تاريخ انتشار: 13 مهر 1400 ساعت 16:02:13
آیا مشکل تولید دسترسی به مجوز آغاز کسب و کار است؟!

✍️حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور ضمن گلایه از گرانی های عمومی خطاب به مقامات دولتی دستور داد تا ضمن دو هفته نسبت به مهار گرانی های اخیر اقدام کنند. حجت الاسلام محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه هم در جلسه امروز این قوه خطاب به دادستان های سراسر کشور دستور مشابه داشتند. سردار قالیباف ریاست مجلس هم امروز تصویب قانون کاهش مدت صدور مجوز کسب و کار را گامی بلند در افزایش رونق اقتصادی و تولید اعلام کردند.
✍️اما مجلس به ریاست قالیباف هنوز توضیح نداده است آیا مشکل تولید دسترسی به مجوز آغاز کسب و کار است؟ آیا هزاران واحد تولیدی راکد و تعطیل شده مشکل مجوز ادامه فعالیت داشتند؟ آیا مشکل نوسانات مستمر قیمت دلار و دسترسی به دلار آزاد و امکان ثبت سفارش قانونی با سهولت دسترسی به مجوز کسب و کار رفع خواهد شد؟ آیا بانک ها برای رفع مشکل نقدینگی و پرداخت تسهیلات ارزن قیمت منتظر ارائه مجوز کسب و کار واحدهای کوچک تا ابر مراکز تولیدی هستند؟
✍️آیا اخذ کنندگان مجوز کسب و کار مثلاً تاسیس یک واحد آموزشی غیر انتفاعی به محض اخذ و ارائه مجوز مذکور مانند فریدالدین جان حدادعادل ، الیاس خان قالیباف ، مظفر خان و بسیاری قادر به گرفتن تسهیلات بانکی فوری و ملک رایگان یا ارزان شرایطی چند صد میلیارد تومانی از بنیاد مستضعفان ، ستاد اجرایی ، شهرداری و ... خواهند بود؟ آیا مجوز کسب و کار تفاوتی با مدارک واقعی تحصیلی عالی ارشد و دکتری لشکر چند میلیونی بیکار دارد؟ آیا همه جوانان به محض فارغ التحصیلی و ازدواج میثم فرزند عزیز حسین مظفر و داماد گرامی مهدی کوچک زاده امکان اشتغال بعنوان شهردارِ قالیباف و ریاست بر تاکسیرانی تهران را خواهند داشت ؟ آیا مجوز کسب و کار بدون پشتوانه قدرت تبدیل به امکانات و تسهیلات فوری و ارزان چیزی جز مقوای بی ارزش خواهد بود؟
✍️سوال درست این است که برای برخورداری یکسان آحاد مردم از تسهیلات و امکانات عمومی و دولتی مندرج در اصل سوم قانونی اساسی به کدام قانون مصوب ۴۲ساله گذشته می توان اشاره کرد؟ آیا قانون تسهیل دریافت مجوز کسب و کار فاقد پشتوانه تسهیلات و امکانات راهی برای دلخوشی بی فایده ی ملت نیست؟ آیا مصوباتی از این دست کارکردی جز فضای مناسب در راستای تامین حوائج سیری ناپذیر صاحبان رانت اجتماعی- سیاسی دارد؟ قوانینی مانند رفع موانع صدور مجوز کسب و کار بدون پشتوانه تامین عادلانه دسترسی عمومی به امکانات و تسهیلات قطعا ماموریتی جز مشروع سازی چپاول منابع عمومی توسط حلقه های متصل به رانت قدرت نخواهد داشت.
✍️تصاویر برخورد خشونت آمیز ماموران تیم حفاظتی و انتظامی همراه رئیسی با اهالی معترض روستای گنجگان استان کهگیلویه و بویراحمد سوژه پُر تکرار امروز فضای مجازی بود تا همه بدانیم حضور تشریفاتی و امنیتی در میان مردم هرگز به معنای مردمی بودن نیست ، هر چند رئیسی در برابر دوربین راننده و عناصر را مواخذه هم کرده باشد که گمانه زنی مبنی بر ریاکاری را تقویت می کند.
✍️اینکه چمران رئیس شورای شهر تهران اظهار کردک پروژه های شهرداری تهران به ارزش ده ها هزار میلیارد تومان به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه واگذار می شود مطلب جدیدی نیست چرا که حداقل طی ۱۶ سال مدیریت شهرداری احمدی نژاد و قالیباف و خویشانشان در سایر شهرهای بزرگ هم بر همین رول عمل شده است ، اما اگر بدانیم که اعطای پروژه های عمرانی به قرارگاه سازندگی خاتم به منزله ایجاد رانت انحصاری توزیع ثروت و امکان اشتغال در تهران و کشور به قرارگاه خاتم است شاید سوال مناسبی است اگر بپرسیم اولاً چرا نیروی نظامی - امنیتی کشور باید مسئول توزیع فرصت های شغلی و ثروت تعیین شود؟ ثانیاً با وجود واقعیاتی از این قبیل مصوبات مانند رفع موانع مجوز کسب و کار ریشخند مردم ایران نیست.
✍️رشاد رئیس شورای حوزه علمیه تهران اظهار کرد: امروز گم‌ شده حوزه و دانشگاه افرادی همچون حسن‌زاده آملی هستند متاسفانه این نسل در حال از بین رفتن هستند. باید چاره‌اندیشی کنیم. اما توضیح نداده است حدود چهل سال با نشستن در شوراهای عالی انقلاب فرهنگی و ریاست حوزه و مناصبی از این دست منشا کدام خیر و برکت بوده است و چرا هنوز نمی داند مشکل حوزه و دانشگاه فقدان تک ستاره هایی چون مرحوم علامه حسن زاده نیست بلکه مشی غیر علمی حوزه و دانشگاه های ما در برخورد با فعالیت علمی و پژوهشی است . حوزه و دانشگاهی که دهه ها است انجام تحقیق علمی فارغ از پیشداوری را جرم انگاری کرده است. ۱۳مهر۰۰

  تعداد بازديدها: 2424
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=90911
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.