تاريخ انتشار: 20 ارديبهشت 1399 ساعت 23:22:38
معمای اقتصاد ایران 7 ( آمار سازی )

✍️پس از جلسه کاری ابتدای فروردین ۸۹ با دکتر صالح آبادی رییس بورس وقت گفتم خبر ورود شاخص کل به ۱۳ هزار را که موفقیت قابل توجهی محسوب می شد منتشر و برای مسئولین کشور ارسال کنند البته با تاکید بر این نکته کلیدی که باید در تحلیل ارسالی موکدا تاکید شود که افزایش شاخص کل می تواند بسیار گمراه کننده و صرفا پوششی بر ناکارآمدی تا سقوط اقتصادی و منفعت طلبی مافیای حاکم بر اقتصاد کشور باشد.
✍️شاخص کل بورس تهران صبح امروز شنبه(۲۰/۲/۹۹) با ۴۳۰۰۰ واحد افزایش قطعا مهمترین خبر ایران بود خبری که در صورت اتکا بر واقعیت اقتصادی می توانست مهمترین خبر رسانه ها و مراکز اقتصادی جهان هم باشد اما هرگز چنین نبوده و نیست!؟
✍️شاخص کل بورس تهران طی ۴۵ روز تعطیلات کرونایی ۹۹ علی رغم ادامه رکود گسترده واحدهای تولیدی ، صنعتی و حتی تجاری و خدماتی کشور افزایشی ۲۵۰ هزار واحدی را تجربه کرد یعنی بازار سهام به دلیل رشد قیمت سهم و سود حاصله سهام بالغ بر ۳۰٪ سود داشته است در حالیکه سپرده گذار بانکی یا خریدار اوراق مشارکت ملی برای دریافت ۲۵٪ - ۱۵٪ سود باید تا فروردین ۱۴۰۰ چشم انتظار بوده و صبر کنند.
✍️عرضه ۱۰٪ سهام شستا به ارزش حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان همزمان با آغاز عرضه چند صد هزار میلیارد تومان سهام دولت و سهام عدالت باید شاهد تشکیل صف فروش سایر سهام موجود در بورس بوده که طبیعتا می تواند به منزله ثبات تا کاهش روزانه تمامی شاخصها علی الخصوص شاخص کل باشد که بطور غیر معقولی نیست!
✍️عرضه ۷۰۰۰ میلیارد تومانی ۱۰٪ سهام شستا ، سهام دولت و آزاد سازی سهام عدالت همزمان با سررسید تحویل ۱.۲ میلیون قطعه سکه پیش فروش(۹۷-۹۶) باید به کاهش تقاضا و افت قیمت بازار جانشین مانند سپرده بانکی ، طلا ، خودرو و مسکن می انجامید در حالیکه سکه و دلار طی هفته گذشته جهش ۳۰۰و ۳هزارتومانی را طی ۴۸ ساعت کاری تجربه کردند.
✍️بانک مرکزی در اقدامی غیر معقول همزمان با عرضه گسترده سهام بر تثبیت نرخ سود سپرده دستوری ۱۵٪ تاکید کرد که به معنای کاهش تمایل جریان سرمایه به سمت سپرده بانکی است بنابراین همزمان با اعمال سیاست درست عرضه سهام دولت که باید بخشی از سرمایه مازاد سرگردان را جذب کند سیاست متناقض سپرده گریزی بانکی اعلام و عملا سرمایه به دو بازار جایگزین سکه و دلار ترغیب شد.
✍️شاید واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال بهترین توضیح ناکارآمدی خصوصی سازی در اقتصاد ایران باشد چنانکه طبق پیشنهاد شورای نظارت بر اصل ۴۴ باید ۱۰٪ سهام دو باشگاه برای کشف قیمت در بورس عرضه و ۹۰٪ سهام در قالب ۵۰٪ به شرکت‌های سهامی عام و ۴۰٪ به تعاونیهای سهامی فراگیر واگذار شود یعنی خصوصی سازی عملا قائل به واگذاری به بخش خصوصی نبوده و جز حاکمیت خصولتی را به رسمیت نمی شناسد.
✍️آمار سازی و تولید اطلاعات غلط از جمله دلایل ناکارآمدی ساختار تصمیم گیری و سرگردانی اقتصاد ایران است امروز شاخص کل بورس که بر آمار و اطلاعات غلط استوار است از کالبد پوسیده و پیکر بی جان اقتصاد ایران تصویری پویا ، کارآمد ، خلاق ، فعال ، ممتاز و قطعا غیر قابل دسترس برای سایر کشورها ترسیم می کند که برای مسئولین و مردم برزخی رتوش شده و بسیار گمراه کننده ارائه می کند. ۲۰اردیبهشت۹۹

  تعداد بازديدها: 4789
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=86229
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.