تاريخ انتشار: 26 شهريور 1397 ساعت 17:26:26
نگاهی دیگر(قسمت چهارصدوبیست وچهارم)

گفتم: آقاجون دکتر ولایتی مشاور بین الملل رهبری در نشستی تخصصی گفت: عده‌ای در مورد نگاه به شرق مثل اصحاب کهف هستند می‌گویند چون این‌ها کمونیست هستند پس باید به سمت آمریکا برگردیم.
گفت :ایکاش ولایتی بجای توهین به ناکجا آباد برای دفاع از نادیده انگاری جنایات بی بدیل روسیه در حق مردم ایران توضیح می داند مشخصا چه اشخاصی و با کدام استراتژی بازگشت به سمت آمریکا را مطرح کردند و چرا برای توجیه نادیده انگاری جنایات سیاه روسیه و دلالی یک سویه چین کما فی السابق به عده ای مجهول و غیر مشخص اما موافق گرایش و همسویی با آمریکا اشاره می کنند.
گفتم: ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنا دانشگاه آزاد گفت: باید نگاه استراتژیک به شرق داشته باشیم.
گفت: جمله مذکور حتما منطق راهبردی ولایتی و امثالهم در توجیه ضرورت گرایش به روسیه و چین نیست ، اما از فردی با سابقه و مسئولیت های متعدد و کلیدی مانند ولایتی انتظار بیان ادله اثبات راهبرد گرایش و همسویی با روسیه وجود دارد و الا برای تشدید روسیه پذیری حتی نیاز به باید وی هم نیست.
گفتم: ولایتی رئیس مرکز مطالعات مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر روسیه قطعنامه ی ضدایرانی در مورد یمن را وتو نمی‌کرد ما ذیل فصل هفتم می‌رفتیم.
گفت: از ولایتی رابط ویژه ایران و روسیه انتظار بود که توضیح دهد.
- چرا روسیه طی ۱۲ سال در تمام مراحل و جزئیات همگام و همراه با آمریکا به قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران رای داده و دوشادوش آمریکا ، ایران را به تحریم های ذیل فصل هفتم کشاند؟
- چرا طی سال های مذکور به اتفاق چین قطعنامه های بی سابقه شورای امنیت علیه ایران را وتو نکردند؟
- چرا به بهانه تحریم آمریکا علیه ایران از تحویل سپر دفاعی اس ۳۰۰ تا پس از برجام امتناع کرد؟
- چرا نیروگاه اتمی بوشهر با سال ها تاخیر و افزایش مستمر هزینه ها دقیقا پس از برجام خاتمه یافت؟

گفتم: شاید تاکید ولایتی به رابطه استراتژیک ایران و روسیه تحت عنوان نگاه به شرق اشاره به همسویی مواضع ایران و روسیه در سوریه دارد.
گفت: اختلافات استراتژیک روسیه با ایران در نگاه به سوریه بسیار عمیق تر از اختلاف تاکتیکی روسیه و ترکیه در نگاه به سوریه است ، روسیه ایران را بهترین یا تنها فرصت ممکن برای تعمیق و ماندگاری در سوریه با اسد یا بی اسد می داند ، اما ترکیه را عامل میدانی امریکا می بیند ، روسیه می داند که با ترکیه و آمریکا در سوریه به سادگی به زبان مشترک خواهد رسید اما با ابران در سوریه جز تاکتیک مهار نفوذ و حضور میدانی آمریکا و ترکیه هیچ نقطه مشترکی ندارد.
گفتم: ولایتی گفت: اگر در دولت قبل برخی اخلال نکرده بودند 5 تا 6 قطعنامه در سازمان ملل علیه ایران صادر نمی شد و سارکوزی به تهران می‌آمد.
گفت: بنابراین ولایتی تلویحا می پذیرد که بخشی از مشکلات سیاست و روابط خارجی ایران به شدت منشاء داخلی داشته و دارد ، لذا باید عرصه روابط خارجی را از بازیهای سیاسی داخلی جدا کرد
- باید  بجای انتخاب گزینه های سیاست خارجی براساس ایجاد هراس از مواضع مشتاق آمریکای افراد غیر مشخص حداقل یک بار از منطق گرایش به روسیه صحبت می کردند.
- باید بجای حمله به مواضع خود ساخته افراد مجهول برای توجیه روسیه پذیری فرصتی ایجاد شود که همه آحاد ایران بتوانند بدون لکنت و وحشت از انگ سازی های غیر اخلاقی و غیر عقلانی به یک اندازه بگویند و سیاست خارجی بعنوان مهمترین عامل موثر در شرایط داخلی از یک سو نگری و تک گویی فارغ ، تا زاییده عقل جمعی و ملی باشد.
- باید امثال ولایتی بعنوان بازیگردان حقیقی و حقوقی موثر در سیاست خارجی از چرایی و چگونگی پاسخگویی در انتخاب گزینه های رفتاری در سیاست خارجی کشور هم بگویند.

  تعداد بازديدها: 3750
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=81155
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.