تاريخ انتشار: 15 ارديبهشت 1395 ساعت 08:39:16
تغییر مسیر برق و تبعیض علیه شهر شیعه نشین "بامیان"

ابنا ـ اعلام تصمیم کابینه دولت افغانستان از سوی رئیس جمهور این کشور، برای تغییر مسیر پروژه برق ۵۰۰ کیلوولتی ترکمنستان، واکنش های گسترده ای در بین مردم این کشور برانگیخت.

در ابتدا قرار بود این مسیر از شهر شیعه نشین "بامیان" بگذرد، اما جایگزینی این منطقه با "سالنگ"، اعتراضات اقشار مختلف بامیان و شماری از مقامات سیاسی این کشور را در پی داشت که این تصمیم را یک اقدام غیر ملی و تبعیض آمیز می دانند.

حکومت وحدت ملی افغانستان علی رغم هشدارها و توصیه‌های رهبران سیاسی افغانستان و شرکت اجراءکننده پروژه (شرکت آلمانی "فیشنر")، روز شنبه در یک اقدام غیرمنتظره، آغاز این پروژه از مسیر سالنگ را اعلام کرد.

این اقدام «محمد اشرف غنی» رییس جمهور افغانستان با واکنش‌های گسترده‌ای در سطح داخلی افغانستان روبرو شده و معاون دوم ریاست جمهوری و ریاست اجراییه، معاون پیشین ریاست جمهوری و معاون ارشد شورای عالی صلح، والی بلخ، شمار زیادی از نمایندگان مردم افغانستان در پارلمان و شماری از نهادهای مدنی و شخصیت‌های سیاسی و شهروندان افغانستان روبرو شد.

«محمد محقق» معاون ریاست اجرایی کشور افغانستان که از طرفداران عبور برق از بامیان می باشد در بیانیه ای آورده است: نسبت به این بی عدالتی در کنار مردم خواهم بود و از حقوقشان دفاع خواهم کرد.

این عضو افغانستانی مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: علی‌رغم توصیه‌های شرکت آلمانی فیشنر، مبنی بر عبور پروژه توتاپ از بامیان، شرکت برشنا خواستار تغییر مسیر این خط به مسیر سالنگ شده است.

محقق همچنین از حکومت وحدت ملی انتقاد کرد که مطابق با وعده‌های انتخاباتی‌ باید پیشرفت متوازن و عدالت و برابری را رعایت می‌کرد و حصر تاریخی شیعیان را می‌شکست.

همچنین «محمد کریم خلیلی» معاون شورای عالی صلح و معاون رئیس‌جمهور قبل اظهار داشت: تصمیم حکومت در مورد تغییر مسیر پروژه‌ی انتقال برق موسوم به «توتاپ» از مسیر مناطق مرکزی به سالنگ‌ بحران‌زا و خلاف اصل عدالت است.

وی تأکید کرد: مردمی که از این تبعیض و ستم آشکار متأثر می‌شوند، از تمام امکانات مدنی در برابر این تصمیم ناموجه، استفاده خواهند کرد و به‌هیچ وجه اجازه نخواهند داد که از این خط قرمز عبور شده و چنین تبعیض و ستمی، بر آنان روا داشته شود.

«عطا محمد نور» والی بلخ و یکی از فرماندهان ارشد جهادی در شمال افغانستان نیز در مورد تصمیم حکومت مبنی بر تغییر مسیر خط انتقال برق «توپاپ» از بامیان اعتراض کرد و در صفحه فیسبوک خویش نوشت: مناطق مرکزى بر علاوه فقیر بودن، از محروم ترین ساحات (مناطق) کشور در زمینه‌ى پیشرفت و ترقى محسوب می‌شود، حق‌اولویت انتقال این پروژه مهم را دارد. مسیر سالنگ به دلیل موجودیت برق فعلى، یک اولویت در این زمینه محسوب نمی‌شود. انتقال این پروژه از بامیان نه تنها تعادل در انکشاف (توسعه) را در بر می‌گیرد که وحدت و همدلى میان اقوام با هم برادر کشور را نیز بیشتر از پیش تقویت می‌بخشد. لذا حکومت وحدت ملى بایست به این خواست بخشى از مردم کشور حرمت بگذارد.

آقای دکتر «سرور دانش» معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان نیز در اطلاعیه ای با عبور این پروژه از طریق سالنگ مخالفت کرد.

همچنین از دیروز تاکنون هزاران کاربر شبکه‌های اجتماعی مربوط به اقوام مختلف افغان، تأکید کرده‌اند که باید خط انتقال برق توپاپ با در نظر داشتن مزایا و نقش آن در توسعه کشور از مسیر بامیان بگذرد.

روز گذشته نیز شماری از فعالان مدنی و نمایندگان احزاب سیاسی افغانستان گردهم آمده و در مورد برگزاری تظاهرات میلیونی مسالمت آمیز در اعتراض به تصمیم دولت رایزنی کردند.

خاطرنشان می شود: قرار است در این طرح، انرژی برق از ترکمستان به افغانستان آمده و پس از عبور از افغانستان به پاکستان برود. برای عبور پروژه برق توتاب دو مسیر بامیان و سالنگ پیشنهاد شده بود و براساس پیشنهاد شرکت آلمانی فیشنر، مسیر بامیان مناسب تر است؛ ولی دولت افغانستان بدون هیچگونه مشورتی با صاحب نظران، تصمیم یک جانبه ای اتخاذ کرد که "شیعیان بامیان" آن را علیه خود می دانند. سال گذشته نیز زمانی که سخن از تغییر مسیر به "سالنگ" بود مردم بامیان علیه این تبعیض به خیابان ها آمدند و تظاهرات برپا کردند.

  تعداد بازديدها: 2443
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=71185
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.