تاريخ انتشار: 31 خرداد 1395 ساعت 22:37:23
برخی برای رسیدن به پست و مقام زاهد می‌‌شوند / اینها جوانان را هم به چنین زهدگرایی هایی دعوت می کنند / نباید کسانی که از جیب مردم می خورند را زاهد دانست

استاد حوزه علمیه با بیان این که برخی زهدگرایی‌ها غالبا برای رسیدن به پست و مقام است، گفت: اگر این افراد دارای پستی شوند مشخص می شود که زهدگرایی آن ها دروغ بوده است، گاهی انسان از مال دنیا فراتر می رود و ریاست و آقامنشی می خواهد.
به گزارش «انتخاب»؛ حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی استاد حوزه علمیه قم سحرگاه امروز در برنامه تلویزیونی ماه خدا که از شبکه یک سیما پخش شد، گفت: در هر زمانی عده ای از مردم زهدگرا می شوند و دسته ای از مردم را نیز به زهدگرایی می کشانند.
 
وی افزود: این افراد گاهی از کارهای خود به ساده زیستی، قناعت گری و دوری از دنیا تعبیر می کنند، البته تمام این موارد خوب است به شرطی که برای خدا باشد، این که عده ای بخواهند جوری رفتار کنند که توجه دسته ای را به خود جلب کرده و دکانی برای خود باز کنند نادرست است.
 
استاد حوزه علمیه با بیان این که غالبا این کارها برای وصول به پست و مقام است، اظهار داشت: اگر این افراد دارای پستی شوند مشخص می شود که زهدگرایی آن ها دروغ بوده است، گاهی انسان از مال دنیا فراتر می رود و ریاست و آقامنشی می خواهد.
 
وی ادامه داد: وای به زمانی که انسان خود را زاهد نشان دهد اما دلی پر از حب دنیا داشته باشد، امام علی(ع) می فرمایند کسانی هستند چون دستشان به جایی نمی رسد خود را به نام قناعت زینت می کنند و لباس هایی استفاده می کند که به دیگران می گوید من دور از دنیا هستم اما این چنین نیستند.
 
حجت الاسلام طباطبایی با بیان این که امروز نیز عده ای جوانان را به چنین زهدگرایی هایی دعوت می کنند، ابراز داشت: از خشونت ها و درشتی ها انسان های بد را می توان شناخت، نباید تملق گویی ها، زهدگرایی ها، دوری از دنیا جستن ها، از جیب مردم خوردن را قانع و زاهد دانست بلکه باید گفت فریب کار هستند.
 
وی عنوان کرد: این چنین افرادی وقتی شخصیت های پرکار و زحمتکش را مشاهده می کنند می گویند آن ها برای دنیا کار می کنند اما خود آن ها کار نمی کنند، خدا انسان بیکار را دوست ندارد؛ امروز به هرکسی گفته می شود کار کن می گوید کار نیست در حالی که کار وجود دارد اما آن ها تن به کار نمی دهند.
 
استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: می گویند در شأن ما نیست که فلان کار را انجام دهیم اما باید پرسید آیا فقر و محرومیت زن و بچه در شأن آن ها هست، هرکسی می تواند کار انجام دهد اما ننگ می داند و به دنبال کارهای بالاتر است.
 
وی اضافه کرد: در حال حاضر همه به دنبال کارهای اداری هستند چه اشکالی دارد که کارهای دیگر انجام دهند، کار کردن و زحمت کشیدن ممکن است؛ برخی از انسان های بی کار و بی عرضه هم خود کار نمی کنند و هم دیگران را بابت کارکردن ملامت می کنند.

  تعداد بازديدها: 1571
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=71985
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.