تاريخ انتشار: 27 آبان 1396 ساعت 16:36:51
چرا مهندسان ناظر همیشه در پروژه ها غایب هستند؟!/ آخوندی می خواهد نظام مهندسی را متحول کند/نظام مهندسی باید گارانتی ساخت مسکن را بپذیرد

رئیس انجمن انبوه سازان ایران در گفت وگو با جی پلاس؛
چرا مهندسان ناظر همیشه در پروژه ها غایب هستند؟!/ آخوندی می خواهد نظام مهندسی را متحول کند/نظام مهندسی باید گارانتی ساخت مسکن را بپذیرد

رئیس انجمن انبوه سازان ایران با تاکید بر قصور سازمان نظام مهندسی در ساخت مسکن مهر سرپل ذهاب گفت: این سازمان باید گارانتی ساخت مسکن در ایران را متقبل شود.

بدون معرفی مهندس ناظر شهرداریها پروانه ساخت صادر نمی‌کنند

مجتبی بیگدلی درگفت وگو با خبرنگار جی پلاس با رد اظهار نظرهایی که ساخت مسکن مهر را دستوری و بدون نظارت ناظران نظام مهندسی دانسته بودند اظهار کرد: طرح این موضوع از اساس کذب است و اگر ساختمانی درکشور مهندس ناظر نداشته باشد شهرداری‌ها پروانه ساخت ارایه نمی دهند و طبیعتا مسکن مهر نیز از این قاعده مستثنی نیست.

نظام مهندسی فرد متخلف را به دادگاه معرفی کند

این عضو هیات علمی دانشگاه افزود: سازمان نظام مهندسی در این برهه وظیفه خطیری بر عهده دارد و باید فرد متخلف را به دادگاه معرفی کند اما متاسفانه این سازمان از بدو تاسیس تاکنون مسوولیت آنچه که قانون برعهده اش قرار داده را نمی پذیرد و عملا به بنگاه شغل سازی و کسب درآمد تبدیل شده است.

باید از فعالیت اشخاص حقیقی در بخش مسکن خود داری شود

او با بیان اینکه درهیچ جای دنیا حتی افغانستان نیز اشخاص حقیقی در بخش مسکن و ساخت و ساز آن فعال نیستند به جی پلاس گفت: خدماتی از این قبیل باید از سوی اشخاص حقوقی ارایه شود و متاسفانه این اشتباهی است که در کشور ما رایج شده و نهادهای مسئول نظیر نظام مهندسی نیز به دلیل منفعت طلبی در مقابل آن واکنش نشان نمی دهند.

مهندسان ناظر همیشه غایب اند؟!

رئیس انجمن انبوه سازان با اشاره به رویه کنونی فعالیت مهندسان ناظر و عدم حضور دائمی آنان در پروژه ها اظهار کرد: فرد ناظر در هر شرایطی باید پاسخگو باشد اما متاسفانه در حال حاضر وضعیت به گونه ای است که این افراد بدون حضور در پروژه های مسکن مبالغ  هنگفتی دریافت می‌کنند.

نظام مهندسی زیر بار گارانتی مسکن نمی رود

بیگدلی  بابیان اینکه یکی از موارد اختلاف انبوه سازان با سازمان نظام صنفی در ارتباط با گارانتی  مسکن است، تصریح کرد : سازمان نظام صنفی و مهندسان ناظر با وجود آمادگی انبوه سازان حاضر نیستند، مسئولیت گارانتی پروژه های مسکونی را بپذیرنند.

او ادامه داد:  یکی از وظایف سازمان نظام مهندسی هدایت و راهنمایی است که مهندسان ناظر در طول پروژه ساخت  مسکن باید به پیمانکاران و مجریان ارایه دهند اما متاسفانه این سازمان طفره می رود، به طوری که به جرات می توانم ادعا کنم از بدو تاسیس این سازمان تاکنون حتی به تعداد انگشتان دو دست  پروانه ناظران متخلف  ابطال نشده است.

نظام مهندسی از اهداف اولیه خود دورمانده

این عضو هیات علمی دانشگاه در بخش دیگری از اظهاراتش به کیفیت ساخت مسکن در ایران اشاره کرد و به جی پلاس گفت: در حال حاضر ایرانی ها  سنگین ترین ساختمان‌ها را در دنیا  می‌سازند، در حالی که  روش ساخت مسکن در دنیا به کلی تغییر کرده و سازمان نظام مهندسی باید در زمینه تولید تکنولوژیهای نوین جدی تر وارد شود.

بیگدلی افزود: اگرچه از زمان تصدی گری آخوندی در وزارت راه و شهرسازی  انتقاداتی به عملکرد او وارد است اما امیدوارم او در عملیاتی سازی هدفش یعنی تحول در سازمان نظام مهندسی و تبدیل آن به یک پژوهشگاه علمی و نهاد پاسخگو، موفق شود.

نظام مهندسی پاسخگو باشد

رئیس انجمن انبوه سازان در ادامه گفت وگو با جی پلاس تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی موظف است به یک نهاد پاسخگو در حوزه وظایفش تبدیل شود و با نظارت بر عملکرد مهندسان ناظر و جلوگیری از ورود کارمندان دولت به این حوزه، بکوشد تا از بروز رخدادهایی نظیر آنچه در مسکن مهر سرپل ذهاب رخ داد جلوگیری شود.

بیگدلی ادامه داد: درحال حاضر به نظر می رسد این سازمان باید مسئولیت بی توجهی ناظر مهندس پروژه مسکن مهر شهر سر پل ذهاب را بپذیرد و افراد خاطی را به دادگاه معرفی کند.

  تعداد بازديدها: 1606
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=78697
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.