تاريخ انتشار: 14 مرداد 1399 ساعت 22:18:17
نظام چیست؟

✍️سرلشکر محسن رضایی فرمانده سابق سپاه و دبیر دائمی مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: مشکلات اقتصادی کشور ربطی به نظام ندارد این مشکلات به دلیل بی‌عرضگی مسوولان در داخل و یا مربوط به تحریم‌های اقتصادی خارجی است.
✍️چنانکه مدتها است بسیاری از احکام قضایی به نام جرائم امنیتی و تحت عنوان تبلیغ یا اقدام علیه نظام صادر و اعمال می شوند در حالیکه تا این لحظه هیچ تعریف و توضیح مشخصی در خصوص ماهیت و معنای ملموسی از نظام و مفاهیم و تبلیغ علیه نظام به افکار عمومی و جامعه ارائه نشده است.
✍️رضایی مانند برخی دیگر از مقامات و حتی بخشی از افکار عمومی معتقد است ضعف ، ناتوانی ، آشفتگی و ویرانی نمی تواند ماحصل و نتیجه عملکرد نظام باشد و اصولا نظام مستأصل و جاهل بر امور عقلی و اجتماعی نیست.
✍️هرچند دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیح نمی دهد معلومات عالی مندرج در اصول و مبانی نظام چگونه شکل گرفته و وارد چرخه زندگی فردی و اجتماعی می شوند؟
✍️چه کسانی شایسته فهم و ارائه معانی و مفاهیم متعالی اصول و مبانی نظام هستند؟ آیا اصول زندگی اجتماعی مورد نظر نظام در مقاطع مختلف و توسط افرادی با سطوح مختلف علمی قابل درک و استخراج است؟ مسئولیت غلط خوانی و درک ناقص و ابتر افراد صاحب حق مطالعه و استنباط از مبانی نظری و اجرایی نظام کیست؟
✍️حضرت استاد علامه جوادی آملی در تفسیر برخی آیات به نقد آراء مفسرین متاخر می پردازند که در این میان نقد استاد بر آراء صاحب المیزان که استاد یگانه و بسیار مورد ستایش حضرت جوادی آملی است می تواند در درک تفاوت فهم از اصول و مبانی نظری نظام به مثابه اصول اعتقادی بسیار آموزنده باشد.
✍️اما اگر منظور امثال دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و مقامات قضایی صادر کننده احکام مجرمیت تحت عنوان تبلیغ و اقدام علیه نظام اشاره به ساز و کار و اجزای حاکمیت سیاسی است که علی الظاهر می بایست چنین باشد ، باید توضیح دهند مبتنی بر کدام اصول عقلی ، دینی و تجربی نظام را مبرای از اشکال ، اشتباه و خطا می دانند؟
✍️امثال دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام فارغ از صحت و سقم ادعای اشتباه و خطا ناپذیری نظام باید توضیح دهند که قدرت و ظرفیت استنباط کنندگان از ماهیت و مفاهیم نظام یا صحت عمل عالمان هم جزیی از نظام و در به سهم خود مبرای از اشتباه و خطا شناخته می شوند؟ مسئولیت اشتباه و برخی خطای علما در فهم صحیح از اصول و مبانی نظام که مستلزم تحمیل هزینه های اجتماعی است با کیست؟
✍️امثال رضایی باید به وضوح توضیح دهند خط تفکیک مقامات و مسئولین فاقد اشتباه و خطای نظام با مقامات و مسئولین بی کفایت و بی عرضه کجا است؟ خطوط تفکیک توسط چه کسانی مشخص می شوند؟ آیا مقامات بی عرضه که عملا حاکم بر مقدرات کشور و مردم هستند از اجزاء تشکیل دهنده نظام نبوده یا نیستند؟
✍️دلایل رشد و پیشرفت کشورهای جهان جز ایران علی الخصوص کشورهای دارای اصول و مبانی متضاد و متفاوت از ایران چگونه حاصل شده است؟ مفهوم مبهم نظام مورد نظر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به تجربه ی کشورهای بسیار موفق در دو حوزه اجتماعی و جهانی چگونه قابل تعریف است؟ آیا آنها بدون برخورداری از نظام مذکور موفقیت بهتر و پایدارتری ندارند؟
✍️ایکاش امثال سرلشکر رضایی پس از چهار دهه به تفکر بازگشته و چنین مستاصل با چنگ انداختن به مبهم سازی مفاهیم در صدد توجیه ناتوانی سلسله مراتب مدیریت کشور در اتخاذ تصمیمات ساده خدمات اجتماعی تا جنگ و برقراری روابط معقول و موثر جهانی و حتی حوزه پیرامونی و همسایگان نبودند. ۱۴مرداد۹۹

  تعداد بازديدها: 3789
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=86874
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.