تاريخ انتشار: 25 دي 1390 ساعت 18:48:58
بردباری آخوند ملا عباس

مرحوم حاج محمود رفیعی می گوید : رفتار حاج آخوند ملا عباس در جهت تحمل مشکلات و شداید و نیز مدارا با مردم و محبت به آن ها ضرب المثل و شهره عام و خاص بود تا آن جا که یک بار چند تن با یک دیگر شرط می بندند و قرار می گذارند که میزان تحمل و مدارای او را به معرض امتحان بگذارند.

  

 حاج آخوند را در مزرعه سراغ می گیرند و دور از چشم او جریان آبی را که طبق رسوم آبیاری در آن ساعت حق مسلم حاج آخوند بوده و زمین زراعتی ایشان را مشروب می کرده، به طرف زمین دیگری تغییر مسیر می دهند، حاج آخوند که بیل در دست مشغول آبیاری بوده ناگهان متوجه قطع آب می شود، به محل انشعاب بر می گردد و می بیند که کسانی مسیر آب را تغییر داده اند.

 

 معمولاً در چنین صورتی، کار مجادله به نزاع منجر می شود و چه بسا زد و خوردها که به بهانه موضوعی بسیار جزئی تر و کم اهمیت تر از این انجام می گیرد تا چه رسد به چنین کاری که سرقت علنی است و با توجه به کمبود آب در بسیاری از مناطق کشاورزی ایران حساسیت موضوع صد چندان می شود. معذالک حاج آخوند با لحنی صمیمی و مؤثر به آن ها می گوید :

  

 « . بی زحمت هر وقت زمینتان خوب آب خورد و سیراب شد، آب را به طرف زمین ما برگردانید »

  

 آن گاه خود به گوشه ای می رود و مشغول به کار می شود. کسانی که می خواستند او را امتحان کنند شتابان در پی حاج آخوند می روند و شرمنده و شگفت زده از ایشان عذرخواهی می کنند. حالات حاج آخوند ملا عباس در این زمینه ها مانند حالاتی است که درباره ائمه معصومین  علیهم السلام  و شیوه های برخورد آن بزرگواران با مردم و حتی مخالفین نقل کرده اند.

 

 آری حاج آخوند ملا عباس، با سلاح اخلاق کوه مشکلات را از پیش پای بر می داشت، این سلاح نیرومند همان چیزی است که امروز بسیاری از ما نسبت به کارآیی و کارگشایی آن در جامعه خویش غفلت داریم.

  

 حاج آخوند ملا عباس با تأسی به رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  و ائمه معصومین  علیهم السلام  نه فقط با دوستان و مریدانش بلکه حتی با کسانی که به او دشنام می دادند نیز بزرگوارانه رفتار می کرد خدا می داند که چه افراد فاسدی را با سلاح اخلاق کریمانه خویش تعزیر کرد. آری با اخلاق نیز می توان حدود و تعزیرات الهی را جاری نمود! کسی البته نمی تواند حدود و تعزیرات قضایی و شرعی به معنای خاص را انکار کند. آن نیز به جای خود لازم است اما هم قبل از آن که کار به آن جا بکشد و هم حتی بعد از آن، این حقیقت صادق است که :

 

 تیغ حلم از تیغ آهن تیزتر             بل ز صد لشگر ظفر انگیزتر

  

 

منبع : محمد راجی قمی - آخرین گفتارها، جلد ۶ ، صفحه ٣٠۶

 

 

(استفاده بدون ذكر نشاني سايت جايز نيست)

   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=7574
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.