تاريخ انتشار: 06 مرداد 1396 ساعت 00:30:49
عربستان باید بفهمد که قطر تسلیم نمی شود

امضای توافقنامه دوجانبه برای مبارزه با تروریسم توسط قطر و ایالات متحده آمریکا باعث می شود که توپ در میدان کشورهای همجوار بیفتد.

جماران، مجله آمریکایی تایم در گزارشی نوشت: رویارویی قطر و سه کشور همجوارش به بن بست رسید و تلاش های «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا تا حدودی حمایت زودهنگام «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از ریاض را متوازن کرد.

«پاتریک تیورس» سفیر ایالات متحده آمریکا در دوحه بین سال های 1995 تا 1998 نویسنده مطلب در ادامه نوشت: تلاش های وزیر خارجه آمریکا با حمایت«جیمز ماتیس» وزیر دفاع و «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی در کنگره تا حدودی توانست موازنه ای در حمایت شورانگیز زودهنگام دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور از عربستان ایجاد کند.

تیورس نوشت: در سایه غیبت هر گونه اتفاق غیرمنتظره یا تغیر در سیاست واشنگتن درباره بحران خلیج فارس، تدابیر کنونی اتخاذ شده توسط عربستان و متحدانش علیه قطر نمی تواند دوحه را وادار به تسلیم کند. از سوی دیگر، محاصره هوایی، زمینی و دریایی اعمال شده علیه قطر نه فقط باعث ایجاد مشکلاتی برای شهروندان قطری شده است بلکه باعث مشکلاتی برای شهروندان کشورهای سه گانه عربستان، امارات و بحرین نیز شده است.

تیورس در ادامه نوشت:قطر با تحرکش به شیوه شفاف برای ایجاد منابع جایگزین برای واردات خود نه فقط ناظران بلکه خود قطری ها را شگفت زده کرد زیرا این کشور بیش از 90 درصد از نیازهای ضروری خود را از همسایگانش وارد می کرد لیکن توانست صادر کنندگان جدیدی برای واردات خود پیدا کند اگر چه این امر برای دوحه هزینه بیشتری تحمیل می کند(ترکیه و ایران). علاوه بر این، اگر راه حلی در آینده نزدیک برای بحران هم وجود داشته باشد، بیشتر نهادهای قطری ترجیح می دهند که به منابع و طرح های واردات جدید دائمی به جای بازگشت به تکیه بر کشورهای همجوار اعتماد کنند. بانک مرکزی قطر نیز توانست راه حلی برای رویارویی برای تلاش های بخش مالی امارات در متوقف کردن تعامل با ریال قطر پیدا کند.

این نویسنده در ادامه نوشت: گام بعدی چیست؟ امضای توافقنامه دوجانبه برای مبارزه با تروریسم توسط قطر و ایالات متحده آمریکا باعث می شود که توپ در میدان کشورهای همجوار بیفتد. قطر می تواند به شکل معقولی اصرار کند که طرف های دیگر نیز توافقنامه مشابهی با ایالات متحده آمریکا امضا کنند آن وقت عربستان این شرط را غیرقابل قبول بداند با توجه به تاریخ عربستان در این زمنیه.

این نویسنده در پایان نوشت:تنها راه خروج از این بن بست پیشنهادی است که تیلرسون وزیر خارجه آمریکا درباره امضای قانونی برای کنترل مساله حمایت مالی تروریسم توسط همه کشورهای عربی منطقه خلیج فارس ارائه کرد؛ امری که باعث می شود این نیاز مطرح شود که همه مسائل دیگر بر اساس میانجی گری و مذاکرات آرام حل شود.

  تعداد بازديدها: 1248
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=77676
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.