تاريخ انتشار: 22 فروردين 1397 ساعت 23:37:57
نگاهی دیگر (قسمت دویست وچهل وچهارم)


گفتم: آقاجون دیروز مجلس پرسید چرا دولت از سیاست منسجم و اثرگذاری در کنترل قیمت دلار برخوردار نیست؟ چرا تغییر نرخ را پیش بینی نکرده است؟
گفت: شاید مجلس دچار آلزایمر جمعی است چون نمایندگان در اواخر ۹۶ مدعی بررسی و اصلاح کارشناسانه و دقیق نرخ ارز در بودجه ۹۷ شدند.
گفتم: قصه پر غصه و پر تکرار تقریبا ۴۰ ساله کاهش ارزش ریال در برابر دلار از دلار ۱۰۰ ریال تا دلار ۵۰۰۰۰ یا ۶۰۰۰۰ ریال یعنی افزایش حدود ۵۰۰ برابری دلار در برابر ریال قابل درمان نیست؟
گفت: شناخت بیماری و فهم دلایل سقوط ارزش ریال شرط لازم برای ورود به پروسه پیچیده درمان است لذا باید دید آیا مرض سقوط ارزش ریال در برابر دلار به شیوه علمی و با توجه به گروه های محتلف عوامل موثر هرگز مورد مطالعه و عمل قرار گرفته است؟ اما واقعیت موجود استقرار مجدد ستون خودروهای نیروی انتظامی در خیابان فردوسی است.
گفتم: در این روزها علاوه بر برخی سیاست مداران و نمایندگان حتی صدای اعتراض برخی از علما نیز در مورد کاهش ارزش پول ملی یا قدرت خرید مردم شنیده می شود.
گفت: اهل سیاست ، برخی نمایندگان و اخیرا برخی از علما باید در اعلام موضع و قضاوت در مورد کاهش ارزش ریال باید به چند مورد توجه داشته باشند:
1- نرخ سقوط ارزش ریال در برابر دلار طی ۴۰ سال گذشته ۵۰۰۰۰% است یعنی سالانه بطور متوسط با حدود ۱۲۵% سقوط ارزش ریال در برابر دلار را داریم.
2- سهم دولت های دفاع مقدس ۴۰۰% (۲۷ به ۱۲۰تومان) ، سازندگی ۳۴۰% (۱۲۰به ۴۷۶)، اصلاحات ۲۰۰% (۴۷۶به ۹۰۴) ، اصولگرایی ۴۲۰% (۹۰۴به۳۸۰۰) و تدبیر و امید ۷۶% (۳۸۰۰ به ۴۲۰۰ یا ۵۰۰۰) در کاهش ارزش ریال در برابر دلار است.
3- سهم دولت ها از درآمد نفتی از سال ۶۱ الی ۹۶ به ترتیب دفاع مقدس ۱۰۶ ، سازندگی ۱۲۳ ، اصلاحات ۲۰۷ ، اصولگرایی ۵۷۸ و تدبیر حدود ۲۳۰ میلیارد دلار می باشد ، درآمد نفتی از سال ۶۱ الی ۹۶ حدود ۱۲۲۰ میلیارد و متوسط هر سال حدود ۳۵ میلیارد دلار می باشد
4- دولت های دفاع مقدس با ۳۸% متوسط درآمد نفتی ۴۰۰% کاهش ریال در برابر دلار داشت ، سازندگی با ۴۴% در آمد حدود ۳۴۰% کاهش ارزش ریال ، اصلاحات با ۷۴% درآمد متوسط نفتی حدود ۲۰۰% کاهش ارزش ریال ، اصولگرایی با ۲۰۵% متوسط درآمد نفتی حدود ۴۴۰% کاهش ارزش ریال و تدبیر با ۸۲% متوسط درآمد نفتی حدود ۷۴% کاهش ارزش ریال را دارد بنابراین دولت اصولگرایی علی رغم برخورداری از درآمد نفتی تقریبا معادل چهار دولت بیشترین سهم را در کاهش ارزش ریال داشته و کمترین سهم کاهش ارزش ریال با ۷۴% متعلق به دولت تدبیر است.

گفتم: چرا دولت اصولگرایی علی رغم برخورداری از بزرگترین درآمد نفتی و ایجاد بزرگترین سقوط ارزش ریال در برابر دلار مشابه امروز مورد اعتراض برخی نمایندگان ، اهل سیاست و برخی روحانیون قرار نمی گرفت؟ اما این دولت علی رغم ایجاد کمترین کاهش ارزش ریال در چهل سال گذشته مورد هجمه سنگین سیاسیون و حتی برخی روحانیون قرار می گیرد.
گفت: همانطور که مقام معظم رهبری در سخنرانی مشهد ضمن تقبیح قیبله‌گرایی سیاسی و جناحی بعنوان یکی از موانع مهم پیشرفت تاکید فرمودند کار خوب را هر کسی انجام داد باید آن را در مقام مدیریت و تصمیم‌گیری ترویج کرد و کنار گذاشتن یک کار خوب به علت انجام دادن آن از طرف جناح مقابل خطاست. لذا سیاسیون ، برخی نمایندگان و برخی روحانیون که در ایام سقوط ارزش ریال در برابر دلار مردم را توصیه به صبر و نان و کشک خوردن می کردند حداقل امروز می توانند برای رعایت عدالت به قضاوت با حداقل ممکن انصاف اقدام کنند تا ناچار نشوند با تکیه بر فرهنگ ضد دینی قبیله گرایی بی محابا بر دولت بتازند.
گفتم: علی رغم بی انصافی مبتنی بر قبیله گرایی برخی سیاسیون و برخی روحانیون و شکست پیاپی سیایت های تکراری نباید برای کاهش مستمر ارزش ریال در برابر دلار فکری کرد؟
گفت: آقاجون ضروری است فارغ از قبیله گرایی موارد ذیل پیگیری گردد.
1- مطالعات مبتنی بر حقایق و واقعیات عوامل موثر در سقوط مستمر با شیب تند ارزش ریال در برابر دلار با استفاده از شیوه های دقیق علمی و حتی الامکان گروه های ترکیبی (بومی و خارجی)
2- تبیین کم و کیف اثرگذاری هر یک از عوامل مستقل سیاسی ، نظامی ، امنیتی ، قضایی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی داخلی و خارجی
3- بررسی رابطه رفتار اقتصاد ملی با تاکید بر اندازه اقتصاد و عوامل غیر رسمی موثر در کاهش مستمر ارزش ریال در برابر دلار
4- بررسی مستقل نقش تعامل و تقابل کشورمان با بازیگران منطقه و بین الملل در کاهش مستمر و تند ارزش ریال در برابر دلار مانند اعلام بخشی از مقامات عالی رتبه و نظامی دو کشور ایران و عربستان مبنی بر اینکه از آمادگی ، تمایل و حتی استقبال و اشتیاق برای آغاز جنگ بین کشور برخوردارند. وضعیتی که از ظرفیت روانی لازم برای نابودی یا زمین گیر ساختن اقتصادهای بزرگ جهان نیز برخوردار است.

  تعداد بازديدها: 1823
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=79721
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.