تاريخ انتشار: 26 مهر 1397 ساعت 23:00:50
با حسن عباسی‌ها چه کنیم؟


آزادی بیان را با اتهام زدن اشتباه نگیریم. اگر کسی به شما گفت دزد، باید ثابت کند که دزد هستید و اگر نتوانست باید منتظر عواقب حرف خود باشد.

عصر ایران؛ مصطفی داننده- حسن عباسی به جرم توهین به رئیس جمهور به 7 ماه زندان محکوم شده است. دوستان و همفکران  آقای حسن عباسی بعد از انتشار این حکم به صحنه آمدند و گفتند این است حقوق شهروندی که حسن روحانی از آن حرف می‌زند! این است آزادی بیانی که اصلاح طلبان از آن دم می‌زنند!

در اینجا باید ببینم که حسن عباسی برای ابراز عقیده خود قرار است راهی زندان شود یا به خاطر توهین و افترا؟ قطعا رفتن کسی به خاطر عقیده به زندان، روا نیست و بر خلاف حقوق شهروندی و آزادی بیان است.

حسن عباسی اما به مسؤولان کشور اتهام زده و توهین کرده است. او در سخنراین خود گفته است«آخوندی، وزیر میلیاردی کشور است» و «بیخود کرده» که گفته باید از طریق لیبرالیسم کشور را توسعه دهیم.

[با حسن عباسی‌ها چه کنیم؟]

خوب اگر آخوندی از عباسی شکایت نکند، یعنی اینکه حرف او را قبول دارد و میلیاردر است.  او همچنین در یکی دیگر از سخنرانی‎هایش ادعا کرده بود «مسئولان نظام نفوذی، ناکارآمد و ناسالم‌اند و رئیس جمهوری با دروغ رأی آورده است.» او باید ثابت کند که مسؤولان کشور نفوذی هستند و اصلا بر اساس چه سندی این حرف‌ها را می‌زند.

می‌گویند، رییس دولت اصلاحات دم از زنده باد مخالف من می‌زد و حالا از کریمی قدوسی شکایت کرده است. کریمی قدوسی از خاتمی انتقاد نکرده  بلکه اتهام زده است که با پادشاه عربستان علیه ایران تبانی کرده است. کریمی قدوسی ماجرای دیدار رییس جمهور پیشین ایران با پادشاه عربستان را اینگونه روایت کرد:« در آن جلسه عبدالله خطاب به خاتمی میگوید:چرا ایران در منطقه و کشورهای عربی فعال است، می خواهید دستور بدهم ایران را روی سرتان خراب کنند؟ خاتمی در پاسخ می‌گوید: اعلی‌حضرتا، در صورت رای آوردن ما، از هرکجا که امر بفرمایید خارج می‌شویم.»

اگر به این صحبت‌ها واکنش نشان داده نشود که مردم می‌گویند اتهام زننده راست می‌گوید و اگر خلاف این بود، صدای طرف در می‌آمد.

این شکایت‌ها منافاتی با آزادی بیان ندارد. اگر دولت روحانی از فردی به خاطر انتقاد به برجام و یا عملکرد اقتصادی دولت شکایت می‌کرد، می‌شد تمام قد در برابر دولت ایستاد و گفت چرا خود حقوق شهروندی را زیر پا می‌گذارید؟ اما داستان عباسی و کریمی قدوسی فرق دارد.

بگذارید مثالی برایتان بزنم. اگر در ماجرای برجام، کسی می‌گفت این توافقنامه، ترکمنچای است. این سخن هیچ اشکالی ندارد به عقیده آن فرد این توافق به ضرر کشور است. اما اگر فردی بیاید بگوید ظریف برای امضای برجام از آمریکا پول گرفته است، به وزیر خارجه ایران اتهام زده است و  ظریف باید از او شکایت کند واگر نکند مردم می‌گویند حتما پول گرفته است.

می‌شود اگر فرد اتهام زننده بعد از اعلام حکم معذرت خواهی کرد، از زندان رفتن او گذشت چون زندان رفتن بسیار تلخ است اما حسن عباسی و دوستانش حاضر نیستند به خاطر اتهاماتی که در دادگاه هم رد شده است از آخوندی و دولت معذرت خواهی کنند.

آزادی بیان را با اتهام زدن اشتباه نگیریم. اگر کسی به شما گفت دزد، باید ثابت کند که دزد هستید و اگر نتوانست باید منتظر عواقب حرف خود باشد.

در پایان باید گفت نباید از زندان رفتن هیچ کسی خوشحال شد.

  تعداد بازديدها: 1807
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=81493
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.