تاريخ انتشار: 10 اسفند 1399 ساعت 23:42:53
سی تا سی میلیارد دلار

✍️براساس گزارش اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار پس از ، لبنیات ، خشکبار ، گوشت و پوشاک حالا میوه ارزان فصل هم از سبد خرید مردم حذف شده است.
✍️وزیر بهداشت ایران در حالی از عدم تخصیص یک میلیارد دلار مصوب ستاد عالی کرونا گلایه دارد که کنگره آمریکا بسته حمایتی  ۱۸۰۰ میلیارد دلاری بایدن برای مبارزه با کرونا را تصویب کرد.
✍️پس از پیگیری بی وقفه ایران علی الظاهر مقرر گردید مطالبات حدود ۱۵میلیارد دلاری ایران از کره جنوبی و عراق به مرور و به شیوه پرداخت مستقیم و غیر مستقیم پرداخت شود . هرچند تکلیف طلب حدود ۲۰میلیارد دلاری ایران از چین ، ۷میلیارد دلاری از هند ، ۸میلیارد دلاری از کره جنوبی ، ۵میلیارد دلاری از عراق و ۲میلیارد دلاری از ژاپن هنوز مشخص نیست  . البته ایران برای دریافت مطالبات ۳۰ میلیارد دلاری از کشورهای مذکور همچنان پیگیر و بطور مستمر از مجاری مختلف جهت آگاهی مردم اطلاع رسانی می کنند.
✍️رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم هزینه مداخله ایران در سوریه و لبنان را حدود ۳۰میلیارد دلار عنوان کرد که عملا به ‌کنار گذاشته شدن از ریاست کمیسیون مذکور منجر شد . رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی هنوز بر ادعای خود اصرار و تا این لحظه هیچ فرد و دستگاه مسئولی در خصوص کم و کیف ادعای هزینه ۳۰ میلیارد دلاری در پرونده سوریه و لبنان مایل به توضیح نیست.
✍️بابک زنجانی طی سال های آغاز تحریم بانکی و نفتی تنها یکی از موارد کشف و اعلام شده چپاول اموال و دارایی عمومی کشور است که بنابر اعلام مجاری ذیربط موفق گردید طی مدت بسیار کوتاهی تحت عنوان دور زدن تحریم نفتی بالغ بر ۲.۵میلیارد دلار از منابع عمومی را چپاول کند ، یا اسناد مالی ضبط شده در بانک آلمان به مبلغ ۴میلیارد دلار حتما نمونه ی این قبیل ندانم کاری یا همدستی در غارت دارائی مردم ایران بود . اینکه طی دو دهه آغاز و تشدید تحریم های هسته ای چه میزان از دارایی مردم ایران با تکیه بر شیوه های مذکور برون سپاری شد نمی دانم.
✍️و اینکه چه میزان از منابع مالی کشور توسط افراد حقیقی و حقوقی با هدف حفظ ارزش دارایی خصوصی و عمومی تحت عناوین مختلف به سایر کشورها منتقل گردید یا با تبدیل به طلا و دلار عملا از چرخه اقتصاد جاری و مولد خارج شده است هم قطعا برای هیچ کس روشن نیست ، اما می دانیم تنها در یک مورد با اعلام پیش فروش سکه بانکی ظرف حدود سه ماه حدود یک میلیارد دلار از جریان اقتصاد خارج و به اقتصاد غیر مولد و راکد اما مطمئن از حافظ ارزش پایه دارائی وارد شد.
✍️یا اینکه چه مقدار کالای مصرفی از مجاری قانونی فاقد ثبت رسمی و حقوق گمرکی مانند معابر ، ته لنجی و ملوانی یا مناطق آزاد تجاری ، ویژه اقتصادی ، بازارچه ها ، ... و قاچاق وارد کشور شده و هزینه چنین واردات عظیم و غیر قابل تصوری توسط چه کسانی و با استفاده از کدام شیوه ی غیر قانونی پرداخت می شود هیچ کس نمی داند . حجم عظیم کالا که در شرایط معمول باید توسط شرکت های شناخته شده ی دارای مجوز رسمی از طریق مجاری قانونی و با پرداخت حقوق گمرکی انجام شود وضعیتی که از دلایل نابودی اقتصاد تولیدی کشور می باشد.
✍️شاید کمتر از مقدار افزایش هزینه حق حمل و نقل و بیمه پرداختی بابت واردات کالای قانونی از مجاری گمرک شنیده باشیم ، افزایش پرداختی شاید حدود ۸میلیارد دلار که به دلیل تحریم ها با دو مقصد و مبدا سازی به سمت بنادر کشورمان وارد و تخلیه می شوند هزینه قابل توجهی که در افزایش ابتدایی قیمت قابل ارائه کالای ورودی لحاظ و نهایتا به خریدار تحمیل می شود.
✍️ایران در تولید برق پاک از محل منابع تجدید پذیر مانند خورشید و باد علی رغم برخورداری از شرایط اقلیمی بسیار مناسب تقریبا در آخرین رتبه جهانی قرار دارد ، ضمن اینکه بدون برخورد با هیچ مشکل داخلی و بین المللی در حال تولید حدود ۸۳هزار مگاوات برق آبی و سیکل ترکیبی است . برقی که حتی علی رغم شدیدترین تحریم های اقتصادی تنها در دولت روحانی حدود ۲۳هزار مگاوات بهره برداری جدید داشته است.
✍️لذا کشور همچنان نیازمند شنیدن توضیحات منطقی از مسئولینی است که با تحمیل فشارهای غیر قابل تصور بین المللی به کشورمان مدعی ضرورت تولید برق اتمی با هزینه ۶ برابر هستند ، برقی که در بهترین شرایط ممکن شاید در ۱۴۰۵ با اتمام طرح توسعه نیروگاه بوشهر و افزایش چند صد برابری حجم غنی سازی و بدون توجه به هزینه مالی و سیاسی چنین دسترسی شاید بتواند به حدود ۲٪ از برق تولیدی کشور برسد.
✍️شاید سوال مناسبی است که چرا در خصوص سهم اثرگذاری تصمیمات در حوزه سیاست خارجی مانند حضور سپاه برون مرزی در موضوع لبنان تا سوریه یا عراق تا یمن و غیره شفاف سازی و حتی طرح بحث و گفتگوی کارشناسی فارغ از تهدید و فشار انجام نمی شود؟ چرا مباحثی مانند موضوع هسته ای علی رغم اثرگذاری در تمام شقوق زندگی امروز و فردای کشور نمی تواند مورد بحث و بررسی باشد؟ ۱۰اسفند۹۹

  تعداد بازديدها: 2948
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=88853
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.