تاريخ انتشار: 25 مهر 1395 ساعت 16:26:01
عربستان باید به شکست در جنگ یمن اذعان کند/ بهانه سعودیها برای جنایت صنعا عذر بدتر از گناه است

در بیانیه تیم تحقیقات آمده است که این بمباران دراماتیک بدون موافقت نهایی فرماندهی ائتلاف صورت گرفته است؟ آیا معنای این حرف این است که هواپیماهای ائتلاف غیرنظامیان را بمباران می کنند و جنایت و کشتار مرتکب می شوند بدون آن که دستورات صریحی از فرماندهان خود بگیرند؟ آیا هرکس هر کاری دلش می خواهد می کند؟ و آیا به این شیوه جنگ ها به راه می افتد و مدیریت می شود؟

بهانه هایی که عربستان سعودی به عنوان رهبر ائتلاف عربی در اذعانش به بمباران مجلس ترحیم در صنعا اعلام کرد، عذر بدتر از گناه است؛ این بمباران را با هیچ معیار اخلاقی، انسانی و حتی قبیله ای نمی توان توجیه کرد.

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان»نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در بخش سخن سردبیر در روزنامه رأی الیوم  به اذعان عربستان به ارتکاب جنایت بمباران مجلس ترحیم در صنعا و کشته و زخمی شدن صدها نفر در اثر آن، پرداخت و نوشت:ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی که از یک سال و نیم پیش تا کنون در حال تجاوز و حمله به یمن است اذعان کرد که هواپیماهایش مجلس ترحیم در صنعا را شنبه گذشته بمباران کردند؛ حمله ای که منجر به کشته شدن 146 نفر و زخمی شدن صدها نفر دیگر شد.این ائتلاف گفت که این بمباران در اثر دو اشتباه اساسی به وقوع پیوست:

نخست: ارائه اطلاعات غلط درباره وجود فرماندهان نظامی در مراسم ترحیم توسط ارتش هوادار«عبدربه منصور هادی»رئیس جمهور فراری یمن.

دوم:این بمباران «دراماتیک» بدون دستیابی به موافقت نهایی فرماندهی ائتلاف و بدون تکیه بر تدابیر پیشگیرانه لازم صورت گرفته است.

این دو عذر قبیح تر از گناه اصلی هستند و توجیه های ائتلاف و فرماندهان ، تجاوز و مدیریت جنگ در یمن است، در اصل چگونه می شود که هواپیماها مجلس ترحیم را بمباران می کنند و همه عرف های اسلامی و اخلاقی و حتی قبیله ای را نقض می کنند حتی اگر در میان شرکت کنندگان فرماندهان نظامی باشند؟ این سقوط اخلاقی است و با هیچ عذر و بهانه اطلاعاتی یا اشتباه های انسانی نمی توان آن را توجیه کرد.

از سوی دیگر، چگونه بیانیه تیم تحقیقات می گوید این بمباران دراماتیک بدون موافقت نهایی فرماندهی ائتلاف صورت گرفته است؟ آیا معنای این حرف این است که هواپیماهای ائتلاف غیرنظامیان را بمباران می کنند و جنایت و کشتار مرتکب می شوند بدون آن که دستورات صریحی از فرماندهان خود بگیرند؟ آیا «شیر توی شیر است» و هرکس هر کاری دلش می خواهد می کند؟ و آیا به این شیوه جنگ ها به راه می افتد و مدیریت می شود؟

کشتی های جنگی آمریکایی که رادارهای وابسته به ائتلاف«حوثی ها و صالحی ها»را با موشک هدف قرار دادند آن هم به بهانه شلیک دو موشک به سمت این کشتی ها،  این کار را فقط زمانی انجام دادند که موافقت شخص «باراک اوباما»رئیس جمهوری آمریکا را دریافت کردند. جنگ که بازی نیست و تصمیم برای وارد شدن به آن پس از تدابیر و مقدماتی اتخاذ می شود که با نظارت رهبران بلندپایه سیاسی و نظامی در کشور ها صورت می گیرد.

این بهانه ها آشفتگی در شنیع ترین شکل آن است و آن چه رخ داد این بود که این حملات هوایی به مجلس ترحیم بر اساس«تخمین ها» یا «پیش بینی ها»یی صورت گرفت مبنی بر اینکه «علی عبدالله صالح»رئیس جمهوری سابق و «سید عبدالملک الحوثی»یا نمایندگانی از جانب وی که برادرانش یا فرماندهان عالی رتبه اش هستند در رأس تسلیت گویان خواهند بود به همین دلیل دستورات برای بمباران و ارتکاب جنایت و کشتار در نهایت صادر شد.

حتی اگر فرض کنیم که صالح و عبدالملک الحوثی هم پیمان وی در میان تسلیت گویان هستند آیا این از اخلاق عرب هاست که مجلس ترحیم را بمباران کنند و صدها نفر از افراد شرکت کننده و غیرنظامیان را به علاوه اعضای خانواده فرد مرحوم که به دلیل از دست دادن عزیز قوم شان مصیبت زده هستند، کشته و زخمی شوند؟

نه این رسمش است و نه این گونه جنگ ها مدیریت می شوند،و این نخستین کشتار و جنایت هم نیست  و بی تردید آخرین آن هم نخواهد بود آن هم تا زمانی که این تجاوز ادامه دارد و بر فرماندهانش آشفتگی و بی انضباطی سیاسی و نظامی با هم حاکم است.

این تجاوز باید متوقف شود و همه نیروهای سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس باید از یمن و فوری در چارچوب توافق آتش بس غیر مشروط بیرون بروند و مذاکرات نه فقط برای راه حل سیاسی بلکه به منظور دادن غرامت توسط متجاوزان به دلیل همه ویرانی که در یمن به بار آوردند و همه قربانیان جنایت های جنگی که در اراضی این کشور مرتبک شده اند، باید آغاز شود.

اگر ارتش هادی همان طرفی بود که اطلاعات درباره حضور فرماندهان نظامی در مجلس ترحیم را داد و برای بمبارانش تحریک کرد، همانطور که در بیانیه ائتلاف آمده است، بنابر این، این ارتش و فرماندهانش از هیچ گونه مشروعیتی برخودار نیستند و نباید به آنها در مرحله پس از توافق آتش بس و فرایند سیاسی که بعدها برای سر و سامان دادن به این کشور و برقراری آشتی ملی آغاز می شود، نقشی داده شود. این گونه افراد مصداق این ضرب المثل انگلیسی مشهور هستند « با وجود چنین دوستانی نیاز به هیچ دشمنی نیست.»

بر خود لازم می دانیم که اقرار کنیم که اذعان تیم تحقیقات به گناه«فضلیت»است برای خود تیم و کسانی که آن را تشکیل دادند و پدیده عربی است که سابقه ستوده ای به شمار می رود اما ما منتظر اذعان مهم تری هستیم که خلاصه اش این است جنگی که این همه ویرانی و حمام های خون به راه انداخت در رسیدن به حتی یک هدفش شکست خورد و به صاحبان آن و کسانی که نخستین بمباران را انجام دادند ضرر زیادی وارد کرد.

منتظر عذرخواهی واضح و بدون فریب یا ابهام عربستان و متحدانش  از ملت عرب و اصیل یمن به دلیل ویرانی و زیان های مادی و بشری هستیم که این عذرخواهی باید با آمادگی کامل برای دادن غرامت و بازسازی همراه شود. به نظر ما این پایین حد مطلوب است  و حرف نهایی را نیز این ملت دانا و شجاع می زند که پر از عزت ، کرامت و شرافت است.

  تعداد بازديدها: 1218
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=73903
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.