تاريخ انتشار: 07 تير 1395 ساعت 17:40:38
امام خمینی (ره): مخالفین انقلاب، افراد موثرتر را بیشتر مورد هدف قرار داده ‏اند

امروز سی و پنجمین سالروز شهادت یکی از چهره های برجسته انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، آیت الله دکتر سید محمد بهشتی است که امام خمینی (ره) او را «یک ملّت» خواند.

جماران، به همین مناسبت برخی از بیانات گرانقدر امام راحل در خصوص شخصیت این شهید بزرگوار در پی می آید:

«بهشتى» در این مملکت مظلوم زیست‏

من این ضایعه بزرگ [واقعه هفتم تیر ماه و انفجار در محل حزب جمهوری اسلامی و شهادت شهید بزرگوار بهشتی و تعدادی از یاران انقلاب] را به ملت ایران و شما آقایان که نزدیک بودید با آقاى بهشتى و مطلع بودید از افراد دیگرى که شهید شدند، به همه شما آقایان و ملتمان تسلیت عرض مى‏ کنم. بناى دشمن هاى شما بر این است که افرادى که لیاقتشان بیشتر است بیشتر مورد حمله قرار بگیرند. آنها افرادى را هدف قرار مى‏ دهند که از آنها خوف دارند که مبادا یک وقتى به آنها صدمه بزنند. و این را من کراراً گفته‏ ام که مرحوم آقاى بهشتى در این مملکت مظلوم زیست. تمام مخالفین اسلام و مخالفین این کشور حمله مستقیم‏شان را به ایشان و بعضى دوستان ایشان کردند. کسى را که من بیشتر از بیست سال مى‏ شناختم و روحیاتش را مطلع بودم و مى‏ دانستم چه جور مرد صالحى و مرد به درد بخورى براى این کشور است، مخالفین او را در کوچه و بازار و محله و صحبت هایى که همه مى‏ کردند، آن طور جلوه دادند. یک مرد صالحى را به صورت یک دیکتاتور درآوردند! و شما باید مهیا [ى‏] این جور مسائل باشید؛ یعنى، کشورى که نهضت کرده براى آزاد شدن و براى مستقل بودن و براى اینکه وابسته نباشد به هیچ قدرتى از شرق و غرب، باید خودش را مهیا کند براى توابعى که پیش مى ‏آید. یا باید انسان تن در بدهد به همه ذلت ها و به همه زیر بار بودن ها و تحت سلطه بودن ها و یا اگر بخواهد مستقل باشد، باید عوارض و لوازمش را بپذیرد . (صحیفه امام، ج‏14، ص: 516)
مظلومیت شهید بهشتى‏
... این پیشامد براى همه ملت ما ناگوار بود و یک اشخاصى که براى خدمت خودشان را حاضر کرده بودند و خدمتگزار این کشور بودند، اشخاصى بودند که آن قدرى که من از آنها مى‏ شناسم از ابرار بوده ‏اند، از اشخاص متعهد بوده ‏اند که در رأس آنها مرحوم شهید بهشتى است. ایشان را من بیست سال بیشتر مى ‏شناختم. مراتب فضل ایشان و مراتب تفکر ایشان و مراتب تعهد ایشان بر من معلوم بود. و آنچه که من راجع به ایشان متأثر هستم، شهادت ایشان در مقابل او ناچیز است و آن مظلومیت ایشان در این کشور بود. (صحیفه امام، ج‏14، ص518)

