تاريخ انتشار: 05 مرداد 1396 ساعت 23:55:21
طنز تلخ "گفتگو" (قسمت شصت و چهارم)


گفتم: آقاجون علی زمانيان انديشمند علوم اجتماعی معتقد است در برخورد با جنايت هولناک و کثيف عليه بنیتا و آتنا بايد سوگوار فرسودگی چیزی در فرهنگ ایرانی باشيم که به جوانمردی شناخته و بداشتنش مفتخر بوديم.
گفت: جوانمردی برآمده از خصائص اخلاقی مانند مهربانی توأم با رعايت حدود رفتاری است اينکه به ضعفا تحکم نکنيم اينکه حتی در چپاول اموال مردم مراعات ناتوان لحاظ گردد اينکه در برخورد با مجرم نيز ادب لازم الاجرا است.
گفتم: چرا زمانيان معتقد است که تأمل در معضل فرهنگی سقوط روح جوانمردی شايد مهمتر از سوگواری برای جنايت هولناک عليه کودکان باشد؟
گفت: شايد انديشمند علوم اجتماعی براين باور است که جنايت عليه دو کودک يکی از آثار سقوط فرهنگی در جامعه است. چنانکه خانم رخشان بنی اعتماد کارگردان فيلم های اجتماعی که طی سال های گذشته با ساخت فيلم هيس دخترها فرياد نمی کنند به چنين معضل پنهان اجتماعی اشاره کرد نيز معتقد است معضلات فرهنگی و اجتماعی می توانند تأسف بارتر باشد.
گفتم: خانم بنی اعتماد در مقايسه با جنايت هولناک عليه کودکان چه موضوعی را تأسف بارتر می دانند؟
گفت: او معتقد است جنايت عليه آتنا و ستايش در سال گذشته حتما جنايات هولناکی هستند اما بايد بدانيم که پايين کشيدن فيلم در حال اکران و ممانعت از اجرای کنسرت دارای مجوز بسيار هولناک تر است
گفتم: يعنی خانم بنی اعتماد ممانعت از برگزاری کنسرت قانونی موسيقی را عملی هولناک تر و مخرب تر از جنايت عليه يک کودک می دانند؟
گفت: آقاجون ايکاش رسانه عمومی کشور با درک از عمق معضلات فرهنگی قادر بود تا ساعتی از صدها ساعت برنامه روزانه تلويزيون را در اختيار انديشمندانی مانند زمانيان يا بنی اعتماد قرار مي داد تا بی هيچ پرده پوشی و مبهم سازی به ريشه های معضلات رفتار اجتماعی بپردازند.
گفت: ايکاش صدا و سيما با تخصيص ساعاتی از چرايی بيان خانم بنی اعتماد پرسش می کردند شايد پس از توضيحات کارشناسانه بنی اعتماد پايين آورندگان فيلم در حال اکران يا ممانعت کنندگان از برگژاری مراسم رسمی دارای مجوز نيز خود را در شکل گيری جنايت عليه آتنا و ساير کودکان سهيم می دانستند.
گفتم: يعنی خانم بنی اعتماد معتقد است برپايی کنسرت می تواند مانع از بروز جنايت باشد؟
گفت: آقاجون تأکيد خانم بنی اعتماد رسميت ندادن به روح عصيان و قانون شکنی است اينکه فرد يا گروهی در هر جايگاهی بتواند براساس درک و نظر شخصی در مقابل خواست قانونی و عمومی بايستد ، اينکه جامعه را به اين باور برسانند که هر کس می تواند با اتکا بر ابزار قدرت حتی در برابر خواست عمومی و قانونی اعمال قدرت کند ، اينکه قدرت می تواند معادل حق تلقی گردد!
گفت: همانطور که انديشمند علوم اجتماعی زمانيان فرمودند وقوع جنايات هولناکی چون قتل کودکان می تواند ريشه در فرسودگی صفات اخلاقی و روح جوانمردی داشته باشد لذا بايد آنها که مدعی بوده و هستند تمام عمر در کسوت فعاليت فرهنگی قرار داشتند يا سال هاست در مسند قانونی چنين مسئوليت هايی نيز حضور دارند بايد توضيح دهند که در سقوط ارزش های اخلاقی جامعه مانند روح جوانمردی چه سهمی داشتند؟

  تعداد بازديدها: 3980
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=77672
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.