تاريخ انتشار: 14 شهريور 1398 ساعت 12:07:26
ظریف: امنیت منطقه را نمی‌توان از بیرون خرید/ این امر منجر به افزایش پایگاه‌های نظامی در منطقه خواهد شد

ظریف تاکید کرد: برای همه ما افزایش یک جانبه گرایی، افراط گرایی و دیپلماسی قایق های توپ دار مانع جدی در مسیر حاکمیت قانون است و اقدامات غیر قانونی علیه شهروندان تروریسم اقتصادی است و اینها نه تنها از مهمترین چالش‌های پیش روی کشورهای حاشیه اقیانوس هند بلکه چالشی برای دستاوردهای جهانی است که تاکنون و طی دهه های گذشته حاصل شده است.

به گزارش ایسنا؛ وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: دیپلماسی قایق های توپ دار مانع جدی در مسیر حاکمیت قانون است.

محمدجواد ظریف در سخنرانی خود در سومین اجلاس اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) گفت: دریاها و اقیانوس‌ها آینده ما هستند و زندگی بیش از سه میلیارد نفر به دریاها و سواحل آن وابسته است.

وی افزود: اقیانوس هند ذخایر زیادی دارد که باید برای بهره مندی جوامع و کشورهای حاشیه این پهنه آبی کشف شود.

ظریف اضافه کرد: اقتصاد آبی به عنوان یک مدل و رویکرد بهره برداری جامع با ملاحظات محیط زیستی و مسائل اجتماعی است.

وزیر خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: ابعاد اجتماعی اقیانوس هند مربوط به نقش مهم این اقیانوس در امنیت غذایی و رفاه جوامع و کشورهای حاشیه این اقیانوس است و امنیت غذایی و امنیت کشتیرانی باید در اولویت توجه و تمرکز قرار گیرد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اقیانوس هند با چالش های زیادی مواجه است، قاچاق اعم از قاچاق انسان،  مواد مخدر، اسلحه و ماهیگیری غیرقانونی، آلودگی و بهره برداری غیرقانونی از منابع دریایی را از جمله این چالش ها عنوان و اظهار کرد: امنیت و ثبات این اقیانوس برای همه ما بسیار مهم است.

ظریف تاکید کرد: برای همه ما افزایش یک جانبه گرایی، افراط گرایی و  دیپلماسی قایق های توپ دار مانع جدی در مسیر حاکمیت قانون است و اقدامات غیر قانونی علیه شهروندان  تروریسم اقتصادی است و اینها نه تنها از مهمترین چالش‌های پیش روی کشورهای حاشیه اقیانوس هند بلکه چالشی برای دستاوردهای جهانی است که تاکنون و طی دهه های گذشته حاصل شده است.

وی با تاکید بر اینکه شکوفایی اقتصاد آبی نیاز به امنیت و ثبات در کل منطقه دارد، افزود: جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد که این سرمایه، برآمده از همکاری کشورهای منطقه باشد و نمی توان آن را از بیرون خریداری کرد؛ زیرا این امر منجر به افزایش پایگاه‌های نظامی در منطقه خواهد شد.

ظریف در پایان گفت: ما آماده همکاری جمعی در این زمینه هستیم.

  تعداد بازديدها: 2620
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=84105
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.