تاريخ انتشار: 04 اسفند 1398 ساعت 23:24:07
نقدی بر سخنان مشاور تولیت حرم حضرت معصومه (س): تازه می پرسید تعطیلی حرم چه ضرورتی دارد؟!

جعفر محمدی در عصر ایران نوشت: جا دارد حرم های متبرکه مانند مزار حضرت عبدالعظیم حسنی، شاهچراغ، صالح بن موسی و سایر امامزادگان که نه تنها محل اجتماع انسانی اند که پدیده بوسه بر درگاه و ضریح نیز مختص آنهاست، برای اندک مدتی تعطیل شوند. باور کنید تلاش برای جفظ جان مردم،نه تنها به هیچ جای دین بر نمی خورد که دستور دین است.

جعفر محمدی در عصر ایران نوشت: مشاور تولیت حرم حضرت معصومه (س)، حجه الاسلام سیدعلی‌ اکبر حسینی‌نژاد، درباره مطالبه تعطیلی موقت حرم برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا گفته است:

- تعطیل کردن حرم چه ضرورتی دارد؟ مردم خودشان باید مراقب باشند. تعطیل کردن حرم پیام تلخی دارد، اینجا پناهگاه مردم است و نشستن مردم در گوشه‌ای از حرم و صحن، مشکلی پیش نمی‌آورد. حالا زائران به ضریح دست نزنند و لمس نکنند و معمولا زائران توجیه هستند و مراعات می‌کنند.

- تعداد زائران هم کم شده است... الان در حرم بیشتر خارجی‌ها، پاکستانی و هندی‌ها حضور دارند.

- ممکن است این کار جو منفی ایجاد کند و مردم را بدتر بی‌پناه کند.

- دشمن می‌خواهد با استفاده از این روش هراسی را در دل‌ها ایجاد کند و قم را شهری ناامن نشان دهد و انتقام همه شکست‌های خود را از قم بگیرد.

درباره این سخنان چند نکته قابل توجه است:

1 - کسانی که مطالبه تعطیلی حرم دارند، اگر بیشتر از جناب حسینی‌نژاد مسلمان و معتقد نباشند، کمتر نیستند. اگر حرمی هست و تولیتی و مشاوری، به خاطر وجود دهها میلیون شیفته اهل بیت(ع) در ایران است که شیفته خاندان پیامبر اسلام اند و از جمله حضرت معصومه (س) را بسیار دوست می دارند.

2 - برای اولین بار در ایران، ویروس کرونا در قم مشاهده شد و اولین قربانیان را از این شهر گرفت. اکثر کسانی هم که در ابتدای شیوع این بیماری در سایر شهرها به کرونا مبتلا شدند، مسافران قم بودند. این یک واقعیت است.

3 - پرسیده اند: "تعطیلی حرم چه ضرورتی دارد؟" و افزوده اند: "مردم خودشان باید مراقب باشند."
واقعاً ایشان نمی دانند چه ضرورتی دارد؟ همین امروز وزیر بهداشت اعلام کردد که کانون اصلی آلودگی کرونا هنوز قم است.
اصلی ترین محل قم نیز حرم است و مردم بنا به باورهایشان در و دیوار حرم و ضریح را می بوسند و همین می تواند عامل انتشار بیماری باشد. به جز حرم، کجای دنیا مردم جایی را بوسه می زنند؟

واقعاً این شد حرف که "مردم خودشان مراقب باشند"؟ اگر این گونه است که کل بساط پزشکی را برچینیم و بگوییم مردم خودشان مواظب باشند؟
در چین، شهری به عظمت ووهان را با 11 میلیون نفر جمعیت قرنطینه کردند. آنها عقل شان نمی رسید بگویند چرا قرنطینه کنیم، مردم خودشان مراقب باشند؟!

واقعاً جا داشت که بعد از مشاهده اولین موارد کرونا در قم، این شهر قرنطینه شود یا دستکم محدودیت های شدیدی درباره رفت و آمد به این شهر لحاظ شود. ولی این گونه نشد و اینک کار به جایی رسیده که وزیر بهداشت از مردم قم "خواهش" (!) می کند از شهر خارج نشوند و به دیگران توصیه می کند به این شهر نروند!
حالا که نخواستند یا نتوانستند قم را قرنطینه کنند چرا با تعطیلی موقت حرم مطهر مخالفت می کنند؟ و تازه می پرسند "چه ضرورتی دارد؟!"

4 - این چه عادتی است که در هر موضوعی پای دشمن را به میان می کشند؟ دشمن را چه به کرونا در قم؟ یعنی چه که دشمن می خواهد انتقام همه شکست‌های خود را از قم بگیرد؟ یعنی اگر رفت و آمد به قم ادامه پیدا کند، حرم را نبندند و خدای ناکرده افراد بیشتری از زائران و غیر زائران مبتلا به کرونا شوند، مانع از انتقام دشمن شده ایم؟ مردم خودمان را به خطر بیندازیم که مبادا دشمن فرضی از ما انتقام فرضی بگیرد؟! این چه استدلال نازلی است؟!

 

5 - ایشان با اشاره به این که الان تعداد زائر کم شده است می گوید: الان در حرم بیشتر خارجی‌ها، پاکستانی و هندی‌ها حضور دارند.
این خبر که الان اکثر زائران حرم خارجی هایی مانند هندی ها و پاکستانی ها هستند، اتفاقاً نگرانی را تشدید می کند چون واقعاً مشخص نیست این زائران از چه شرایط بهداشتی در کشورهای خود آمده اند و حتی برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که احتمالاً کرونا از طریق پاکستانی ها وارد قم شده است.

6 - جناب حجه الاسلام سیدعلی‌ اکبر حسینی‌نژاد و همکاران ایشان در آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) بهتر می دانند که حفظ جان انسان یا به قول فقها "نفس محترمه" چقدر مورد تاکید دین مبین اسلام است. از این رو، انتظار می رفت خودشان احتیاط شرعی و عقلی کنند و در تعطیلی موقت حرم پیشقدم باشند و نشان دهند که چقدر جان انسان ها و مشخصاً زائران برایشان اهمیت دارد نه این که برای باز نگهداشتن آن، دست به دامن توجیهات سطحی شوند.

7 - هر چند تمرکز این مطلب بر روی قم و حرم حضرت معصومه(س) است ولی همان گونه که سینماها، همایش ها، برخی مدارس و دانشگاه ها و ... به عنوان مراکز تجمع انسانی تعطیل شده اند، جا دارد حرم های متبرکه مانند مزار حضرت عبدالعظیم حسنی، شاهچراغ، صالح بن موسی و سایر امامزادگان که نه تنها محل اجتماع انسانی اند که پدیده بوسه بر درگاه و ضریح نیز مختص آنهاست، برای اندک مدتی تعطیل شوند. باور کنید تلاش برای جفظ جان مردم،نه تنها به هیچ جای دین بر نمی خورد که دستور دین است.

  تعداد بازديدها: 995
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=85560
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.