تاريخ انتشار: 01 مهر 1398 ساعت 23:06:32
فرهنگ دفاع مقدس

گفتم: آقاجون علی الظاهر گرامیداشت هفته دفاع مقدس به برگزاری رژه نیروهای مسلح و برپایی چند نمایشگاه تجهیزات و اقلام موشکی یا نمایش چند فیلم دهه های قبل از طریق تلویزیون خلاصه شده است.
گفت: دریافت پیام و بعضا تماس تلفنی برخی دوستان و عزیزان برای اعلام تبریک هفته دفاع مقدس و تکریم از رزمندگان برای من هم بیش از هر چیز یادآور مظلومیت حماسه سازان دفاع مقدس است.
سال ها پیش به مناسبتی ناچار از گفتگو با مقامات نظامی مراکزی چون بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس در خصوص ترویج فرهنگ دفاع مقدس بودم جلساتی که برای برخی فقط فرصت مغتنمی جهت تهیه گزارش عملکرد و چند عکس سازمانی بود.

گفتم: یعنی با مقامات مراکز مسئول مذکور در خصوص کم و کیف تکریم ایثارگران و ترویج فرهنگ دفاع مقدس تفاوت یا تقابل دیدگاه داشتید؟
گفت: ما بر ضرورت اجرای قوانین مصوب و متروک مانند اعطای نشان ایثار ، شجاعت و .... به مجموعه ایثارگران را داشتیم، بر لزوم پذیرش مجروحین شیمیایی و موجی بعنوان جانباز اصرار می کردیم و موارد دیگر که با مقاومت عجیب مقامات سه قوه و نظامی روبرو می شد.
گفتم: یعنی با موارد یا مصادیق مورد پیگیری توسط سازمان های غیر دولتی موافق نبودند؟
گفت: شاید باورش برای آحاد مردم بسیار دشوار باشد اما حتی بابت اعلام شهادت جانبازان معظم ناچار از تحمل چنگ و دندان نشان دادن مراکز متعدد بودیم.
گفتم: مهمترین تفاوت یا اختلاف دیدگاه شما بعنوان مجموعه فعال غیر دولتی ایثارگران با مراکزی مثل بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس در چه مواردی بود؟
گفت: فهم و تعریف مراکز حکومتی از این دست در مورد جامعه ایثارگران از منظر بودجه تخصیص و تلاش برای کاهش انتفاع گیرندگان است و تعریف ما از ایثارگران شامل تمامی رزمندگانی بود که در جبهه جنگ حضور داشته متحمل جراحت ، اسارت و یا توفیق شهادت داشتند.
گفتم: در حوزه ترویج فرهنگ ایثار تفاوت دیدگاهی وجود داشت؟
گفت: بله ما معتقد بودیم و هستیم با وجود چند صد هزار رزمنده ، جانباز ، آزاده و خانواده معظم ایثارگران باید ترویج فرهنگ دفاع مقدس را در مراجعه مستقیم به جامعه ایثارگران که هنوز هستند و در میان مردم زندگی می کنند آغاز کرد نه باستان شناسی مناطق که هر ساله با صرف چند هزار میلیارد تومان بودجه مستقیم و غیر مستقیم پیگیری می شود، معتقد بودیم باستان شناسی جنگ دقیقا خواسته یا ناخواسته با هدف نادیده انگاری وجود مغتنم ایثارگران می توانند سخن بگویند برپا می شود.
گفتم: مهمترین نکته قابل اشاره در هفته دفاع مقدس چیست؟
گفت: بزرگداشت هفته دفاع مقدس مقارن با روز بازگشایی سال تحصیلی است جامعه دانش آموزی با تقدیم بیش از ۱۲۰ هزار شهید و جانباز قطعا از مهمترین گروه های حاضر در دفاع مقدس بوده است، نوجوانان ۱۴ الی ۱۸ ساله که بی هیچ مسئولیت اجتماعی و نظامی داوطلبانه سلاح در دست گرفته با حضور در جبهه جنگ و تقدیم بیش از ۳۴ هزار شهید معظم به پیران با تجربه جنگی شبیه بودند.
گفتم: هفته دفاع مقدس و بازگشایی سال تحصیلی را طی چهار دهه گذشته هرگز در راستای تبیین چنین مهمی ندیدم.
گفت: آقاجون دبیرستان سلمان فارسی منطقه ۱۷ تهران بین مراکز آموزشی کشور بیشترین شهید را تقدیم کرد، دبیرستان سلمان فارسی امروزه باید مرکز بازدید و عبرت آموزی دانش آموزی کشور باشد، اما با غفلت و ندانم کاری یا جهالت و لجاجت و خدای ناکرده تعمدی شیطانی دبیرستان سلمان فارسی با بیشترین شهید دفاع مقدس دانش آموزی را در دهه هشتاد با تغییر کاربری برای همیشه به کام  فراموشی سوق دادند، یعنی که دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار برای بسیاری هرگز جدی نبوده و نیست.

  تعداد بازديدها: 3959
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=84205
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.