تاريخ انتشار: 07 فروردين 1396 ساعت 23:38:24
«طرح عربی» و عواقب شوم تداوم جنگ یمن

پس از گذشت دو سال از جنگ یمن برای پایان دادن به این جنگ باید کاری کرد اما آنچه جهان باید از آن آگاهی داشته باشد این است که اگر کشور دیگری در خاورمیانه به واسطه این جنگ از هم فروپاشد، گروه های تروریستی کنترل اوضاع این کشور را در اختیار خواهند گرفت.

جماران، روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: جنگ داخلی یمن، پس از گذشت دو سال درگیری های شدید اکنون به یک بن بست سیاسی و نظامی رسیده و میلیون ها یمنی را در معرض گرسنگی قرار داده است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل به مناسبت دومین سالگرد آغاز حملات ائتلاف به رهبری عربستان علیه یمن در بیانیه ‌ای اعلام کرد در جریان درگیری ها در این کشور، ماهانه به طور متوسط 100 غیر نظامی کشته می ‌شوند و بیشتر این قربانیان مربوط به حملات هوایی جنگنده‌ های ائتلاف هستند.

طبق بیانیه مذکور، در جریان این درگیری‌ ها 4773 غیرنظامی کشته و 8272 تن دیگر زخمی شدند.از سوی دیگر مسئول برنامه‌ جهانی غذا در سازمان ملل اعلام کرد یک سوم استان ‌های یمن با خطر گرسنگی مواجه هستند و 60 درصد مردم مناطق درگیر جنگ به دلیل درگیری‌ ها در آستانه خطر گرسنگی قرار دارند.

طبق گزارش این سازمان، از مجموع 22 استان در این کشور 7 استان با حالت فوق العاده درجه 4 نسبت به خطر گرسنگی قرار دارند.

این مرکز بسته ‌های غذایی برای حدود هفت میلیون یمنی را در ماه تامین می ‌کند، این در حالی است که این کمتر از میزان 17 میلیون یمنی است که در این کشور از گرسنگی رنج می ‌برند.

نبود حمایت ‌های مالی و درگیری‌ های مستمر در این کشور از جمله مهمترین موانع برای ارسال بسته ‌های غذایی و دیگر کمک ‌ها به ساکنان شهرهای مختلف یمن است.

در حال حاضر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس طرح جدیدی را برای پیروزی ادعایی در این جنگ در سر دارند. اما ما باید در مورد اینکه پیروزی از نگاه آنها به چه معناست محتاطانه برخورد کنیم.

عربستان سعودی در ماه مارس 2015 عملیات نظامی خود را در یمن به امید از بین بردن حوثی ها آغاز کرد. در عین حال سعودی ها قصد داشتند با این کار علاوه بر آنکه به ایران پیامی بفرستند، «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور برکنار شده یمن و متحد ریاض را نیز به قدرت بازگردانند. اما با گذشتن دو سال از این جنگ برگ برنده همچنان در دست حوثی هاست.

هادی، به عنوان یکی از چهره های ضعیف و نامحبوب قبل از جنگ، بسیار تلاش کرد تا در مناطق تحت کنترل خود نیروهایی جذب کند. او همچنین برای باز گرداندن حکومت اساسی در مناطق تحت کنترل خود با شکست مواجه شد. این در حالی است که اتحاد حوثی ها با «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور پیشین در مقابله با حملات ائتلاف به رهبری عربستان بسیار خوب عمل کرده است.

در خلاء ایجاد شده، تندروهای سلفی و زیرمجموعه های محلی القاعده پیشروی های چشمگیری در این کشور داشته اند.

این جنگ همچنین این کشور را به عنوان یکی از فقیرترین کشورهای عربی به سمت یکی از بدترین بحران های انسانی در جهان کشانده است، تا جایی که سازمان ملل متحد پیش بینی بروز قحطی در این کشور را کرده و برخی از سازمان های امداد رسانی نیز گفته اند که ساکنان بخش هایی از یمن در حال حاضر از فرط گرسنگی جان خود را از دست می دهند. نتایج این جنگ، انگلیس و آمریکا را به عنوان پشتیبانان سیاسی و نظامی ائتلاف به رهبری عربستان در تنگنا قرار می دهد زیرا گروه های حقوق بشری آنها را متهم به کمک به تسهیل در نقض قوانین بین المللی توسط نیروی هوایی عربستان و کم کاری در کاهش بحران بشردوستانه کرده اند.

سازمان ملل متحد تلاش کرده است برای پایان دادن به این جنگ راهی بیابد ولی در این راه شکست خورده است.

برخی از مقامات خارجی نگران هستند که حتی در صورت دستیابی به صلح نیز برخی گروه های مسلح درگیر در جنگ از جمله جدایی طلبان جنوب شامل این معامله نشوند و جنگ شدیدتری در این کشور درگیرد.

پس از گذشت دو سال از جنگ یمن برای پایان دادن به این جنگ باید کاری کرد اما آنچه جهان باید از آن آگاهی داشته باشد این است که اگر کشور دیگری در خاورمیانه به واسطه این جنگ از هم فروپاشد، گروه های تروریستی کنترل اوضاع این کشور را در اختیار خواهند گرفت.

  تعداد بازديدها: 1438
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=75956
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.