کار مخالفین، هدف قرار دادن افراد متعهد و مؤثر در انقلاب
مخالفین انقلاب، افرادى [را] که بیشتر متعهدند، مؤثرتر در انقلاب‏ند، آنها را بیشتر مورد هدف قرار داده ‏اند. ایشان [شهید بهشتی]مورد هدف اجانب و وابستگان به آنها در طول زندگى بود. تهمت ها؛ تهمت هاى ناگوار به ایشان مى‏زدند! از آقاى بهشتى اینها مى‏ خواستند موجود ستمکار دیکتاتور معرفى کنند، در صورتى که من بیش از بیست سال ایشان را مى‏ شناختم و بر خلاف آنچه این بى‏ انصافها در سرتاسر کشور تبلیغ کردند و «مرگ بر بهشتى» گفتند، من‏ او را یک فرد متعهد، مجتهد، متعهد، متدین، علاقه ‏مند به ملت، علاقه‏ مند به اسلام و به درد بخور براى جامعه خودمان مى‏ دانستم. و شما گمان نکنید که این آقایان که وارد شدند در این شغل هاى دولتى، اینها یک اشخاصى بودند یا هستند که راهى براى استفاده جز این مقام ندارند؛ اینها هر کدام اشخاص متعهدى بودند که در پیش مردم مقام داشتند، در پیش روحانیت مقام بزرگ داشتند، و این طور نبود که واخورده باشند که بخواهند بیایند اینجا انحصار طلب باشند. خدا انصاف بدهد به آنهایى که انحصارطلب بودند و مى‏ خواستند بهشتى و خامنه ‏اى و رفسنجانى و امثال اینها را از صحنه خارج کنند. (صحیفه امام، ج‏14، ص518و 519)
در قاموس شهادت واژه وحشت نیست
شما تا توانسته ‏اید به فرزندان اسلام چون شهید بهشتى و شهداى عزیز مجلس و کابینه با حربه ناسزا و تهمت هاى ناجوانمردانه حمله کردید که آنها را از ملت جدا کنید، و اکنون که آن حربه از کار افتاد و کوس رسوایى همه ‏تان بر سر بازارها زده شد، در سوراخ ها خزیده و دست به جنایاتى ابلهانه زده ‏اید که به خیال خام خود ملت شهیدپرور و فداکار را با این اعمال وحشیانه بترسانید، و نمى‏ دانید که در قاموس شهادت واژه وحشت نیست. اکنون اسلام به این شهیدان و شهیدپروران افتخار مى‏ کند و با سرافرازى همه مردم را دعوت به پایدارى مى‏ نماید، و ما مصمم هستیم که روزى رخش ببینیم و این جان که از اوست تسلیم وى کنیم. ملت ایران در این فاجعه بزرگ 72 تن بیگناه به عدد شهداى کربلا از دست داد. ملت ایران سرافراز است که مردانى را به جامعه تقدیم مى‏ کند که خود را وقف خدمت به اسلام و مسلمین کرده بودند و دشمنان خلق گروهى را شهید نمودند که براى مشورت در مصالح کشور گرد هم آمده بودند. ملت عزیز، این کوردلان مدعى مجاهدت براى خلق، گروهى را از خلق گرفتند که از خدمتگزاران فعال و صدیق خلق بودند. (صحیفه امام ج‏15 ص 2)

پیام به ملت ایران در سالروز فاجعه هفتم تیر
این جانب از پیشگاه مقدس حق- جل و علا- عظمت براى اسلام و مسلمین و بیدارى براى دولت هاى اسلامى و عزت و شرف براى کشورهاى اسلامى و رحمت براى شهداى اسلام در طول تاریخ خصوصاً شهداى هفتم تیر، و صبر و شکیبایى براى ملت ایران و بازماندگان شهدا خواستارم. و هر چند براى همه شهدا و بویژه شهداى 7 تیر عظمت و بزرگوارى قائلم، و لکن شناخت من از شهید مظلوم بهشتى و ابعاد گوناگون او و شهید محمد منتظرى و مجاهدات ارزشمند او بیشتر است و نمى ‏توان تأسف شدید خویش را در فقدان آنان پنهان کرد. إنا للَّه و إنا إلیه راجعون. و السلام. روح اللَّه الموسوی الخمینى‏ (صحیفه امام، ج‏16، ص 364 )

بهشتی مظلوم خار چشم دشمنان اسلام
گیرم که‏ شما با شهید بهشتى که مظلوم زیست و مظلوم مُرد و خار در چشم دشمنان اسلام و خصوص شما بود، دشمنى سرسختانه داشتید، با بیش از هفتاد نفر بیگناه که بسیارى‏شان از بهترین خدمتگزاران خلق و مخالف سرسخت با دشمنان کشور و ملت بودند، چه دشمنى داشتید؟ جز آنکه شما با اسم خلق از دشمنان خلق و راه صاف کنان چپاولگران شرق و غرب مى‏ باشید. ( صحیفه امام، ج‏15، ص: 3)
ملت با اتحاد و اتکال به خداى بزرگ هر کمبودى را جبران خواهد کرد
ما گر چه دوستان و عزیزان وفادارى [شهدای فاجعه هفتم تیر]را از دست دادیم که هر یک براى ملت ستمدیده استوانه بسیار قوى و پشتوانه ارزشمند بودند، ما گر چه برادران بسیار متعهدى را از دست دادیم که اشداء على الکفار رحماء بینهم بودند و براى ملت مظلوم و نهادهاى انقلابى سدى استوار و شجره‏اى ثمربخش به شمار مى‏ رفتند، لکن سیل خروشان خلق و امواج شکننده ملت با اتحاد و اتکال به خداى بزرگ هر کمبودى را جبران خواهد کرد. ملت ایران با اعتماد به قدرت لایزال قادر متعال همچون دریایى مواج به پیش مى ‏رود و در مقابل ابرقدرتها و تفاله‏ هاى آنان با صفى مرصوص ایستاده است، و شما درماندگان عاجز را که در سوراخ ها خزیده ‏اید و نفَسهاى آخر را مى‏ کشید به جهنم مى‏ فرستد و خداوند بزرگ پشت و پناه این کشور و ملت است. ( صحیفه امام، ج‏15، ص: 3)

