تاريخ انتشار: 22 مهر 1400 ساعت 22:57:18
ماجرای دو ترور ناکامِ آیت‌الله اشرفی اصفهانی توسط سازمان منافقین

آیت‌الله عطاءالله اشرفی اصفهانی، در بیست‌وسوم مهرماه 1361 توسط اعضای سازمان منافقین ترور شد و به شهادت رسید. اما براساس اسناد و شواهد تاریخی، این اولین سوءقصد منافقین به جان آیت‌الله اشرفی اصفهانی نبود.

پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ آیت‌الله عطاءالله اشرفی اصفهانی، از روحانیون مبارز در دوران نهضت اسلامی و امام جمعه کرمانشاه، در بیست‌وسوم مهرماه 1361 توسط اعضای سازمان منافقین ترور شد و به شهادت رسید. اما براساس اسناد و شواهد تاریخی، این اولین سوءقصد منافقین به جان آیت‌الله اشرفی اصفهانی نبود، بلکه پیش از این نیز چندین مرتبه منافقین قصد ترور ایشان را داشتند که هر یک از این سوءقصدها به دلایلی ناکام مانده بود.

در کتاب «زندگی و مبارزات آیت‌الله شهید اشرفی اصفهانی» که توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده، درباره این ترورهای ناکام می‌خوانیم: اولین سوء‌قصد به آیت‌الله اشرفی در سال 1360 انجام شد. در ماه رجب 1400هجری قمری (1358ه.ش)، خانه‌ شهید محراب و خانه‌های همسایگان به وسیله‌ بمب صوتی که نزدیک آن کار گذاشته شده بود، به لرزه درآمد به طوری که کلیه‌ شیشه‌های این خانه‌ها شکست.

آیت‌الله اشرفی‌اصفهانی به هنگام وقوع این حادثه به زیارت حضرت امام رضا(ع) مشرف شده بود. ضدانقلاب این بار ناکام ماند. در این ترور فردی که بمب را جاسازی کرده بود نریمان آذرافروز اهل روستای جان جمال از توابع شهرستان سنقر کلیایی بود که بعدها شناسایی و به دار مجازات آویخته شد. این افراد به خاطر درک نادرست از ماهیت سازمان‌هایی چون مجاهدین خلق جذب آن شده بودند.

دومین سوء‌قصد نافرجام در رمضان سال 1402ه.ق (تیر 1360) اتفاق افتاد. بر اساس گزارش خبرنگار کیهان از کرمانشاه، ساعت 12:30، هنگامی که آیت‌الله حاج‌آقا عطاء‌الله اشرفی اصفهانی امام جمعه‌ کرمانشاه و یک‌تن از محافظین ایشان، قصد ورود به مسجد بروجردی را داشتند، سه مهاجم مسلح که در داخل یک پیکان زرد رنگ در مقابل مسجد کمین کرده بودند، به آنها حمله ور شدند. بر پایه‌ همین گزارش مهاجمان مسلح ابتدا قصد داشتند با مسلسل كلاشینکف به سوی امام جمعه تیراندازی کنند ولی به علت گیر کردن تیر در لوله‌ اسلحه، موفق به این کار نشدند. مهاجمان سپس به هنگام فرار یک عدد نارنجک به طرف امام جمعه پرتاب کردند، که بر اثر انفجار آن، یک زن شهید و پنج نفر مجروح شدند. همین گزارش حاکی است به دنبال این حادثه، دو اتومبیل ژیان با ایجاد تصادف ساختگی راه را بستند و دقایقی بعد که پلیس و سپاه سر رسیدند، مهاجمان مسلح و سرنشینان دو اتومبیل ژیان از صحنه‌ حادثه گریختند.

در پی سوء‌قصد نافرجام به جان آیت‌الله اشرفی اصفهانی، امام جمعه‌ کرمانشاه، وی در گفتگویی اظهار داشت: در این گونه سوء‌قصدها، مسئله‌ جان خود من مطرح نیست زیرا من شخصا آماده‌ شهادتم، ولی حفظ جان شخصیت‌ها از نظر روند سیاسی مملکت باید مورد توجه قرار گیرد.

بانویی که در جریان سوء‌قصد نافرجام آیت‌الله اشرفی اصفهانی، هدف ترکش نارنجک ضدانقلابیون تروریست قرار گرفت، در بیمارستان آیت‌الله طالقانی درگذشت. در جریان این حادثه، چهار تن دیگر به طور سطحی مجروح شدند.

منافقین در اقدام بعدی خود سرانجام آیت‌الله اشرفی اصفهانی را در 23 مهرماه 1361 به شهادت رساندند.

  تعداد بازديدها: 1416
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=91004
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.