تاريخ انتشار: 29 مرداد 1398 ساعت 00:34:53
قدرت برای انبیاء، ائمه و امام خمینی هدف نبود؛ وسیله بود/ امام می خواست از این ابزار برای اهداف اخلاقی و عرفانی استفاده کند/ در امام واقعا عطش قدرت نبود

امام خمینی (س) ادامه دهنده راه پیامبران و هنچنین امامان معصوم بودند چرا که ایشان معتقد بودند ولی فقیه همه شئون و اختیاراتی که یک امام معصوم برای اداره جامعه و بشر دارد را در زمان غیبت دارد. انبیاء و ائمه معصوم برای هدایت مردم و جامعه تلاش می کردند قدرت را در دست بگیرند. قدرت برای انبیا و ائمه و امام خمینی هدف نبود اما وسیله و ابزار بود.

این استاد حوزه تاکید کرد: امام خمینی (س) قدرت را برای شخص خود نمی خواستند اما با شاه مبارزه کردند و قدرت را در دست گرفتند که از این ابزار برای اهداف اخلاقی و عرفانی استفاده کنند.

آیت الله محسن غرویان در گفت و گو با جماران و در پاسخ به سوالی در خصوص نسبت میان انقلاب اسلامی و امام خمینی با مسأله غدیر، با اشاره به وجود دو تفکر در میان علما، اظهار کرد: یک عده معتقدند حکومت و ولایت مخصوص امام معصوم است و علما در زمان غیبت نباید در سیاست دخالت کنند. بر اساس این دیدگاه علما فقط باید به مسائل عبادی بپردازند. اما دیدگاه دوم و دیدگاه امام خمینی (س) ولایت فقیه و حکومت است. بر اساس این دیدگاه ما فقه و احکام فقهی را با هدف پیاده شدن آنها می خوانیم. پیاده کردن این احکام نیز به حکومت، حاکم دارد. قوانین ما باید قوانینی بر اساس فقه باشد و آنها را بر حسب مقتضیات زمان و مکان بتوانیم در جامعه اجرایی کنیم.

مطلب پیشنهادی

هر عدد هایپ 2 تا 3 هزار تومان زیر قیمت بازار!

وی افزود: مقصود امام خمینی (س) این است که دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت ماست. البته امروز در جهان سیاست دانشی است که اقتضائاتی دارد. علمای ما باید با سیاست، نظام ها، فلسفه های سیاسی، مکاتب مختلف سیاسی و زمان و مکان آشنا باشند تا بتوانند احکام دینی را متناسب با نیازهای بشر امروز پیاده کنند. انسان، جامعه، سیاست و جهان مدام در حال تغییر و تحول است. علما باید دانش روز را بخوانند، مطالعه کنند و بتوانند اسلام و مبانی فقهی و اصولی اسلامی را متناسب با نیازهای بشر امروز پیاده کنند. این به درایت خاصی احتیاج دارد که بتوانند موضوعات و عناوین جدید را تشخیص دهند و احکام را با این موضوعات جدید منطبق کنند.

غرویان گفت: امام خمینی (س) ادامه دهنده راه پیامبران و هنچنین امامان معصوم بودند چرا که ایشان معتقد بودند ولی فقیه همه شئون و اختیاراتی که یک امام معصوم برای اداره جامعه و بشر دارد را در زمان غیبت دارد. انبیاء و ائمه معصوم برای هدایت مردم و جامعه تلاش می کردند قدرت را در دست بگیرند. قدرت برای انبیا و ائمه و امام خمینی هدف نبود؛ اما وسیله و ابزار بود.

این استاد حوزه علمیه قم افزود: نگاه امام خمینی (س) به حکومت و سیاست به عنوان یک ابزار این بود تا از این ابزار برای اخلاقیات استفاده شود. مهمترین نکته ای که من متناسب با بحث غدیر و ولایت می توانم درباره شخصیت امام خمینی (س) و اشاره کنم این است که در ایشان واقعا عطش قدرت نبود؛ قدرت را برای شخص خود نمی خواستند اما با شاه مبارزه کردند و قدرت را در دست گرفتند که از این ابزار برای اهداف اخلاقی و عرفانی استفاده کنند. به اعتقاد ایشان هدف سیاست باید حاکمیت اخلاقیات در جامعه باشد.

  تعداد بازديدها: 2629
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=84041
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.