تاريخ انتشار: 25 شهريور 1399 ساعت 21:47:41
مذاکره مستقیم رهبران

✍️رئیس جمهور روحانی در جلسه غیر حضوری شنبه اظهار کرد: حتی کشورهای دوست ایران هم به دلیل تحریم حداکثری یکجانبه آمریکا علیه ایران از انتقال پول های کشورمان امتناع می کنند.
✍️روحانی حتی در سال آخر دور دوم ریاست جمهوری هم از جسارت لازم برخوردار نیست تا با بیانی ساده ، دقیق و روشن به دلایل ناتوانی ایران یا امتناع کشورهای دوست در انتقال مطالبات کشورمان اشاره کند.
✍️روحانی هنوز شجاعت بیان دلایل و عوامل داخلی سنگ اندازی در مسیر موفقیت برجام را ندارد . هنوز از اشاره مستقیم و بی ابهام به عوامل مخل انعقاد قرارداده های بزرگ و موثری چون کنسرسیوم نفتی (فرانسه ، چین و مالزی) پس از برجام طفره می رود ، روحانی هنوز از اشاره به میزان دارایی و مطالبات مسدود شده کشورمان در کشورهای دوست مستأصل است.
✍️وقتی پوتین رئیس جمهور روسیه در آخرین سفر به تهران بدون طی مراسم استقبال رسمی مستقیما به پاستور و دیدار مقام معظم رهبری رفت تا در خصوص تصمیمات و اقدامات مشترک دو کشور در سوریه ، عراق و در برابر داعش گفتگو کند ، یا زمانیکه آبه نخست وزیر ژاپن برای تحویل نامه ترامپ رئیس جمهور آمریکا به مقام معظم رهبری عازم پاستور شد ، شاید معنای موادی از اصول قانون اساسی مبنی بر مسئولیت رهبری در تعیین سیاست های کلی نظام و فرماندهی کل نیروهای مسلح ملموس شد.
✍️رئیس جمهور عنوان مشترک بالاترین مقام اکثر کشورها است که در برخی کشورها به امپراطور ، پادشاه ، ملکه ، صدراعظم و نخست وزیر تعریف می شود.
✍️اما براساس قانون اساسی کشورمان رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و موظف به اتخاذ تدابیر مناسب در جهت تحقق سیاست های کلی ابلاغی ، اهداف مصوب شوراهای عالی ، مصالح اعلامی و مصوبات مجلس است . البته رئیس جمهور با ریاست و عضویت در برخی مراکز عالی تا حدودی از امکان اثرگذاری در تصمیم سازی برخوردار است که روسای جمهور عملا جز در دوره ریاست جمهوری مرحوم هاشمی چنین نبودند.
✍️رئیس جمهور یا عناوین مشابه مذکور در تمامی کشورها جز ایران و انگلیس عملا بالاترین مقام سیاسی و فرمانده نیروهای مسلح شناخته می شوند ، لذا برخلاف رئیس جمهور ایران و نخست وزیر انگلیس می توانند راسا در مناسبات سیاسی و نظامی دوجانبه تا بین المللی تصمیم گیری و اقدام کنند.
✍️رئیس جمهور مانند تمامی مقامات اجرایی می تواند فاقد انگیزه یا توان تحقق سیاست ، اهداف و راهبردهای مورد نظر و ابلاغی رهبری باشد ، چنانکه مقام معظم رهبری طی بیش از سه دهه گذشته مکرر نسبت به عملکرد فرهنگی ، علمی ، اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی ، خارجی وروابط بین الملل دولت ها رضایت نداشته ، لب به انتقاد و اعتراض گشودند.
✍️مذاکرات دوازده ساله هسته ای که توسط چهار تیم در سه دولت پیگیری شد ، دقیقا با چنین وضعیت بغرنج و دشواری روبرو بود چنانکه روسای چهار تیم مذاکره کننده به دشواری و پیچیدگی مذاکره و اراده خصمانه گروه مقابل تاکید کردند . مقام معظم رهبری هم بعنوان بالاترین مقام سیاستگذار کشور بارها بر لزوم تحمیل خواسته های ایران بر جمع جهانی مذکور اصرار  داشتند.
✍️تیم مذاکره کننده چهارم با مسئولیت دکتر ظریف در حالی در برابر پنج عضو دارای حق وتوی شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه ی آلمان و نماینده اروپا نشستند که دستیابی به تفاهمی بین المللی در مشروعیت حق ایران در ادامه غنی سازی را مهم و شکست حصر تحریم های شورای امنیت را بزرگ می دانستند ، در حالی که مقام معظم رهبری موارد مذکور را ناچیز و بر عقب نشینی و پذیرش شکست کامل اراده جهانی در برابر ایران تاکید می فرمودند که از نگاه رئیس جمهور و تیم همراه ناممکن می نمود.
✍️مقام معظم رهبری با توجه به ضرورت رفع تنگناهای اجتماعی و اقتصادی امروز ایران که ناشی از تحریم یکجانبه حداکثری آمریکا یا بی کفایتی مسئولین کشورمان است و عرصه را بر مردم تنگ و به فرمایش رئیس جمهور حتی به عدم همراهی حداقلی کشورهای انگشت شمار دوست منجر کرده است می توانند براساس نص اصول قانون اساسی راسا بعنوان عالی ترین مقام کشورمان به مذاکره مستقیم یا غیر مستقیم با عالی ترین مقامات سایر کشورها علی الخصوص رهبران کشورهای دوست اقدام کنند تا همانند مذاکره مستقیم با پوتین ، اسد و .... آنها را نسبت به رفع موانع ترغیب و حداقل به پرداخت فوری مطالبات کشورمان ناچار نمایند.
✍️مقام معظم رهبری همانطور که در موضوع افزایش بنزین فرمودند: نمی توانم نظر کارشناسی بدهم اما از تصمیم سران قوا بطور کامل حمایت می کنم ، می توانند براساس اختیارات مندرج در قانون اساسی مدیریت عالی مذاکرات سیاسی و نظامی را بطور مشخص به رئیس جمهور یا سایر مقامات عالی تفویض نمایند چنانکه اختیار تصمیم گیری در پرونده لبنان ، سوریه ، عراق ، یمن ، افغانستان و برخی دیگر را به فرمانده سپاه قدس تفویض فرموده
بودند.۲۵شهریور۹۹

  تعداد بازديدها: 3704
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=87202
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.