تاريخ انتشار: 15 تير 1398 ساعت 19:43:38
هشدار روسیه درباره "توقیف نفتکش حامل نفت ایران": این اقدام اروپا مغایر حفظ برجام است

روسیه روز جمعه توقیف نفتکش ایرانی (گریس ۱) توسط بریتانیا در تنگه جبل‌الطارق را محکوم کرد. از سوی دیگر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز بدون اشاره به توقیف این نفتکش، بار دیگر به ایران هشدار داد که «باید خیلی محتاط» باشد.

به گزارش یورونیوز، وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای با محکومیت توقیف این نفتکش گفت که این اقدام با اظهارات مقامات اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران، مغایر است.

این بیانیه با اشاره به اینکه توقیف این نفتکش اقدامی عامدانه برای پیچیده کردن وضعیت پیرامون سوریه و ایران است، افزوده است: «اظهارات مشتاقانه بریتانیا و ایالات متحده آمریکا بلافاصله بعد از این عملیات نشان می‌دهد که این اقدام از پیش طراحی شده بود و نشان از دخالت آژانس‌های برخی کشورها دارد.»

روسیه همچنین هشدار داده است که پیامدهای توقیف این کشتی می تواند سنگین باشد و مسئولیت آن با کسانی است که فشارها را بر تهران و دمشق افزایش می دهند.

روسیه در حالی توقیف این نفتکش را محکوم می کند که دادگاه عالی جبل الطارق بعد ازظهر جمعه برای دو هفته دیگر توقیف این نفتکش را تمدید کرد.

نفتکش «گریس ۱» که حامل نفت ایران است، روز پنج‌شنبه ۱۳ تیر به دست نیروهای ارتش پادشاهی بریتانیا توقیف شد. این ابرنفتکش که گفته می‌شود نفت ایران را به مقصد سوریه حمل می‌کرد در منطقه جبل‌الطارق واقع در جنوبی‌ترین نقطه اسپانیا برای بازرسی متوقف شد. دلیل توقیف این کشتی نقض تحریم‌های اروپا علیه سوریه اعلام شده است.

هشدار دوباره دونالد ترامپ به ایران

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره ایران گفت: «خواهید دید که در مورد ایران چه اتفاقی خواهد افتاد. ایران باید خیلی خیلی محتاط باشد.»

دونالد ترامپ روز سه شنبه در توئیتی با اشاره به سخنان حسن روحانی رئیس جمهوری ایران که گفته بود تا هر میزان که لازم باشد اورانیوم را غنی می کنیم نوشته بود: «ایران، مراقب تهدیدهایت باش. این تهدیدات ممکن است به خودت برگردند و تو را به گونه‌ای بگزند که تا الان کسی اینگونه گزیده نشده باشد»

تنش‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران که تاکنون بیشتر تنشی میان ایران و آمریکا ارزیابی می‌شد با دخالت بریتانیا در توقیف نفتکش ایرانی، گسترش بیشتری یافته است و اکنون پای بریتانیا نیز به این تنش باز شده است.

روز یکشنبه ۱۶ تیر، تاریخی است که ایران اعلام کرده است مرحله دوم کاهش تعهدات هسته‌ایش را به اجرا می گذارد و احتمال دارد غنی سازی بالاتر از ۳.۶۷ درصد را در دستور کار قرار دهد.

از سوی دیگر واشنگتن نیز روز جمعه از شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست کرد که جلسه‌ای اضطراری برای بررسی وضعیت ایران برگزار کند. در پی این درخواست، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که این جلسه اضطراری روز چهارشنبه آینده برگزار می شود. ایران این درخواست آمریکا را «طنزی تلخ» توصیف کرده و تلویحا شورای حکام آژانس را فاقد صلاحیت برای ورود به تحولات اخیر برجامی دانسته است.

*انتخاب

  تعداد بازديدها: 1004
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=83738
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.