدواج و فرزند آوری به شدت متاثر از کاهش شدید ضریب امید به آینده و شرایط متلاطم اقتصادی است ، شرایطی که با افزایش موارد پرداخت امدادی دولتی به آحاد مردم به بازگشت ناپذیری گسترش فقر ناشی از رکود تورمی بی سابقه و مزمن تاکید دارد. وضعیت به شدت درهم پیچیده ، بغرنج و مبتلا به فساد ساختاری که بدون بازگشت عالمانه و معقول به قوانین و قواعد اقتصادی علاج ناپذیر خواهد ماند.
✍️اینکه قیمت لیتر شیر امروز نسبت به قیمت شیر دهه شصت مبتلا به جنگ ، سقوط درآمد نفتی و فقدان زیر ساخت های تولیدی در کشور با افزایش ۲۴ هزار برابری همراه بوده است ، یعنی امروز برای خرید بطری شیر یک تومانی دهه شصت باید ۲۴۰۰۰ تومان پرداخت کنیم نکته ساده و بسیار بدیهی که گویی مقامات عالی کشورمان قادر یا مایل به درکش نیستند ، لذا با انکار تاثیر فاجعه بار گران سازی معیشت طی تمام سال ها که ماهیتاً چیزی جز استقبال از منازعه مستقیم با کشورهایی که دشمن می دانیم نیست مدام به اتهام سازی علیه ملت می رسیم ، ملتی که به دلایلی مانند رفاه طلبی ،  غربزدگی و دشمن پذیری و مسئولیت ناپذیری از خانواده و فرزند آوری یا جوان سازی جامعه شانه خالی می کنند بدون آنکه جسارت گفتن از نقش مسئولان در گران سازی زندگی معیشتی حداقلی از شیر یک تومان دهه شصت جنگی به ۲۴۰۰۰ تومان روزگاری که به ادعای رئیسی قادر به دریافت دلار ۳.۸ میلیون بشکه نفت فروخته شده روزانه هستیم.
✍️اینکه همه مردم شرکت کننده در راهپیمایی های اعتراضی بهمن ۵۷ نگران حضور صدها نفر ایستاده در اسکلت مسقف ساختمان نیمه کاره پزشکان نبش خیابان شادمان - آزادی بودند حرفی نیست ، تصویری که هنوز هم بیننده را به حیرت وا می دارد اما شاید ناخودآگاه به فروریختن ساختمان نوساز ده طبقه متروپِل آبادان هم برساند ، اسکلت مسقف که وزن صدها نفر در هر طبقه را متحمل بود و ساختمان نوسازی که تحمل حفظ خود را هم نداشت و شاید بررسی تفاوت دو بنای شادمان و متروپل به فهم چرایی رسیدن از شیر یک تومانی دهه شصت جنگی به شیر ۲۴۰۰۰ تومانی ۱۴۰۱ که بر درآمد نفتی ۳.۸ میلیون بشکه ۱۰۰ دلاری هم متکی است یاریمان کند.
✍️اینکه نگران حرکت سریع کشور به سمت پیرسالی باشیم حتماً ضروری است هر چند سقوط نرخ رشد جمعیت در تمام نقاط کشور یکسان نیست چنانکه استان های گرگان ، کردستان ، سیستان ، بلوچستان ، بخش هایی از خوزستان و برخی دیگر حتی از رشد بالای ۴٪ برخوردار و البته بسیاری نقاط مانند تهران ، مشهد ، قم تا گیلان و مازندران تا تبریز و اصفهان یا کرمان تا سمنان و سایر نقاط کشور سال ها است به سقوط ضریب رشد تا ارقام منفی مبتلا و شاید برای بازگشت شرایط جمعیتی فرصتی نداشته باشند و در آینده نچندان دور تغییر شرایط جمعیتی یا نسل سوزی گران سازی شیر یک‌ تومانی دهه شصت جنگی به شیر ۲۴۰۰۰ هزار تومانی درآمد سرشار نفتی قابل وصول کمترین نقطه آسیب پذیری کشورمان باشد. ۴خرداد۰۱

  تعداد بازديدها: 2951
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=93156
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.