تاريخ انتشار: 14 مهر 1398 ساعت 23:17:57
اربعین همدلی و انسجام

گفتم: آقاجون شورای استانداری بغداد به اتفاق آرا با درخواست استعفای فلاح الجزایری استاندار این استان موافقت کرده است.
گفت: پس از اعتراض و آشوب در چند استان و بغداد که به قانون منع آمد و شد هم منجر گردید دولت و مجموعه حاکمیت و رهبران سیاسی و روحانی خواستار توجه به خواست مردم و برخورد با فساد گسترده اداری شدن، استاندار بغداد نیز بعنوان بالاترین مقام استان جهت احترام به خواست عمومی و ایجاد زمینه تغییر مدیریت استعفا کرد.
گفتم: آقاجون بالاخره مسئله اعتراض و درگیری های چند روز گذشته عراق چیست و دولت در صدد اعمال چه تصمیمات و اقداماتی است؟
گفت: در تحلیل اعتراضات چند روز گذشته عراق سه رویکرد حائز اهمیت مورد توجه قرار گرفت.
*بسیاری از مراجع روحانی و سیاسی و حتی مقامات عراقی تقریبا به اتفاق وضعیت اقتصادی ، بیکاری ، ویرانی زیرساخت های عمرانی و خدماتی و فساد گسترده اداری و مالی را عوامل مهم نارضایتی عمومی اعلام کردند، چنانکه در اولین اقدام حکم به اخراج بیش از هزار کارمند دولت به جرم فساد صادر گردید.
*ایران و گروه های عراقی نزدیک به کشورمان بیش از هر چیز عامل خارجی و دشمنان عراق شامل مثلث آمریکا ، عربستان و اسرائیل را مورد اتهام قرار داده و تاکید می کنند که ایجاد اعتشاش و اعتراضات گسترده با هدف ایجاد بی ثباتی در عراق ، اختلاف افکنی بین عراق و ایران و اخلال در برپایی راهپیمایی عظیم اربعین پیگیری شده است.
*گروه سوم شامل برخی رسانه های غربی - عربی و گروه های وابسته مدعی هستند شیعیان عراق در مخالفت با حضور و اثرگذاری ایران در عراق و ایجاد تشکیلات گسترده نظامی و سیاسی معترض و نسبت به تجمع اقدام کردند.

گفتم: مراجع مذهبی و سیاسی یا مقامات عراقی در مواضع اعلامی به دو تحلیل ایران و مخالفین ایران اشاره نکرده و صرفا بر نارضایتی به حق مردم از وضعیت دشوار معیشتی و رفاهی جامعه و البته واقعیت وجود فساد اداری تاکید می کنند.
گفت: ترکیب مقامات حکومتی عراق شاید از جمله نکات مثبت و موثر در مدیریت بحران و ایجاد وفاق ملی باشد به طوری که اگر رییس جمهور از میان اکراد انتخاب شده باشد باید دو معاون شیعه و سنی انتخاب گردد، از طرفی رئیس مجلس و نخست وزیر باید با توجه به اکثریت مجلس شیعه یا سنی باشد اگر نخست وزیر از بین شیعیان انتخاب شد باید دو معاون سنی و کرد داشته باشد و طبیعتا رئیس مجلس سنی که باید دو نایب رئیس کرد و شیعه داشته باشد، یعنی راس ۹ نفره حکومت در هر حالتی متشکل از سه شیعه ، سه سنی و سه کرد خواهد بود که می تواند عامل استحکام رابطه مردم با حکومت تلقی گردد.
گفتم: نکته جالب توجه دیگر اینکه مرجعیت و رهبران مذهبی و سیاسی شیعه از اولین کسانی بودند که ضمن همراهی با مردم از دولت برخورد با فساد را درخواست و بر لزوم رعایت حقوق معترضین تاکید کردند.
گفت: بله علی رغم اینکه نخست وزیران انتخابی پس از سقوط صدام تماما از اکثریت شیعه انتخاب شدند در عین حال رهبران مذهبی شیعه خود را وام دار و ملزم به حمایت تام و یکسویه از دولت نمی دانند.
گفتم: نکته جالب توجه دیگر اینکه در مواضع مراجع مذهبی هیچ اشاره خاصی به ایراد اتهام به عناصر و عوامل خارجی نیست و ضمن دعوت مردم به حفظ آرامش  و دولت به ایفای وظایف کسی را به چیزی متهم نمی کنند.
گفت: ما نیز باید دقت کنیم تا ناخواسته در دام دشمنان اتحاد ایران و عراق نیافتیم، چنانکه بسیاری از مجرای گروهک ها و جریانات فکری خارج نشین طی روزهای گذشته تلاش کردند تا اعتراض عراق را به خیزش شیعیان عراق علیه نفوذ و اقدامات دستوری ایران اعلام کنند، مسئولین ذیربط باید بسیار هشیارانه با اقدام تبلیغی و روانی مذکور برخورد تا همراهی دو ملت بیش از  پیش و حول محور ولایت ائمه اطهار و فرهنگ عاشورایی و البته راهپیمایی عظیم اربعین متبلور و نمایان گردد.

  تعداد بازديدها: 3936
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=84273
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.