تاريخ انتشار: 19 تير 1398 ساعت 23:38:43
تشکیل یک نهاد ملی به‌منظور نظارت بر انتخابات شوراها

سخنگوی شورای نگهبان پیشنهاد تشکیل یک نهاد ملی برای نظارت بر انتخابات شوراها را مطرح کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی عصر امروز چهارشنبه (۱۹ تیرماه ۱۳۹۸) با اعضای شورای عالی استان‌ها دیدار و گفت وگو کرد.

وی در بخش نخست سخنان خود گفت: قانون اساسی وظیفه نظارت در حوزه‌هایی که قانون مشخص می‌کند را برعهده شوراها قرار داده است.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به درخواست اعضای شورای عالی استان‌ها برای نظارت این شورا بر انتخابات شوراها تاکید کرد: از مجلس هفتم تاکنون بارها به شورای نگهبان مراجعه شده که ما بر انتخابات شوراها نظارت داشته باشیم، اما به دو دلیل تاکنون نپذیرفتیم.

کدخدایی در بیان دلایل نپذیرفتن مسئولیت نظارت بر انتخابات شوراها توسط شورای نگهبان، اظهار داشت: نظارت بر انتخابات شوراها در قانون اساسی در اِعداد نظارت بر سایر انتخابات‌ها لحاظ نشده است.

وی افزود: در عین حال امکان اجرای نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شوراها در حال حاضر وجود نداپیامبه طور مثال ما در انتخابات گذشته مجلس که ۱۲ هزار نفر نامزد شدند با مشکل مواجه شدیم، چه برسد به اینکه بخواهیم بر انتخابات شوراها با حدود ۴۰۰ هزار نامزد نظارت داشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه سخنانش برای حل موضوع نظارت بر انتخابات شوراها، پیشنهاد کرد که "یک نهاد ملی" برای نظارت بر انتخابات شوراها تشکیل شود و این نهاد می‌تواند دائمی باشد.

کدخدایی همچنین تصریح کرد: شوراها می‌توانند بر تخلفاتی که احتمالاً در داخل شوراهای شهر و روستا شکل می‌گیرد، خودشان رسیدگی و برخورد کند. از سوی دیگر حتی شوراها باید به سازوکاری برای نظارت بر مصوبات شوراهای شهر و روستا داشته باشند.

وی در پایان با اشاره به موضوع الکترونیکی شدن انتخابات شوراها گفت: ما به وزارت کشور اعلام کرده‌ایم که آماده برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی هستیم، اما باید تضمینی برای امنیت آرای مردم که حق الناس است، وجود داشته باشد.

  تعداد بازديدها: 2625
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=83785
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.