تاريخ انتشار: 06 آذر 1400 ساعت 23:10:36
مهم‌تر از مذاکرات وین

با اینکه موضوع مهم مذاکرات وین در هشتم آذر (دوشنبه همین هفته) از جهات مختلف برای کشور و مردم دارای اولویت است ولی به ‌نظر می‌رسد مهم‌تر از مذاکرات وین، اکنون حوادث اصفهان است.
در حوادث دو روز اخیر اصفهان، نه برخوردی که با کشاورزان شد قابل قبول است و نه کاری که عده‌ای با شکستن لوله آب در مسیر یزد انجام داده‌اند. این نوع اقدامات نه‌تنها مشکل را حل نمی‌کنند بلکه اوضاع را پیچیده‌تر کرده و گره کار را کورتر می‌کنند.
مشکل آب، برای کشورمان یک مشکل اساسی است که باید تلاش برای حل آن در فهرست اولویت‌های حاکمیت و دولت قرار بگیرد. این مشکل در چهار استان خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد اکنون حادتر و پیچیده‌تر است و باید در صدر مسائل مهم کشور به آن پرداخته شود.
متاسفانه در چند سال اخیر با این موضوع به صورت شعاری برخورد شده و اقدام اساسی برای حل مشکل مردم این چهار استان صورت نگرفته است. برخورد با کشاورزان اصفهانی برای پایان دادن به تجمع آنها در زاینده‌رود، واقعه‌ای بود که از دولت سیزدهم با توجه به شعارهای مردمی بودن این دولت بسیار دور از انتظار بود. حتی اگر قصور یا تقصیری هم از کشاورزان تجمع‌کننده در زاینده‌رود سر زده باشد، راه‌های منطقی و مسالمت‌آمیزی برای برخورد وجود دارند که قطعاً نتیجه‌بخش هستند. علاوه بر اینکه کشاورزان، قشر زحمتکش و شریفی هستند، بسیاری از حاضران در تجمع زاینده‌رود از خانواده‌های شهدا و جانبازان بودند. حتی اگر هیچ عضو خانواده شهید و جانبازی هم در میان آنان نباشد، اصولاً با مردمی که در پی مطالبه حق خود هستند باید با حُسن‌ خلق و رفتار مسالمت‌آمیز برخورد کرد. در تعبیرات امام خمینی بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی، مردم «ولی‌نعمت‌ها»، «صاحبان کشور» و «به وجود آورندگان اصلی انقلاب و نظام» دانسته شده‌اند. مسئولان و کارگزاران در هر منصب و مقامی که باشند، باید خود را خادمان مردم بدانند و با تمام توان در جهت حل مشکلات آنها تلاش کنند. برخوردهای قهری با مردم بهیچوجه قابل قبول نیست و نه‌تنها هیچ مشکلی را برطرف نمی‌کند بلکه مشکلات موجود را نیز پیچیده‌تر کرده و میان مردم و حکمرانان فاصله ایجاد می‌کند.
از رفتار قهری بدتر، وارونه جلوه دادن واقعیت‌هاست. اینکه با مردم برخورد شود و سپس با توسل به ترفندهای تبلیغاتی تلاش‌هائی برای وارونه جلوه دادن آنچه رخ داده است به عمل آید، علاوه بر اینکه افکار عمومی را قانع نمی‌کند، اعتماد مردم به مسئولین و دستگاه‌های تبلیغاتی را مخدوش می‌نماید. هیچ چیز بهتر از برخورد صادقانه با مردم نیست کمااینکه هیچ چیز بدتر از دروغ گفتن به مردم نیست. برخورد صادقانه با مردم همواره راهگشاست و مردم وقتی از کارگزاران نظام صداقت ببینند حاضرند با سختی‌ها و نارسائی‌ها کنار بیایند و بسیاری از مشکلات را نیز تحمل کنند. اگر در جائی واکنش منفی و اقدامات خشم‌آلودی از مردم دیده می‌شود، نتیجه بی‌صداقتی‌های مسئولین است.
در حوادث اصفهان، جای خالی روحانیت برای حمایت از مردم و ایفای نقش ناصحانه نسبت به کارگزاران کاملاً مشهود است. روحانیت و مرجعیت در طول تاریخ در هر زمان که مشکلی برای مردم پیش می‌آمد، به صحنه می‌آمدند و آن را حل می‌کردند و مردم را از درد و رنج نجات می‌دادند. در مشکلات امروز اصفهان و سه استان دیگر که درگیر کمبود یا مدیریت نادرست آب هستند، علمای دین می‌توانند به صحنه بیایند و با روش ناصحانه و هدایتگرانه نسبت به مسئولین و حامیانه نسبت به مردم، این مشکل را نیز حل کنند. مردم، چیزی بیش از حق واقعی خود برای یک زندگی شرافتمندانه نمی‌خواهند. این مطالبه منطقی را می‌توان با مدیریت عاقلانه و عادلانه و با برخورد منطقی برآورده کرد. اگر دولتمردان ما اکنون فکرشان را بر چگونگی بهره‌برداری از مذاکرات وین متمرکز کرده‌اند، خوبست ولی به این نکته توجه کنند که مهم‌تر از مذاکرات وین، تامین حقوق مردم است. مردم، پشتوانه اصلی نظام هستند و با برخورداری از این پشتوانه است که پیروزی در صحنه‌های بین‌المللی تضمین می‌شود.

*جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 720
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=91447
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.