تاريخ انتشار: 28 شهريور 1398 ساعت 22:37:51
بلومبرگ: عربستان در ۳۰ دقیقه جنگ را باخت/ واشنگتن پست: عربستان با تکیه به آمریکا چطور می‌تواند محافظت شود

بعد از حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان، برخی ناظران این سوال را مطرح می کنند که عربستان با تکیه به آمریکا چطور می‌تواند محافظت شود، زیرا سلاح های هنگفت عربستان نتوانسته است تا با پهپادها را شناسایی یا با آنها مقابله کند.

به گزارش تسنیم؛ منابع خبری با اشاره به حمله پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان تاکید کردند که این کشور در طول تنها ۳۰ دقیقه جنگ را باخت و برای جبران کمبود نفت خود به عراق متوسل شد.

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشت: عربستان در طول 30 دقیقه جنگی را باخت خود را به مدت 50 سال برای آن آماده کرده بود. این کشور در چند دقیقه نیمی از تولید نفت خود را از دست دادند.

مارک چمپیون و زینت فتاح نویسندگان این گزارش به نقل از پیتر نویل از اندیشکده بین المللی مطالعات امنیتی در لندن نوشتند: سعودی ها 50 درصد تولید نفت خود را از دست دادند؛ بدون اینکه آمریکا قادر یا تمایل داشته باشد که کاری فوری برای آنها انجام دهد.

این دو نویسنده در اشاره به تهدیدهای آمریکا تاکید کردند: ایران بزرگتر از آن است که آمریکا به این کشور تجاوزگری کند؛ حتی اگر رای دهندگان آمریکایی اشتهایی برای جنگ دیگری در خلیج فارس داشته باشند، زیرا ایران توان خود برای پاسخگویی قدرتمند را نشان داده اند؛ اگر آمریکا تصمیم به تشدید تنش بگیرد.

روزنامه واشنگتن پست نیز به قلم آدام تیلور خبرنگار خود نوشت: میلیاردها دلار پولی که عربستان هزینه کرد، نتوانست از تاسیسات نفتی حیاتی این کشور در برابر حملات محافظت کند. این حملات نیمی از تولید نفت عربستان را مختل کرد.

وی افزود: عربستان در طول سالهای گذشته بزرگترین مشتری سلاح های آمریکایی بود. روابط دو کشور در سایه روی کار آمدن دونالد ترامپ تقویت شد. او یک ماه پس از رئیس جمهور شدن قراردادهای جدیدی با عربستان بست و عربستان متعهد شد که 110 میلیارد دلار سلاح از آمریکا خریداری کند.

بعد از حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان، برخی ناظران این سوال را مطرح می کنند که عربستان با تکیه به آمریکا چطور می‌تواند محافظت شود، زیرا سلاح های هنگفت عربستان نتوانسته است تا با پهپادها را شناسایی یا با آنها مقابله کند.

یگان پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن چند روز پیش به تاسیسات نفتی عربستان در دو منطقه بقیق و خریص حمله کرد که باعث شد عربستان نیمی از تولید نفت خود یعنی پنج میلیون بشکه نفت در روز را از دست بدهد.

با وجود اینکه مقامات سعودی طی دو روز اخیر مدعی شدند که توانسته اند سطح تولید را به میزان سابق بازگردانند اما برخی منابع خبر می‌دهند که عربستان برای تامین نفت خام خود دست به دامن عراق شده است.

روزنامه "وال استریت ژورنال در شماره امروز پنجشنبه خود به نقل از دو منبع نوشت: عربستان از شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) خواسته است تا 20 میلیون بشکه نفت خام به پالایشگاههای نفت این کشور تحویل دهد.

این روزنامه افزود: در حالی که شرکت آرامکو عربستان از اظهار نظر دراین باره خودداری کرده است؛علی نزار شاطر معاون رئیس بخش فروش نفت خام شرکت دولتی سومو نیز گفت که قراردادی بین این شرکت و شرکت سعودی وجود ندارد.

  تعداد بازديدها: 1404
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=84187
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.