تاريخ انتشار: 14 تير 1398 ساعت 00:32:14
جزییات آتش‌سوزی در زیردریایی اتمی روسیه

نیروی دریایی روسیه اعلام کرده نقص باتری علت آتش‌سوزی در زیردریایی اتمی این کشور بوده است، در جریان این سانحه ۱۴ ملوان این زیردریایی بر اثر استشمام دود سمی کشته شدند.

زیردریایی بزرگی که در این عکس در کنار یک قایق یدک‌کش دیده می‌شود حامل زیردریایی تحقیقاتی سانحه دیده است

روسیه اطلاعات بیشتر درباره این زیردریایی را به علت "فوق محرمانه" بودن اسرار نظامی فاش نکرده است.
سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز پنجشنبه (چهارم ژوئیه) ضمن اعلام این خبر تایید کرد زیردریایی صدمه دیده اتمی بوده هر چند رآکتور اتمی آن به هنگام وقوع آتش محصور شده و به آن آسیبی وارد نشده است.
کرملین پیش‌تر تایید کرده بود که ۱۴ قربانی این سانحه از ملوانان زبده و با سابقه نیروی دریایی بوده‌اند. زیردریایی هم اکنون به پایگاه سورمورسک منتقل شده که مقر اصلی ناوگان شمالی نیروی دریایی روسیه است. نام و مدل این زیردریایی فاش نشده است اما نشریه دولتی روزیسکایا گزت نوشته این یک زیردریایی نظامی ویژه تحقیق و تجسس در بخش عمیق دریا بوده و هنگامی که در حال ژرف‌سنجی در کف آب‌های قطب شمال بوده دچار سانحه شده است.
 
این نشریه روسی نوشته سانحه زمانی که زیردریایی در عمیق‌ترین بخش دریا بوده روی داده است.
جزئیات ماموریت این زیردریای فاش نشده است اما روسیه همچون کانادا و آمریکا و سایر کشورهای دارای سهم در قطب شمال، مشغول تجسس و نقشه‌یابی در اعماق آ‌ب‌های قطبی است تا با ادعای ارتباط جغرافیایی میان سرزمین‌های شمالی روسیه و این مناطق خود را واجد استخراج منابع غنی نفت و گاز در قطب شمال بداند.

دیروز، پنجشنبه، در وبسایت کرملین، دولت روسیه، آمده که سرگئی شویگو، وزیر دفاع، به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری، گزارش کرده که آتش‌سوزی در باتری زیردریایی آغاز و سپس به دیگر بخش‌های زیردریایی سرایت کرده است. او گفته: "بخش اتمی موتور این زیردریایی به طور کامل محصور شده و هیچ‌کس در این بخش مستقر نبوده است. خدمه تمام اقدامات لازم برای حفاظت از این بخش (اتمی) را لحاظ کرده‌اند و این قسمت زیردریایی کاملا سالم مانده است. این مایه امیدواری است و نشان می‌دهد که احتمالا به سرعت می‌توانیم آن را دوباره به آب بیاندازیم." وزیر دفاع روسیه تاکید کرده که آتش‌سوزی هنگامی روی داده که زیردریایی در آب‌های روسیه بوده است.

روسیه تنها کشوی نیست که زیردریایی‌های آن دچار سانحه می‌شوند اما به گفته گزارشگر بی‌بی‌سی در مسکو اغلب سوانح زیردریایی‌های روسیه با تراژدی انسانی همراه می‌شود. برجسته‌ترین آنها مربوط به سانحه زیردریایی اتمی کورسک بود که در سال ۲۰۰۰ با ۱۱۸ خدمه غرق شد. آن زیردریایی هم به ناوگان شمالی روسیه تعلق داست. هشت سال پس از آن ۲۰ ملوان یک زیردریایی اتمی دیگر به نام نرپا خفه شدند.
 
مهمترین تراژدی‌های سوانح زیردریایی

در سال ۲۰۱۷ (دو سال پیش) خبر ناپدید شدن زیردریایی ای‌آر‌ای نیروی دریایی آرژانتین چند روزی در صدر اخبار جهان قرار گرفت. این زیردریایی با ۴۴ سرنشین در حای که در آب‌های جنوب اقیانوس اطلس در حال گشت‌زنی بود دچار انفجار شد و همه سرنشینان آن جان باختند. بقایای لاشه آن سال بعد از آب گرفته شد.
در سال ۲۰۰۳ هر ۷۰ سرنشین زیردریایی "دیوار بزرگ" چین بر اثر خفگی جان باختند. علت نقص در موتور دیزلی این زیردریایی اعلام شد که موجب مکش اکسیژن داخل کابین شد.
در سال ۲۰۰۰، زیردریایی کورسک روسیه در جریان یک مانور نظامی بر اثر دو انفجار که به علت منفجر شدن یک اژدر گزارش شد با ۱۱۸ خدمه به قعر دریای بارنتز رفت. غواصان نروژی بعدا یادداشتی از یکی از اجساد پیدا کردند که نشان می‌داد ۲۳ نفر از خدمه کورسک از این انفجارها جان سالم به در برده بودند اما چشم انتظار رسیدن کمک جان دادند.
زیردریایی یواس‌اس اسکورپیون در سال ۱۹۶۸ در اقیانوس اطلس با ۹۹ سرنشین غرق شد؛ علت انفجار احتمالی یک اژدر گزارش شد
در سال ۱۹۶۳ زیردریایی آمریکای یو‌اس‌اس ترشر در هنگام تمرین اعزام به اعماق دریا به همراه ۱۲۹ ملوان غرق شد و بزرگترین تراژدی زیردریایی‌های جهان تا امروز را رقم زد.

  تعداد بازديدها: 1129
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=83718
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.