تاريخ انتشار: 22 خرداد 1397 ساعت 19:56:24
نگاهی دیگر (قسمت سیصدوشانزدهم)

گفتم: آقاجون فرمانده سپاه قدس اظهار کرد عربستان سعودی در مدت کوتاهی ۲۰۰ میلیون دلار صرف انتخابات لبنان کرد اما حزب‌الله لبنان پیروز شد انتخابات اخیر لبنان یک رفراندوم بود.
گفت: خدا را شاکرم که در اوائل دهه هشتاد در کنار فرزندان امام در لبنان شرف حضور داشتم و به پیروزی بزرگشان مومنم اما در خصوص اظهار نظر سردار سلیمانی از حیث شکل و محتوای بیانشان باید به چند نکته توجه داشت.                             
- سعد حریری نخست‌ وزیر لبنان اظهارات فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران را تأسف‌بار و دخالت در امور داخلی لبنان را به سود ایران ، لبنان و منطقه ندانست.
- ائتلاف حزب الله با اتفاق امل و گروه های مسیحی با کسب ۶۷ از ۱۲۸ رای به اکثریت ۳+۶۴ کرسی رسیدند.
- میشل عون رهبر جنبش میهنی آزاد و فرمانده جنگ آزادیبخش علیه نیروهای سوریه مستقر در لبنان (۱۹۸۹) ، نبیه بری رهبر جنبش امل و سعد حریری رهبر جنبش المستقبل و متحد عربستان کماکان بعنوان رئیس جمهور ، رئیس مجلس و نخست وزیر در دولت جدید حضور خواهند داشت بنابر این انتخابات در تغییر روسای لبنان موثر نبود.

گفتم: اما اقدام عربستان مبنی بر صرف ۲۰۰ میلیون دلار در فرصتی کوتاه برای فعالیت انتخاباتی می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.
گفت: در مورد تلاش دولت های مختلف و ذی نفع برای مدیریت انتخابات لبنان امری طبیعی  و بدیهی است.
- گروه ها ، احزاب ، اقوام و ادیان مختلف با توجه به فرهنگ سیاسی و قوانین انتخاباتی لبنان در ابراز ارتباط ، وابستگی و حتی مزدوری برای سایر دولت ها با منع عرفی و قانونی مواجه نیستند چنانکه المستقبل در بیان اتحاد با عربستان و حزب الله در تاکید بر رابطه با ایران ابایی ندارند.
- هزینه گران ترین ادوار رقابت دو کاندیدا بزرگترین و طولانی ترین انتخابات جهان (آمریکا) در سال گذشته برای ترامپ و کلینتون مجموعا حدود ۵۰۰ میلیون دلار برآورد و اعلام گردید.
- هزینه تبلیغات انتخاباتی بسیار کوچک کشور ۴ میلیونی لبنان(۵۰% مهاجر فاقد رای) و اصولا کل اقتصاد لبنان در فرصتی کوتاه از ظرفیت جذب و صرف عدد بزرگی مانند ۲۰۰ میلیون دلار برخوردار نیست.
- گزارش اتهام دخالت روسیه در انتخابات اخیر آمریکا بر هزینه کرد غیر مستقیم روسیه با اعدادی مانند چند صد هزار دلار به نفع ترامپ در برابر کلینتون اشاره می کند.

گفتم: چرا سردار سلیمانی مدعی صرف ۲۰۰ میلیون دلار توسط عربستان در انتخابات لبنان شده است؟
گفت: آقاجون این نکته ای است که طبیعتا باید از سردار سلیمانی پرسید اما تصور می کنم منظور ایشان کمک سال گذشته عربستان به المستقبل با رهبری حریری باشد چنانکه کمیته تحقیق سنای آمریکا مدعی کمک اعطایی سالانه بالغ بر ۱۴۰ میلیون دلاری ایران به حزب الله است.

  تعداد بازديدها: 3361
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=80347
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.