یک فرد، یک ملت
این تکلیف شما آقایان در وضع حاضر. البته تکلیف بزرگ هم این است که در هر جا هستید و هر کارى دارید، جدیت کنید که حتى اشتباه نکنید! آنها فکر این هستند که شما را از صحنه خارج کنند. از صحنه خارج کردن به این است که اگر یک خطایى از شما دیدند، بزرگش کنند و بزرگش کنند و به رخ مردم بکشند و مردم را از شما منحرف کنند. این جریان در کار بود که مردم را از شما جدا کند، تا کسى به شما فحش بدهد. این آقاى بهشتى مسلمان، متعهد، مجتهد، این چه کرده بود که تو تاکسى مى ‏نشستى، مى ‏دیدى که دو نفر آدم به هم مى‏ رسند یک حرفشان فحش به اوست؟! تو اجتماعات، یک دسته‏ اى مرگ بر کى، «طالقانى را تو کشتى» [مى‏ گفتند.] خوب، شما ببینید چه ظلمى [بود] به یک همچو موجود فعالى، که مثل یک ملت بود براى این ملت ما با چه حیله ‏هایى این را مى‏ خواستند بیرون کنند. خوب، حالا رفته است کنار، ولى اینها بدانند که با رفتن این و آن و آن و آن، خیر، مسائل شان حل نمى‏ شود؛ مردم بیشتر مى‏ فهمند که شما چه کاره بودید و مى‏ خواستید چه بکنید. (صحیفه امام،ج‏ 15، ص 18)
حذف افراد متعهد مقصد اصلى دشمنان مهم براى ما این است که ما به تکلیفمان عمل بکنیم. به آنچه خداى تبارک و تعالى فرموده است عمل بکنیم. پیش کسانى که به خدا ارتباط دارند، شهادت عزیزان مطرح نیست، خدمت عزیزان مطرح است. آنها خدمت خودشان را کردند و براى این ملت‏ سرمایه‏ هایى بودند که از دست رفت، لکن راهى که آنها رفتند باید ما هم با هوشیارى آن راه را تعقیب کنیم. یک جریانى از اول نهضت و از اول انقلاب در مقابل انقلاب در کار بود. مسئله اتفاقى نبود که افراد مؤثر را، افرادى که براى این ملت سرمایه بودند، یکى بعد از دیگرى یا شهید کردند یا خواستند شهید کنند و خداوند حفظ کرد. این طور نبود که من باب اتفاق یک کسى مرحوم مطهرى را ترور کند یا مرحوم مفتح را یا آقاى هاشمى را یا آقاى خامنه ‏اى را یا مرحوم بهشتى را یا این وزرایى که براى اسلام هر کدام ارزشمند بودند و آن وکلایى که متعهد و مفید بودند. مسأله یک مسئله تنظیم شده بود و هست. (صحیفه امام، ج‏15، ص22و 23)
هشدار! مردم وقتی بیدار شدند که "بهشتی" در کار نبود!

آقاى بهشتى- رحمه اللَّه- که یک نفر آدمى بود که مجاهد براى اسلام بود، به درد مى‏ خورد، فعال بود، دانشمند بود، مدیر بود، مدبر بود، دیدید که در صحنه کشور چه فضاحت ها در آوردند اشرار و مردم را [از او] منحرف کردند. مردم یک وقت بیدار شدند که بهشتى‏ اى در کار نبود. من خوف این را دارم که- خداى نخواسته- ملت ما یک وقت بیدار بشود که روحانیت کنار رفته است و سلطه اجانب بر این مملکت بازگشته است و آن وقت تأسف ها فایده نداشته [باشد]؛ همان طورى که در زمان امام حسین- سلام اللَّه علیه- آن طور درست کرده بودند چهره پسر پیغمبر را که مردم کوفه ‏اى که پدر او را دیده بودند، مجاهدات او را دیده بودند، همین مردم کوفه براى کشتن پسر پیغمبر مسابقه مى‏ کردند و مردم کوفه یک وقت متوجه شدند که امام حسین دیگر نبود. (صحیفه امام، ج15، ص367)

تجلیل از شهدای واقعه هفتم تیر در پیامی به مناسبت سالروز این فاجعه این جانب از پیشگاه مقدس حق- جل و علا- عظمت براى اسلام و مسلمین و بیدارى براى دولت هاى اسلامى و عزت و شرف براى کشورهاى اسلامى و رحمت براى شهداى اسلام در طول تاریخ خصوصاً شهداى هفتم تیر، و صبر و شکیبایى براى ملت ایران و بازماندگان شهدا خواستارم. و هر چند براى همه شهدا و بویژه شهداى 7 تیر عظمت و بزرگوارى قائلم، و لکن شناخت من از شهید مظلوم بهشتى و ابعاد گوناگون او و شهید محمد منتظرى و مجاهدات ارزشمند او بیشتر است و نمى‏ توان تأسف شدید خویش را در فقدان آنان پنهان کرد. إنا للَّه و إنا إلیه راجعون. و السلام. روح اللَّه الموسوی الخمینى‏ (صحیفه امام، ج‏16، ص 364)

  تعداد بازديدها: 1410
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=72116
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.