تاريخ انتشار: 08 فروردين 1399 ساعت 15:47:45
صراحت گریزی

✍️کرونا اتفاق منحصر به فرد عصر حاضر است . اتفاقی عجیب که تمامی مردم جهان را با هر باور ، اعتقاد و توانمندی ، همزمان به یک اندازه مورد تهدید قرار داده است . کرونا بی توجه به تقدم و تاخر در ابتلاء یا سطح برخورداری از امکانات و تجهیزات توانست کشورهای دور و نزدیک را مبتلا و زمینگیر کند.
✍️کشورها حتی در سطح ایالات متحده آمریکا تا فرانسه با هر سطحی از توانمندی و علی رغم برخورداری از تجربه قابل مطالعه سایر کشورهای مبتلا ، ناگزیر از پذیرش کرونا و تحمل هزینه های مادی و معنوی بسیاری شدند ، بطوری که آمریکا در کمترین زمان ممکن به بالاترین سطح از آلودگی مبتلا شده است.
✍️کرونا شاید اولین تجربه تلاش فراگیر و همزمان بشری برای مقابله ی جهان با یک تهدید واحد است . تهدیدی ناپیدا و نامانوس که همه جهان را برای مقابله همزمان به مبارزه طلبیده است.
✍️کرونا همه را به لزوم مقابله همزمان مادی و معنوی واداشته است . لذا از آیت الله العظمی سیستانی در نجف اشرف تا دونالد ترامپ در واشنگتن یا مکرون فرانسه و مرکل آلمان تا عبدالله مراکش و اردوغان ترکیه تا آیات عظام قم و پاپ در واتیکان ضمن شرکت در مراسم مذهبی مردم را به دعا و درخواست از بارگاه الهی فرا می خوانند.
✍️شاید مراسم دعای مشترک پیروان ادیان مختلف در واشنگتن با حضور خانواده دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در لحظات تلاوت ایاتی از کلام الله مجید ، مانند تلاوت ۹۹ اسم اعظم باریتعالی توسط گروه کُر متشکل از پیروان مذاهب مختلف در زلاند نو بیش از سایر مراسم دعای ضد کرونایی جلب توجه کرده باشند.
✍️کشورهای بزرگ به محض برخورد با کرونا بسیار صریح و بی هیچ ملاحظه خاصی تبعات فراگیری کرونا را برای مردم توضیح و برنامه مشخص مردم و دولت را تشریح و در کمترین زمان ممکن وضعیت اضطراری را اعلام کردند.
✍️مسئولیت مقابله ملی با کرونا در تمامی کشورها به عهده بالاترین مقام رسمی است ، مقام عالی که از اختیار و قدرت لازم برای صدور فرمان همزمان به تمام قوای چهارگانه برخوردار است . شرایطی که در کشورمان در صورت تفویض اختیار ممکن خواهد بود.
✍️کشورها در برخورد با شرایط کرونایی بسیار صریح با مردم سخن گفتند . از کوچک نمایی مخاطرات و بزرگ نمایی ظرفیت های ملی خودداری و مردم را در معرض شرایط غیر واقعی قرار نمی دهند.
✍️کشورها در شرایط بسیار دشوار کرونایی با نمایش غیر اخلاقی تا دروغ مشکلات مردم سایر کشورها عملکرد خود را موفق جلو نمی دهند ؛ مانند دروغ پردازی و تمسخر نابخردانه ی تلویزیون با نمایش صف فروشگاهی مردم برخی کشورها برای خرید دستمال توالت ؛ بدون آنکه شرافتمندانه توضیح دهد دستمال توالت آنها معادل آب در توالت ایرانی ها است.
✍️علی رغم تاکید بر اهمیت ریشه یابی وقوع بحران باید توجه داشت که اشتباه در فرضیه سازی به تعمیق و فراگیری بحران و حتی بحران سازی جدید می انجامد . بحرانهای جدید و خود خواسته که به استهلاک بیش از پیش ظرفیت و توان محدود جامعه منجر می شود.
✍️وقتی در سال های دور همراه تیم بسکتبال در مسابقات بازیهای آسیایی روی نیمکت تیم حضور داشتم نکته ارزشمندی را دیده و به کادر فنی متذکر شدم . بازیکنان حرفه ای تیم ها با کمترین تماس بازیکن تیم مقابل به شکلی باور پذیر دریافت ضربه از بازیکن مقابل را نمایش و پرتاب آزاد دریافت می کردند در حالیکه بازیکنان ما به غلط حتی در برابر برخورد و ضربه سخت بازیکنان مقابل مقاومت و حتی مقصر و مرتکب خطا شناخته می شدند.
✍️کشورهای مبتلا به کرونا به استثنای ایران ، امروزه هیچ ابایی برای اعلام درخواست کمک از سایر کشورها و مراجع جهانی نداشته و حتی اصرار دارند در حالیکه برخی مقامات کشورمان مدام بر طبل کفایت ظرفیت و امکانات بالای کشورمان برای مقابله و کنترل کرونا می کوبند تا شاید گوشه اقتدار ملی ساییده نشود.
✍️کشورها به محض تایید ابتلا به کرونا با تشریح ابعاد دشوار و مخاطرات ناشی از شرایط کرونایی فورا با اعلام وضعیت اضطراری ، قرنطینه تا موقعیت جنگی پیش رفتند . منع فعالیت معمول اجتماعی تا آمد و شد برای قطع زنجیره انتقال ویروس اولین اقدام حاکمیتی است.
✍️ما پس از تاخیری ۴۰ روزه بالاخره با صد تعارف و تعبیر غلط در آستانه ورود به مرحله فاصله اجتماعی هستیم . اینکه چرا مقامات کشورمان از اعلام صریح وضعیت فوق العاده ، اضطراری و منع آمد و شد ، عبا داشته و صراحت گریزند ، حتما در جای خود قابل بررسی است.
✍️امروز آغاز منع آمد و شد بین شهری و اعمال محدودیت گسترده فعالیت اجتماعی است . اقداماتی که در کنار اعلام مانور مبارزه با جنگ میکروبی و بیولوژیک نیروهای نظامی می تواند معنای متفاوت از مفهوم عام فاصله گذاری اجتماعی داشته باشد . وضعیت اضطراری ناشی از افزایش شیب مبتلایان و آمار فوت شدگان در آستانه اجراست . انشاءالله که علی رغم چهل روز تاخیر و اصرار به پرده پوشی و صراحت گریزی با همکاری مردم و با تحمل کمترین تلفات به قطع زنجیره انتقال ویروس منجر گردد.

  تعداد بازديدها: 2613
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=85860
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.