تاريخ انتشار: 20 بهمن 1394 ساعت 00:03:53
سرکار خانم دباغ: حفظ دستاوردها و شناخت انقلاب با «استغفرالله» و «لا اله الا الله» گفتن میسر نمی شود

نماینده امام در هیئت اعزامی به اتحاد جماهیر شوروی در مراسم جشن انقلاب در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی با تأکید بر  اینکه انقلاب را به سادگی به دست نیاوردیم گفت: در شرایط فعلی لزوم نگهداری از انقلاب به گونه ای که دست دشمن به آن نرسد، بیش از پیش احساس می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مراسم جشن انقلاب با حضور نماینده امام در هیئت اعزامی به اتحاد جماهیر شوروی، همسر شهید بشرحق و سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این پژوهشگاه برگزار شد.

مرضیه دباغ در این مراسم ضمن بیان خاطراتی از دوران مبارزه خود در مسیر پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: انقلاب اسلامی، انقلابی است که از سال ها پیش برای آن برنامه ریزی شده بود. به یاد دارم از دوم و سوم خرداد پیش از اینکه در قم طلبه ها را از بالای پنجره های حوزه به پایین پرتاب کنند به این دلیل که نمی خواستند انقلابی محقق شود، به شکل ها و صورت های مختلف مخالفت خود  را بیان می کردند که این مخالفت ها بعضأ با اعمالی چون شکنجه و نظیر آن نمود پیدا می کرد.

وی ادامه داد: باید تمامی عواملی که منجر به بروز انقلاب شد به درستی شناخته شود، نباید فراموش کنیم که برای حفظ انقلاب و ادامه پیروزی آن با «استغفرالله» و «لا اله الا الله» گفتن کاری درست نمی شود، بلکه برای جدی گام برداشتن در این زمینه باید «بسم الله» گفت.

دباغ همچنین تصریح کرد: به یاد دارم در دوران مبارزه، روزی آیت الله سعیدی، استادم، برای پخش کردن بخشی از اعلامیه ها با بنده تماس گرفتند که من گفتم همسرم ناراضی است و امکان ادامه فعالیت ندارم، اما ایشان اصرار کردند که به دیدارشان برویم.

وی افزود: همراه با همسرم به دیدن آیت الله سعیدی رفتیم. ایشان با شرح دادن شرایط و با ذکر مثال هایی مرتبط در این حوزه همسرم را برای ادامه فعالیت های انقلابی من راضی کردند و خدا شاهد است که در طول تمام سال های فعالیت های انقلابی من ایشان به دلیل اعتقادی که به انقلاب داشتند، هیچ گونه نارضایتی از خود بروز ندادند.

نماینده امام در هیئت اعزامی به اتحاد جماهیر شوروی عنوان کرد: اگر به انقلاب به عنوان یک سرمایه اعتقاد پیدا کنیم که به سختی به دست ما رسیده، در مسیر مبارزه برای آرمان هایش هیچ گاه خسته نمی شویم. جوان هایمان نمی دانند آنچه که در جبهه ها علیه ما استفاده می شد تمامی متعلق به آمریکا، روسیه، انگلیس و صهیونیست ها بود و در این روند انقلاب یک روزه به وقوع نپیوست.

وی با اشاره به یکی از خاطرات خود از دوران انقلا،ب گفت: به یاد دارم روزی امام به آقای رضایی و برخی از فرماندهان دیگر اعلام کردند که مدتی است در تپه های جماران هواپیماهای صدام پرسه می زنند و احتمال می دهم شاه در اینجا چیزی را پنهان کرده که ما از آن بی خبر هستیم.

وی ادامه داد: پس از آن دیدار، فرماندهان با تاکتیک های خاص خود تپه های جماران را در نظر گرفتند و چندی بعد افراد مسلحمان در آنجا حضور پیدا کردند که چند ذاقه را مشاهده کردند که پر از موشک های مورد استفاده برای F14 بود.

دباغ همچنین تصریح کرد: انقلاب اسلامی با افکار، اندیشه ها و پیش بینی هایی خاص از امام زمان به دستمان رسیده و ما در مسیر حفظ آن از هیچ چیز نمی ترسیم. در کانون خانواده آقایان و خانم ها هر دو به یک ندازه در حفظ ارزش های اصیل انقلاب نقش دارند که در این روند خانم ها باید بدانند برای حراست از این دستاوردها هرچقدر که تلاش کنند با خون شهدا محشور خواهند شد و شهادت، تنها کشته شدن نیست.

