تاريخ انتشار: 04 مرداد 1398 ساعت 21:31:05
موج مهاجرت به اقلیم کردستان

گفتم: آقاجون اتباع افغانستان بدلیل کاهش ارزش ریال در حال خروج از ایران هستند که می تواند به معنای افزایش موقعیت شغلی برای جوانان کشورمان باشد.
گفت: اولا اتباع افغانستان غالبا در مشاغل عمرانی و خدماتی سخت کار می کنند که برای جوانان ما جذابیت ندارند.
*ثانیا اتباع افغان بدلیل عدم دریافت حقوق دولتی و حمایتی مانند مالیات ، حق بیمه و ... نیروی کار با دستمزد ۵۰٪-۳۰٪ ارزان هستند.

گفتم: بنابراین باید از خروج نیروی کار خدماتی غیر تخصصی افغان نگران بود؟
گفت: اولا قیمت خدمات با نیروی کار ایرانی حداقل ۵۰٪-۳۰٪ افزایش خواهد داشت. ثانیا بنابر تجربه با خروج نیروی کار افغان قطعا با کاهش ملموس کیفیت فعالیت خدماتی دریافتی روبرو خواهیم بود.
گفتم: پس باید تواما نگران افزایش قیمت و کاهش کیفیت خدمات دریافتی باشیم؟
گفت: بله اما باید بیش از هر چیز نگران شکل گیری موج مهاجرت خارجی تحقیرآمیز جوانان دانشگاهی کشورمان برای بدست آوردن مشاغل خدماتی در سایر کشورها باشیم.
گفتم: مگر جوانان کشورمان طی دهه هفتاد هم برای کار و کسب درآمد به ژاپن ، کره جنوبی و مالزی و … عزیمت نکردند؟
گفت: پس از خاتمه جنگ که کشور با ویرانی و عقب ماندگی عظیم صنعتی و اقتصادی روبرو بود ، جوانان با اکثریت برخوردار از تحصیلات متوسطه نه برای فرار از بیکاری بلکه برای کسب درآمد بیشتر به سمت کشورهای مذکور مهاجرت و با کسب ارز قابل توجه به کشور بازگشتند.
*اما باید بفهمیم که امروز جوانان با تحصیلات عالی برای بدست آوردن موقعیت شغلی حتی با درآمد حداقلی ناچار از تحمل حقارت عزیمت به اقلیم کردستان عراق هستند.

گفتم: یعنی موج مهاجرت شغلی جوانان کم سواد دهه هفتاد پس از جنگ به ژاپن ، کره جنوبی ، مالزی و … برای درآمد بیشتر، امروز به موج مهاجرت جوانان تحصیل کرده جویای کار حتی با درآمد حداقلی به اقلیم کردستان عراق تنزل کرده است؟
گفت: اطمینان دارم با ادامه وضعیت اسفبار موجود به زودی شاهد موج مهاجرت متخصصین به اقلیم کردستان و مناطقی پایین تر در جهان خواهیم بود.
گفتم: یعنی اقلیم کردستان عراق مبتلا به فقر مطلق طی دهه گذشته و پس از سقوط صدام از چنان پیشرفتی برخوردار شده که جاذب جوانان ما است؟
گفت: اقلیم کردستان مانند تمام عراق هنوز هم در همه زمینه ها دهها سال از کشورمان عقب است.
*اما نباید سقوط ارزش مبادله پول کشورمان در برابر ارزهای خارجی را فراموش کرد ، شرایطی که به نابودی تولید ملی و گردش مالی منجر شده است به گسترش فقر فزاینده می شناسیم.
گفتم: مانند مراکز بزرگ اقتصادی ، تولیدی  و حتی مالی که علی رغم برخورداری از دارایی ، اعتبار و ثروت با چند خطای محاسباتی به دره ورشکستگی سقوط و ناچار از تحمل فقیر مزمن می باشند؟
گفت: به یاد داشته باشیم اتحاد کره جنوبی ، سنگاپور ، هنگ کنگ و تایوان ملقب به چهار ببراقتصادی آسیا در یک هماورد طلبی محاسبه نشده در گرداب بحران مالی ۱۹۹۷-۱۹۹۵ گرفتار و تا مرز نابودی پیش رفتند ، اقتصادی که با اصلاح روش مجددا تا ۲۰۰۹ به صحنه جهانی بازگشته و طلایی شدند ، ونزوئلا نیز آخرین مورد سقوط کشوری متمول و ثروتمند در چاه فقر است که حتما باید مورد مطالعه قرار گیرد.
گفتم: گسترش فقر را نمی توان به رکود ، تورم یا بیکاری توام با مرگ قدرت خرید ، ناتوانی مدیریت اقتصادی و نظارتی یا  ناکارآمدی و عدم کارایی قوانین تا رانت خواری و شایسته گریزی یا آلوده پذیری فضای اقتصادی و اتکای به پولشویی و گردش درآمدهای کثیف و بسیاری عوامل دیگر مرتبط دانست؟
گفت: اقتصاد موجود مجرد و فارغ از محیط پیرامونی نیست چنانکه شوروی سابق در جایگاه یک ابرقدرت و علی رغم همراهی بیش از ۳۰ کشور همسو قادر به ادامه نبود و به فرمایش امام به موزه تاریخ اندیشه سیاسی سپرده شد.
*اقتصاد ملی علاوه بر قابلیت شمارش دهها مشکل و مسئله بسیار دشوار همچنان گرفتار کینه ورزی دشمن یا رقیبی قدرتمند به نام غرب یا ایالات متحده آمریکا است دشمنی برخوردار از ۲۵٪ بخش قدرتمند مدیریت اقتصاد جهانی که امروز و به تنهایی قادر به تحمیل خواست و اراده به جهان است.

گفتم: یعنی ریشه بخشی از مشکلات اقتصاد تضعیف شده و مولد فقر کشورمان را باید در فشار اقتصادی آمریکا جستجو کرد؟
گفت: آقاجون مقامات مسئول باید درک و اذعان کنند که رویارویی و اصرار به مقابله با این اژدهای صد سر توام با هزینه های مادی فراوان بوده و خواهد بود . باید از درد تحقرآمیز شکل گیری موج کاریابی جوانان کشور در اقلیم کردستان عراق واقع بینانه به ریشه مشکلات اقتصادی کشور اشاره کنند . باید مردم را در موقعیت انتخاب واقع بینانه قرار داد.

  تعداد بازديدها: 3779
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=83876
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.