تاريخ انتشار: 19 آبان 1398 ساعت 17:54:44
تاریخ خلع ید از انگلستان

گفتم: آقاجون امروز سالروز تیرباران دکتر حسین فاطمی وزیر خارجه دولت ملی و یکی از بانیان خلع ید نفتی از انگلیس و ملی شدن صنعت نفت ایران توسط دولت آمریکایی کودتایی زاهدی در ۱۹آبان۳۳ است؟
گفت: دکتر حسین فاطمی روزنامه نگار که بعنوان وزیر خارجه برای احقاق حق ملتش در خلع ید نفتی از انگلیس تلاشی موفق داشته و فرمان تعطیلی سفارت و اخراج سفیر و کلیه کارکنان سفارت از ایران را صادر کرد اما با دو انگیزه از طرف گروه فدائیان اسلام به رهبری طلبه جوانی ۲۵ ساله به نام نواب صفوی و میدانداری نوجوان ۱۵ ساله به نام عبدخدایی و خانواده سلطنت به میدانداری شعبان جعفری ملقب به شعبان بی مخ به مرگ محکوم و با دو شیوه یعنی شلیک گلوله در بهمن ۱۳۳۰ و سلاخی با قمه در۲۲اسفند۱۳۳۳ در برابر سپهبد مقدم ریاست شهربانی کل کشور مورد سوء قصد قرار گرفت.
گفتم: یعنی حکم ترور صادره توسط نواب صفوی و تیمسار زاهدی به میدانداری عبد خدایی ۱۵ ساله و شعبان بی مخ سرکرده اوباش تهران منجر به قتل وزیر خارجه پر شور و ضد انگلیسی کشور شد؟
گفت: هر دو ترور علی رغم وارد آوردن جراحات سنگین و حتی قتل خواهر دکتر در ترور دوم ناموفق و دکتر فاطمی تحت مداوای پزشکی به زندگی بازگشت.
گفتم: دکتر حسین فاطمی بانی خلع ید مالکیت نفتی و تعطیلی و اخراج کارکنان سفارت انگلیس از تهران چگونه و توسط چه کسانی به قتل رسید؟
گفت: دکتر حسین فاطمی پس از ناکامی اقدام به ترور فدائیان اسلام در بهمن ۱۳۳۰ و دسته شعبان بی مخ در اسفند ۱۳۳۲ طی محاکمه تشریفاتی دادگاه نظامی و با جسمی کاملا بیمار در ۱۹آبان۳۳ و به دست دژخیمان کودتای آمریکایی پهلوی تیرباران و به شهادت رسید.
گفتم: همگرایی گروه نواب صفوی و دسته شعبان جعفری در لزوم ترور و حذف یکی از بانیان خلع ید نفتی از انگلیس و اخراج سفیر و تعطیلی سفارت انگلستان در تهران شاید از نکات نیازمند توضیح بی طرفانه تاریخ معاصر باشد.
گفت: بهرحال نواب صفوی هم در ۲۵دی۳۴ توسط دادگاه کودتایی پهلوی به مرگ محکوم و چون فاطمی تیرباران و به شهادت رسید چنانکه سپهبد زاهدی نیز در ۱۳۳۴ از طرف شاه بعنوان سفیر عملا به ژنو تبعید و در ۱۳۴۲ در همان جا درگذشت.
گفتم: این همه اختلاف در باورها ، دیدگاه ها و اقدامات بین گروه ها و افرادی که مدعی خدمت به دین و میهن بودند از کجاست؟
گفت: آقاجون بررسی و قضاوت در خصوص وقایع و اتفاقات تاریخ شاید ناممکن باشد چرا که متاسفانه تحلیلگری ما بیش از اتکا به حقایق قابل استناد به باورها و تمایلات اتکا دارد چنانکه امروز حاکمیت فرهنگ قبیله گرایی سیاسی توان خروج از دایره قضاوت براساس تمایلات قبیله ای و سیاه و سفید را نداشته و ندارند.
چنانکه امروز هم در ظرف هزار فرقه غیر قابل جمع نشسته و علی رغم هزار تکه بودنمان طی چهار دهه علاقمندی به وحدت و همگرایی با اهل سنت را نشان می دهیم.

  تعداد بازديدها: 4159
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=84555
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.