تاريخ انتشار: 25 مرداد 1399 ساعت 21:26:00
فرجام ارزشمند برجام

✍️آمریکا پس از جنجال و تلاش فراوان و علی رغم حماقت صدور بیانیه شیخ نشینان شورای همکاری خلیج فارس ، نهایتا در جلب حمایت جهانی و اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای رای به لغو رفع تحریم تسلیحاتی ایران مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ شکست خورد.
✍️بیانیه های صادره انگلیس ، فرانسه و آلمان همراه با تاکید روسیه و چین در لزوم پایبندی همه به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ بعنوان مهمترین سند بررسی و همکاری با ایران بر درک اهمیت بیش از پیش برجام اشاره دارد ، سند بین المللی بسیار معتبری که حتی متحدین راهبردی آمریکا توانستند در اقدامی بدیع و بی سابقه با استناد به این سند از پذیرش خواست رسمی و اراده  آمریکا سرپیچی کنند.
✍️جمهوری اسلامی ایران براساس قطعنامه ۲۲۳۱ می تواند از اواخر مهر ماه نسبت به خرید و فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی با سایر کشورهای اقدام کند تا علاوه بر صادرات بسیار پر سود تسلیحات و تجهیزات نظامی نسبت به تامین موارد پیچیده و خاص
 مورد نیاز سازمان نظامی کشور عمل نماید.
✍️اما شاید برای بسیاری این سوال مطرح باشد که چرا کشورهای انگلیس ، فرانسه ، آلمان یا روسیه چین ، اتحادیه اروپایی ، ژاپن و ... با همین سبک و سیاق در مقابل تحریم مالی و بانکی آمریکا علیه ایران مخالفت و اقدام نکردند تا آمریکا ناچار از بازگشت و تمکین در برابر برجام گردد؟
✍️واقعیت این است که قدرت ساختاری ، ظرفیت اقتصادی و حاکمیت غیر رسمی آمریکا بر مجاری مبادلات تجارت جهانی و اقتصاد تکنولوژی های نوین به نوعی است که حتی جمع روسیه ، چین ، اتحادیه اروپایی و ... هنوز هم قادر به عبور از آن نبوده و بابت تخطی از اراده آمریکا متحمل هزینه های بسیاری می شوند چنانکه دو کشور تحت تحریم آمریکایی روسیه و چین پس از دو سال هنوز حتی موفق به طراحی مکانیسم عملی مبادله بدون دلار بین دو کشور نشدند.
✍️پومپئو وزیر خارجه آمریکا پس از شکست قطعنامه پیشنهادی تاکید کرد: آزاد گذاشتن ایران برای تجارت تسلیحاتی جنون محض است ، آمریکا اجازه نخواهد داد تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در موعد مقررش لغو شوند ، یعنی ما همچنان باید در حفظ دلایل شکست آمریکا با دقت حرکت کنیم.
✍️ایران پس از عبور از آخرین سنگ اندازی آمریکا و حضور همزمان و موفق دکتر ظریف وزیر امور خارجه ی ایران در بیروت باید بر موضوع علنی سازی روابط امارات و اسرائیل و ابراز تمایل برخی دیگر از شیخ نشینان به روابط با رژیم اشغالگر فلسطین متمرکز تا با همراه سازی مردم و دولت های منطقه و جهان اسلام مانع از تحقق خواست صهیونیسم در نزدیکی به مرزهای کشورمان باشد.
✍️ایران می تواند با انتخاب های معقول و پس از پایان تحریم تسلیحاتی نسبت به صادرات رسمی و قانونی تسلیحات به سایر کشورهای متقاضی و مورد نظر مانند سوریه اقدام تا ساز و کار تامین امنیت پایدار در سوریه را تثبیت و خط مقاومت از سوریه تا غزه را بدون واسطه و اراده دیگران ممکن سازد.
✍️دکتر ظریف وزیر امور خارجه ی کار بلد ایران پس از بازگشت از بیروت قطعا باید راهبرد تنش زدایی و توام با بومی سازی امنیت منطقه و خلیج فارس را پیگیری و با زمان بندی معقول کشورهای حوزه پیرامونی را بعنوان هدفی راهبردی به خط کند.
✍️همدلی و همصدایی ملی علی الخصوص قوای اصلی کشور همچنان مهمترین عامل و عنصر راهبردی قدرت ملی کشورمان محسوب می گردد ، ضرورتی که هر لحظه در هر موضوعی باید درک و مورد توجه آحاد مردم و مسئولین قرار گیرد . باید باور کنیم که آمریکا پس از خروج از برجام تا ساعاتی قبل متحمل پنجمین شکست پی در پی در برابر ایران شده است . باور کنیم برجام باعث تنهایی و انزوای سیاسی آمریکا در شورای امنیت شد . باور کنیم بیانیه شدیدالحن دیروز شورای همکاری خلیج فارس در ضرورت ادامه تحریم تسلیحاتی ایران توسط اعضای شورای امنیت سازمان ملل به هیچ گرفته شد . باور کنیم شکست عوامل داخلی همصدا با مثلث شیطانی ترامپ ، بن سلمان و نتانیاهو در ناکارآمد سازی و نابودی برجام جدی است.
✍️باور کنیم شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه در صدد است با تمام توان در شرایط درآمد صفر نفتی و پرهیز از استقراض از بانک مرکزی و چاپ اسکناس با اتکا بر شیوه های متفاوت ضد تورمی و متمایل به تولید و اشتغال به ساماندهی اقتصاد کشور اقدام کند  ،که البته نیازمند همراهی مردم نیز خواهد بود.
✍️اما مراکز مطالعاتی و دانشگاهی نیز باید بیش از پیش مسئولیت پذیر بوده و در تولید اندیشه مبتنی بر آینده پژوهی و ارائه راهکارهایی عملی اقدام کنند . اینکه بود و نبودشان علی السویه باشد قابل قبول نیست باید از مدتها قبل نسبت به فهم روند روابط اسرائیل و امارات و ارایه راهکارهای عملی اقدام می کردند . باید هر روز در خدمت آسیب شناسی و ارائه راهبرد و راهکارهای اجرایی قابل دسترس در عبور از مسائل و مشکلات اقتصادی باشند . چاپ چند کتاب ، مجله و تعداد مقالات غیر پژوهشی غیر هدفمند راه بجایی نبرده و نخواهد یبرد.۲۵مرداد۹۹

  تعداد بازديدها: 4061
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=86968
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.