وی افزود: نباید فراموش کنیم که انقلاب به سادگی به دستمان نرسیده و باید با چنگ و دندان طوری از انقلاب نگهداری کنیم که هیچگاه دست دشمن به آن نرسد.

در بخش دیگری از این برنامه، همسر شهید بشرحق گفت: دوران پیروزی دستاوردهای بسیاری دارد که یکی از آنها بازخوانی دوباره تاریخ و حماسه ها است. دهه فجر نوعی از بازخوانی را تداعی می کند که در خلال آن در فکر ما تحول ایجاد می شود و در این راستا اگر کاستی هایی مشاهده می کنم نباید آن را به حساب انقلاب بگذاریم.

نرگس کریمی تصریح کرد: متأسفانه در مسیر پیروزی انقلاب تنها 22 بهمن را می بینیم در حالی که با نگاهی به گذشته متوجه حضور بسیاری از افراد می شویم که در این مسیر تلاش کردند و انقلاب اسلامی را به  عنوان بزرگ ترین رویداد قرن آفریدند.

همسر شهید بشرحق همچنین ادامه داد : قطعه 33 بهشت زهرا مانند موزه عبرت یادآور تمامی شهدای زندانی در زندان های ساواک است و اسامی تمام بانوان و آقایانی که در این مسیر درد کشیده اند به دیوار آن آویخته شده است.

وی با اشاره به دیگر دستاوردهایی که از خلال برگزاری نشست های ویژه دهه فجر حاصل می شود گفت: یادآوری دردها و رنج های مشترک، ملت را به یکدیگر نزدیک تر می کند که این موضوع به نوبه خود باید بیش از پیش مورد توجه قرا بگیرد. همچنین بین خاطرات، صفات و خصوصیات رزمندگان زمینه های خروج از چرخه بی معنای زندگی را فراهم می کند.

کریمی ادامه داد: ذکر آرمان ها، منش و عمل مجاهدان انقلاب نقش مهمی در یادآوری رویدادها دارد که باعث می شود در این مسیر قدر تلاش شهدا برای پیروزی انقلاب را هر چه بیشتر بدانیم.

دیگر سخنران این مراسم، محمد علی قبادی سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود. او در این مراسم ضمن نثار درود به روح امام و شهدای انقلاب اسلامی گفت: امیدوارم خدا ایام دهه فجر رابه عنوان زمانی برای تجدید عهد ما قرا دهد که در خلال آن به شناختی بیشتر از آرمان های امام و شهدا برسیم.

وی ادامه داد: هنگامی که از طریق تلویزیون متوجه شدم که خانم دباغ یکی از سفیران امام برای رئیس جمهور شوروی بود بیشتر به حکمت امام خمینی پی بردم و به این سخن از املم صادق رسیدم که یکی از راه های شناخت هر فرد پیکی است که از سوی او روانه می شود.

قبادی تصریح کرد: برگزاری مراسم ویژه دهه فجر در واقع بازگشت به اصالت ها و خویشتن ها است. امیدورام خدا توفیق شناخت این بزرگان را هر چه بیشتر نصیبمان کند.

وی همچنین اظهار کرد: به عنوان یک محقق کوچک که از سال 64 تدریس در دانشگاه را شروع کردم و با نسل های مختلفی برخورد داشتم فکر می کنم به عنوان فرزندان انقلاب اسلامی باید درباره پاسخ به پرسش های نسل های جوان تدبیر بیاندیشم که عمیق تر به سوال های مفروضشان پاسخ دهیم.

وی خاطر نشان کرد : تصور می کنم یکی از وظایف پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نگهداری از مسائل مربوط به انقلاب اسلامی البته به طور پیشتازانه  نه منفعلانه. همواره این پرسش کلان وجود دارد که دستاوردهای انقلاب اسلامی کدام است به این معنا که ممکن بود گزینه های دیگری در کشور اتفاق بیفتد یا گزینه های جاری تداوم پیدا کند و از این جهت پاسخ به این پرسش ممکن است به یک چالش تبدیل شود.

  تعداد بازديدها: 1814
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=69983
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.